نیوز سیتی!
20 اسفند 1402 - 13:42

فیدان: همکاری آمریکا با کردهای شمال سوریه، خطر رویارویی با ترکیه را به همراه دارد

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه همکاری آمریکا با YPG/PKK که به طور موقت آغاز شده اما به سمت دائمی شدن می رود، خطر رویارویی با ترکیه را به همراه دارد، گفت: این موضوع را به همکارهای خود گفته‌ایم.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه که به آمریکا رفته شنبه شب با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود دیدار و در نشست مکانیزم سیاسی بین دو کشور شرکت کرد.

وی با بیان اینکه در سه ماه اخیر سه بار با یکدیگر دیدار کرده ایم، گفت: در حال حاضر، به خصوص در این مرحله، ما این فرصت را داریم که با وضعیتی تازه و با باز کردن صفحه ای جدید به راه خود ادامه دهیم. در تلاش هستیم تا دوران جدیدی را در روابط با بلینکن بگشاییم. مدیریت مشکلاتی که در حال حاضر تجربه می کنیم و همچنین درک پتانسیل ها و فرصت های مشترکی که دو کشور می توانند ایجاد کنند، مهم است.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه همکاری آمریکا با YPG/PKK که به طور موقت آغاز شده اما به سمت دائمی شدن می رود، خطر رویارویی با ترکیه را به همراه دارد، گفت: این موضوع را به همکارهای خود گفته ایم. خواهیم دید که دولت آمریکا چگونه از این موضوع خارج خواهد شد و چه اقداماتی انجام خواهد داد.

فیدان با اشاره به اخراج یک طرفه ترکیه از پروژه اف 35 بعد از خرید اس 400، اظهار داشت: ترکیه در این خصوص با نگاهی روشن، همواره آماده گفتگو و بحث است. معتقدیم که در این مرحله می توانیم موضوعات پیش رویمان را از چشم اندازهای متفاوت مورد بحث قرار دهیم.

وی با اشاره به جنگ غزه و کمک های انسانی آمریکا به مردم غزه که در نتیجه فشار افکار عمومی و داخلی در این کشور شکل گرفته است، اظهار داشت: اگر موضوع اسرائیل باشد، نظام سیاسی غرب، کور، کر و لال می شود. تراژدی انسانی علیه برادران فلسطینی مان در غزه باید به سرعت پایان یابد. در این خصوص باید گام های روشن و مشخصی برداشته شود که این یک وظیفه است.

وزیر خارجه ترکیه در خصوص نشست مکانیزم همکاری های دو کشور نیز گفت: ترکیه و آمریکا برای مقابله با تروریسم، جنایات سازمان یافته، تجارت مواد مخدر و تهدیدات امنیتی همکاری های خود را از نو آغاز کرده اند. همکاری در امنیت انرژی، تبدیل انرژی و تغییرات آب و هوایی با عنوان گفتگوهای انرژی و اقلیمی توسط وزرای انرژی دو طرف آغاز خواهد شد. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1684646

مهمترین اخبار ایران و جهان: