نیوز سیتی!
21 اردیبهشت 1403 - 17:48

خسارت ۱۰۰ درصدی بارش‌های سیل‌آسا به مزارع زیره کاشمر

در پی بارش باران و تگرگ شدید در روزهای اخیر در برخی شهرستان‌های خراسان رضوی همچون کاشمر و تربت جام، خسارات زیادی به باغات میوه و مزارع زیره، گندم، جو و ... در این شهرستان‌ها وارد شده و مزارع زیره کاشمر خسارت ۱۰۰درصدی دیده‌اند.

حجت الاسلام شریعتمداری؛ فرماندار کاشمر در گفت وگو با خبرنگار تسنیم از کاشمر بیان کرد: پدیده تگرگ، باران و سیلاب که شب گذشته در شهرستان کاشمر به وقوع پیوست سبب بروز خسارت‌هایی در بخش کشاورزی این شهرستان شد که بر این اساس  باغات انگور در سطح 2200هکتار به طور میانگین  60 درصد خسارت دیده است و باغات انار که 200 هکتار از بخش کشاورزی کاشمر را پوشش می‌دهند حدود 40 درصد خسارت داشته‌اند.

وی افزود: 150 هکتار از باغات پسته حدود 70 درصد خسارت دیده و به 50هکتار مزارع زیره شهرستان خسارت 100 درصدی وارد شده است.

فرماندار کاشمر ادامه داد: باغات زردآلو و میوه‌های سردرختی که 200 هکتار از باغات شهرستان را در برمی‌گیرند نیز حدود 80 درصد خسارت دیده‌اند؛ همچنین خسارت مزارع گندم که حدود 400 هکتار است، 50 درصد بوده است.

شریعتمداری درخصوص مزارع طالبی نیز تصریح کرد: 500 هکتار از زمین‌های کشت طالبی نیز 60 درصد خسارت دیده است.

وی گفت: همچنین 80 راس دام سبک (گوسفند و بز) تلف شده‌اند، چهار باب منزل روستایی در روستای مغان تخریب شده، 15 اصله انواع اشجار در سطح معابر عمومی واژگون شده است، ضمن اینکه ورود آب های سطحی به بیش از 500 واحد مسکونی در شهر و روستاها از دیگر خسارات وارد شده بر اثر سیلاب و تگرگ به شهرستان کاشمر و روستاهای آن است.

خسارت تگرگ و باران به مزارع شهرستان تربت جام

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت جام نیز در به خبرنگار تسنیم در تربت جام گفت: بارش شدید باران و تگرگ در شهرستان تربت جام در ایستگاه رباط سمنگان با میزان 32 میلیمتر و در شهر تربت جام 5.5 میلیمتر در روز چهارشنبه در طی سه ساعت، خسارت های زیادی به بخش کشاورزی شهرستان وارد کرد.

باقر خدادادی افزود: تگرگ و سیل امروز به حدود 800 هکتار باغات مخلوط و 3000هکتار مزارع گندم و جو خسارت 20 تا 50 درصدی وارد کرده است و دو رشته قنات نزدیک به 40درصد خسارت دیده‌اند؛ چند باب دامداری در روستای درس آخوند موسی آباد تخریب شده و چند راس دام نیز تلف شده است. سیل همچنین مسیرها و جاده بین مزارع را تا حدودی مسدود کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تربت جام گفت: بازدیدهای میدانی با حضور کارشناسان شهرستان انجام شده که گزارشات تکمیلی و میزان خسارت ریالی اعلام خواهد شد.

خدادای  عنوان کرد: خسارت وارده در بخش کشاورزی در حوزه های گلخانه، زراعت و باغ و قنوات حادث شده و از کشاورزان در خواست می‌کنیم برای جلوگیری از خسارت باران های سیل آسای بهاری به گزارش ها و هشدارهای هواشناسی و توصیه های کارشناسان جهادکشاورزی توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیمه محصولات کشاورزی یکی از مهمترین گزینه ها برای جبران بخشی از خسارت حوادث غیرمترقبه است که باید مورد توجه و اهتمام کشاورزان قرار گیرد.

انتهای پیام/282

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1712046

مهمترین اخبار ایران و جهان: