نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 08:53

وقتی رؤیاهای این بانو رنگ واقعیت می‌گیرد/ زوج جوان ارومیه‌ای فعل خواستن را صرف کردند

در برهه‌ای که تورم و بیکاری مشکل برخی از جوانان کشور ماست، زوج جوان ارومیه‌ای فعل خواستن را صرف کرده و کارگاه تولیدی خود را راه‌اندازی کردند و توانستند شاخ غول نشد و نتوانستیم را بشکنند و محصولات خود را به بازار عرضه کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، رقیه وکیلی؛ آخرین روزهای اردیبهشت است انگار تابستان زودتر رخت خود را بر هوای شهر پهن کرده نه به آن سردی شب که باید زیر پتو رفت و نه به این گرمای ظهر اردیبهشت ماه .

اردیبهشت ماه به واقع اردوی بهشت است در شهر زیبای من، درختان سرسبز و تنومند و عطر شکوفه‌های نوشکفته درختان که در سطح شهر به مشام می‌رسد.به همراه همکارم از جلسه باز می‌گشتم ذهنم درگیر ارسال خبر بود که هرچه زودتر خبر را ارسال کنم  همکارم پیشنهادی برای تهیه گزارش از یک زوج جوان را داد ، زوجی که به تازگی کارگاه خودشان را راه‌ندازی کرده‌اند، بین رفتن و نرفتن دو دل بودم اما وقتی حرف کار آفرینی و زوج جوان که به میان می‌آید نمی‌توان از این سوژه خبری گذشت.

ساختمان مخروبه در خیابان امام ۲ ارومیه

درخت‌های تنومند و سرسبز خیابان امام ۲ و سایه‌های زیر درختان و نسیمی که می‌وزد، شاخ و برگ درختان را که سال‌ها قدمت دارد به رقص در می‌آورد همیشه برایم خوش آیند بود. دعوت همکارم را استجابت می‌کنم به محل مورد نظر می‌روم شاید بارها در این مکان رفت و آمد داشتم کنار پارکینگ یک ساختمان مخروبه‌ای بود همیشه سوالی ذهنم را درگیر می‌کرد وسط شهر چنین مکانی وجود داشته باشد چرا از این ظرفیت استفاده نمی‌شود چرا این مکان تبدیل به مخروبه شده است؟

به سمت ساختمان می‌رویم  با چهره‌های جوان و بشاشی مواجه می‌شوم یک دختر خانم جوان تقریبا ۲۰ ساله به همراه همسر جوانش به استقبال ما می‌آید از همان ابتدا با دیدن این چهره‌های بشاش و خندان خستگی صبح از تنم خارج می‌شود. زوج جوان بعد از استقبال گرم و خوش و بش ما را به سمت کارگاه خود راهنمایی کردند.

ساختمان مخروبه واقع در خیابان امام ۲ ارومیه

کارگاه نجاری زوج جوان کارآفرین

در بدو ورود به کارگاه ساختمان مخروبه‌ایی که تا حدودی بازسازی شده و چندین سال از قدمت آن می‌گذرد به چشم می‌خورد از در آهنی وارد کارگاه شدیم بوی چوب و تخته‌های چوبی تکیه داده شده به دیوار و اره برقی نشان از یک کارگاه نجاری می‌داد. زوج جوان ما انگار در کار نجاری و چوب فعال هستند. اما این کارگاه نجاری محلی شیک نبود کاملا مشخص بود که کارهایی برای بازسازی این محل و تبدیل شده به یک کارگاهی که بتوان در آن فعال بود، انجام شده است.

کارگاه نجاری

کمی اطراف را نگاه کردم آثار و صنایع دستی این زوج هنرمند روی دیوار و درون قفسه‌های کمد رخ نمایی می‌کرد کیسه‌های جمع شده کنار دیوار و کارگاه دیگر در اتاق نشانگر این بود که علاوه بر هنر چوب محصولی دیگری هم در این کارگاه تولید می‌شود .از آقای ناطقیان در خصوص فعالیت شان می‌پرسم که می‌گوید خود ایشان در زمینه چوب و ساخت کابینت فعال هستند و همسرشان در زمینه سنگ و ساخت قالب‌های سنگی فعالیت می‌کنند.

 دلم می‌خواست بنشینم تا کمی خستگی در کنم خانم مطلوبی همسر آقای ناطقیان ما را به محلی دعوت کردند وارد آبدارخانه کارگاه شدیم یک مبل سه نفر و صندلی و کتری چای روی گاز و بوی چایی که از آن عطر دارچین به مشام می‌رسید آدم را مست می‌کرد طوری که انگار در این  محل کمی آرامش  می‌توان تناول کرد.کنار خانم مطلوبی نشستم یک دختر مهربان خوش سیما. خانم مطلوبی ممکن است خودتان را معرفی کنید؟ شما کجا و اینجا کجا، یک دختر خانم جوان چه به کار مردانه؟

خواستم درآمدی داشته باشم

رویا مطلوبی جوان ۲۴ ساله قصه ما که اهل پلدشت است می‌گوید: سال ۹۸ از دانشگاه پیام نور ارومیه در رشته علوم تربیتی قبول و وارد دانشگاه شدم اما متاسفانه دوران تحصیل با دوران کرونا همزمان شد که کلاس‌های حضوری دانشگاه تعطیل شدند بنابراین زمان بیکاری زیادی داشتم تصمیم گرفتم که دنبال کاری باشم تا خرج خودم را در بیاورم .

رویا در ادامه گفت: طی این دوران به دنبال کار گشتم و بعد از مدتی جستجو تصمیم گرفتم در شرکت بیمه فعالیت کنم مدتی در شرکت بیمه فعال بودم اما انگار این کار مناسب من نبود درآمدی خوبی داشت اما من نتوانستم این کار را ادامه دهم و احساس رضایت و آرامش در کار را نداشتم.به توصیه دوستان به سمت هنر سوق پیدا کردم در کلا‌سهای هنری و ساخت اکسسوری شرکت کردم و کار خود را در اتاق کوچک خودم شروع و کم‌کم توانستم محصولاتی را تولیدکنم.

نمونه کار با سنگ

رویا می‌گوید: همسرش که ۲۸ سال سن دارد در کار ام دی اف و کابینت فعال است و با توجه به کار همسر و ایده‌ای که ایشان دادند برای پر کردن فضای بین کابینت‌ها بهترین ابزار استفاده از نمای سنگ بود که به پیشنهاد او در کلاس‌های آموزشی و ساخت و تولید نماهای سنگی که با پودر سنگ ساخته می‌شود شرکت کردم.اما با توجه به اینکه این کار نیاز به فضای بیشتری داشت و نمی‌توانستم در یک اتاق کوچک منزل این کار را انجام دهم  و به دنبال اجاره محلی برای توسعه کار شدیم که به همراه همسرم یک کار تلفیقی انجام دهیم.

او ادامه داد: با توجه به تورم بازار و اجاره بهای زیاد کارگاهها برای تامین محل دچار مشکل بودیم اما برای رسیدن به هدف هرگز ناامید نشدیم .شاید بارها ناراحت شده ام ، گریه کرده‌ام، اما باز دست از تلاش برنداشتم، بعد از جستجو و بررسی‌های زیاد به پیشنهاد همکارم متوجه شدیم مکان‌های در دست ارتش است که می‌توان اجاره کرد .

برای دریافت چنین مکانی کفش فولادین بر پا کرده و تا رسیدن به هدفمان دست از تلاش برنداشتیم روزانه چندین بار به همراه همسرم پیگیر موضوع بودیم که بعد از ۲ ماه سماجت و پیگیری مستمر توانستیم مکان مخروبه‌ای را اجاره کنیم که این مکان فقط یک چهار دیواری بدون امکانات اولیه آب، برق، گاز و در و پنجره بود که با صرف هزینه شخصی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان توانستیم کارگاه خود را تجهیز کنیم.

کارگاه تولیدی سنگ

رویا می‌گوید در این کارگاه در کنار همسرش فعالیت می‌کند و یک کار تلفیقی انجام می‌دهند .ساخت کابینت و ام دی اف برعهده همسر بوده و فضای بین کابینت‌ها را رویا با سنگ کار می‌کند.این نماهای سنگی که با پودر سنگ در قالب‌های طراحی شده ساخته شده و در کوره حرارت می‌بیند و در فضای بین کابینت‌ها تعبیه می‌شود و توجه مشتریان زیادی را به خود جلب کرده است.

سوالی در ذهنم نقش می‌بندند، قالب‌های جمع شده در کنار دیوار نظرم را جلب می‌کند از رویا می‌پرسم این کار یک کار مردانه است؟ ساخت نمای سنگ و قالب بندی برای شما سخت نیست.

قالب سنگ

تمام سختی را برای پیشرفت درکارم به جان می‌خرم

رویا با لبخندی که بر لب دارد می‌گوید وزن من ۴۵ کیلو است و وزن قالب‌های که با آن کار می‌کنم ۲۱ کیلو قطعا کاری سخت و طاقت‌فرسا است و بودن در کارگاهی با دمای زیاد آن هم در فصل گرما اراده فولادین می‌خواهد، اما وقتی حرف علاقه و کار کنار همسرم به میان می‌آید این سختی‌ها را به جان می‌خرم کار با سنگ درست است که یک شکل و ظاهری سخت دارد اما ظرافت‌هایی دارد که یک خانم با سلیقه و حوصله می‌تواند هنرهای زیبایی خلق کند.

رویا می‌گوید مشتریان زیادی از طرح‌های ما استقبال کردند و این استقبال باعث دلگرمی ما برای ادامه کار شد.اما برای گسترش کار دچار مشکلات زیادی شدیم و حمایت‌های مناسبی از سوی ارگان‌های دولتی برای رونق کار ما انجام نشد اما باز دست از تلاش برنداشتیم و با آورده و هزینه شخصی خواستیم کار خود را ادامه دهیم .

در بین صحبتهایمان آقای ناطقیان همسر رویا یک چای دارچین برایمان آوردند نوشیدن چای دارچین در کنار این زوج تلاش‌گر جوان بسیار لذت بخش بود. 

رو به همسر رویا کردم از فعالیت‌ها و کارهای که انجام داده‌اند پرسیدم.

آقای ناطقیان جوان ۲۸ ساله که فارغ التحصیل صنایع دستی است می‌گوید: با توجه به اینکه علاقه زیادی به چوب داشتم در دانشگاه هم در این هنر تحصیل کردم و فعالیت خود را بعد از فارغ التحصیلی  آغاز کردم در چند شرکت فعالیت کردم اما بعد از مدتی با هزینه اولیه در حدود ۱۸ میلیون شروع  و کارگاه خود را راه اندازی کردم.

فعالیت هنری من به صورت تخصصی در زمینه گره چینی است و بازاریابی خوبی در این زمینه انجام شده اما با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه افزایش یافته است و این معضل کار تولیدی را با مشکل مواجه می‌کند.

هنر گره چینی

آقای ناطقیان که به همراه همسرش رویا در کارگاه نجاری خود به واقع فعل خواستن را صرف کردند یک زوج هنرمند خلاقی هستند که منتظر استخدام دستگاه دولتی نبوده و با ذوق و هنر خود توانستند منبع درآمدی برای خودشان داشته باشند این زوج تلاشگر به در دیوار بی جان ساختمان مخروبه جان دوباره بخشیدند و رنگ زندگی را بر سیاهی دیوارها پخش کردند این ذوق زندگی را از چشمان پر امید رویا می‌توان درک کرد.

در دنیای که تورم و بیکاری مشکل اساسی خیلی از جوانان کشور ما است زوج جوان ارومیه‌ای فعل خواستن را صرف کرده و کارگاه تولیدی خود را راه‌اندازی کردند و توانستند شاخ "غول نشد و نتوانستیم"را بشکنند و محصولات خود را به بازار عرضه کنند.آنان برای آینده خود مخروبه‌ها را با اراده فولادین خود آباد کردند.

رویا و همسرش تنها به این کار و کارگاه بسنده نکرده و در تلاش هستند که کار خود را گسترش دهند و هنر خود را به همگان بشناسانند در این مسیر لازم است حمایت‌های کافی و لازم برای گسترش کار و اشتغالزایی از سوی مسوولین انجام شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1224546

مهمترین اخبار ایران و جهان: