نیوز سیتی!
11 خرداد 1402 - 16:48

فاجعه مغان و استمدادطلبی دهقانان/سیل ویرانگر گرمی را در نوردید

گرمی- در حالی بارش سهمیگن بهاری شمال استان اردبیل را دربرگرفت که سیل ویرانگر در گرمی و بیله‌سوار چهره‌ای غم انگیز از بهار را در مغان به تصویر کشید.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها - عادله جوادزاده: چهره عبوس و گرفته آسمان مغان از عصر دوشنبه بارش باران و رحمت الهی را در شمال استان اردبیل از نعمت به نقمتی بزرگ تبدیل کرد تا مردم این دو شهرستان و روستاهای آن تصویری غمناک از بهار ۱۴۰۲ را تا همیشه دوران در اذهان خود داشته باشند.

خانه در آب، احشام در گل و روستاییان دست به سر نظاره‌گر ویرانی‌هایی بودند که دو روز بارش باران بهاری خانه‌های آنان را با خود شست و برد تا دست تقدیر برگی دیگر از سرنوشت مردمان سختکوش مغان را که دست در خاک و روی بر آسمان دارند تا رحمتی نازل شود، ورق بزند.

فاجعه مغان و استمدادطلبی دهقانان/سیل ویرانگر گرمی را در نوردید

گرچه خشکسالی‌های اخیر روی داده در شمال استان اردبیل در ۲ سال گذشته سبب شد تا بسیاری از کشاورزان تمام سرمایه‌های مادی خود را از دست داده و دست به دامن صندوق بیمه محصولات کشاورزان و روستاییان شوند اما هنوز سایه شوم خشکسالی از سر این دهقانان برداشته نشده سیل خانمان برانداز در ۲ روز گذشته تمام هست و نیست آنها را با خود برد.

تخریب پل‌های ارتباطی بین دو شهر بیله سوار و گرمی، از بین رفتن ۱۰۰ درصدی راه‌های ارتباطی روستایی این دو شهر، خسارت شدید به باغات میوه و دامداری‌های منطقه، تخریب منازل مسکونی روستاییان در روستاهای ادولو، مرادلو، بیگ باغلو، اکبرداود و … در بیله سوار و بسیاری از روستاهای گرمی ارمغان شوم سیل خانمان برانداز بهار در مغان بود که دل سوزاند و کسی کاری از دستش برنیامد.

فاجعه مغان و استمدادطلبی دهقانان/سیل ویرانگر گرمی را در نوردید

خسارت سیل به باغات و حیاط منازل مسکونی در روستای گون پاپاق بیله سوار در بخش مرکزی، تخریب پل ارتباطی روستای جهانخانملو در مسیر گرمی به بیله سوار، سیلابی شدن شهرک ولیعصر گرمی و … تنها بخش کوچکی از خسارات وارد شده بعد از این سیل غافلگیر کننده است.

۲۵ روستای بیله سوار درگیر سیل

بازدید فرماندار بیله سوار از پل‌های محور بیله سوار به انجیرلو و هماهنگی برای برقراری ارتباط مواصلاتی در ساعات اولیه وقوع سیل انجام شد و صاحبعلی اصغری در این بازدید با اشاره به اینکه ۲۵ روستای شهرستان بیله سوار درگیر سیل دیشب بودند، اظهار کرد: خوشبختانه این سیل تلفات جانی نداشته اما به مزارع، باغات، نوار انسداد مرزی، جاده و پل و برخی منازل و تأسیسات از جمله لوله آب مسیر و فیبرنوری و تلفن، گاز خساراتی وارد شده است.

وی با بیان اینکه تعدادی از احشام و طیور در شهرستان در اثر سیل تلف شده است، خاطرنشان کرد: براثر جاری شدن سیل در دو شهرستان همجوار گرمی و بیله سوار شرایط اضطراری را در این منطقه شاهد هستیم و کمک رسانی به آسیب دیدگان با اولویت در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در سیل شبانه روز گذشته ۲۵ روستای بخش مرکزی بیله سوار درگیر سیلاب شدید شدند که براثر این رخداد در روستای بیگ باغلو گاز قطع شده و و تلاش بر برقراری گاز اهالی این روستاست.

آب آشامیدنی گرمی قطع شد

اما وضعیت در گرمی به مراتب بدتر از شهرستان بیله سوار است و گزارش‌های خبرنگار میدانی خبرگزاری مهر از آخرین وضعیت گرمی پس از سیل حاکی است؛ آب آشامیدنی شهر قطع و ۱۵ روستا خسارت جدی دیده است.

مردم این شهر مرزی با تاکید بر اینکه مدیریت بحران سریعاً در شهرستان حضور یابند، خواستار حمایت جدی و حضور مسئولان در این شهرستان هستند تا در جریان عمق خسارات و فاجعه قرار گرفته تا بتوانند تصمیم درستی برای نجات مردم از بحران به وجود آمده بگیرند.

دادستان گرمی در تشریح آخرین وضعیت سیل این شهرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سیل باعث تخریب پل جهانخانملو و بیگباغلو شده که این واقعه راه ارتباطی با بیله سوار و پارس آباد را نیز قطع کرده است.

فرهانی بیان کرد: خط انتقال آب شرب در اثر این رخداد طبیعی قطع و مرکز شهرستان و ۶۰ روستا شاید تا اندک ساعتی آب برای مصرف نخواهند داشت و خطوط تلفن همراه و ثابت نیز دچار اختلال است.

فاجعه مغان و استمدادطلبی دهقانان/سیل ویرانگر گرمی را در نوردید

وی افزود: خسارت وارد شده به ۱۰ الی ۱۵ روستا به صورت جدی مشاهده شد و به شهرک صنعتی نیز آسیب جدی وارد آمده و گاز قسمتی این شهرک نیز قطع شده است.

مردم محلی شهر گرمی اذعان دارند؛ گرمی پس از این رخداد و ورود گل لای به معابر و خیابان‌ها از نمای شهری خود خارج شده و ضروری است سریعاً اکیپ مدیریت بحران استان اردبیل در اسرع وقت در شهرستان حضور یابند که به منظور تسریع در این امر با دادستان مرکز استان نیز مکالمات تلفنی انجام شده است.

ترمیم و اصلاح خط انتقال آب یک هفته زمان می‌برد

مدیرکل آب و فاضلاب استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در اثر سیل خط انتقال ۵۵ کیلومتری آب خام به گرمی از مسیر جعفرآباد مغان در پنج نقطه آسیب دیده و ترمیم و اصلاح این خط یک هفته زمان می‌برد.

علیرضا نعمت سلطانی اضافه کرد: در حال حاضر آب شهرستان گرمی به طور کامل قطع است و تلاش می‌کنیم جریان آب خام به پشت تصفیه‌خانه را تا عصر امروز برقرار کنیم.

وی اضافه کرد: تمامی تانکرهای آب استان به منطقه ارسال شده و حتی از تبریز و استان زنجان هم تقاضای تانکر آب شده و ۵۰۰ تا ۷۰۰ لیتر پنج لیتری آب به‌صورت بسته بندی شده نیز در بین اهالی امروز توزیع خواهد شد و با هماهنگی با وزیر نیرو و در صورت تأمین ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب، از سد گیلارلو و منابع دیگر به‌عنوان منبع ثانویه برای تأمین آب اهالی استفاده خواهد شد.

ادامه خدمات رسانی در سیل گرمی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل با اشاره به سطح بالای خسارت سیل به گرمی گفت: مدیران استانی باید با تمام امکانات و تجهیزات پای کار بیایند.

سیدکمال‌الدین میرجعفریان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه به دلیل سطح بالای خسارت و آسیب‌ها نیاز است مدیران کل استان خود را به گرمی برسانند، اظهار کرد: مدیران استانی باید با تمام امکانات و تجهیزات با محوریت و فرماندهی فرماندار شهرستان فردا پای کار بیایند.

وی بیان کرد: در بحث تأمین نیروی انسانی سپاه استان هم اعلام آمادگی کرده و برای لایروبی مدارس و خانه‌ها از سپاه و بسیج پای کار می‌آیند که برای پیشبرد بهتر کارها لازم است مدیران کل موضوعات را دسته بندی کنند و بر اساس اولویت کارها را دست بگیرند.

فاجعه مغان و استمدادطلبی دهقانان/سیل ویرانگر گرمی را در نوردید

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل بیان کرد: در بحث آبرسانی به دلیل قطعی آب شهرستان و آسیب دیدن خط انتقال آب از مسیر جعفرآباد، به شهروندان گرمی و اهالی روستاها از ظرفیت تانکرهای آبرسانی استان در سطح شهر گرمی و روستاها استفاده می‌شود.

میرجعفریان با بیان اینکه مردم نگران نباشند چرا که خدمات رسانی در منطقه با جدیت تمام انجام می‌شود، ادامه داد: اماکن‌هایی که تخریب شده‌اند جهت جلوگیری از سو استفاده کنندگان و مخلان امنیتی، نیروی انتظامی حتماً در برقراری امنیت تلاش کند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل تداوم بارندگی تا روز جمعه لازم است تمهیدات جدی در این باره اندیشیده شود.

آماده باش مدیران آب اردبیل برای امدادرسانی در گرمی و بیله سوار

مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از آماده‌باش کامل بخش آب این استان برای امدادرسانی به مردم مناطق سیل‌زده در شهرستان‌های بیله‌سوار و گرمی مغان به دنبال وقوع سیلاب در منطقه خبر داد.

تورج مهدی‌زاده در جلسه بررسی وقوع سیلاب اظهار کرد: تمامی تیم‌های گشت و بازرسی و همکاران ادارات منابع آب شهرستان‌های گرمی و بیله‌سوار مغان در محل‌های وقوع سیل و طغیان رودخانه حضور دارند ولی با توجه به اینکه سیل دارای دوره بازگشت بسیار فراتر از ۲۵ ساله است و تا این لحظه کاملاً فروکش نکرده امکان تحلیل و بررسی قطعی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برآوردهای اولیه حاکی از بروز خسارات احتمالی به اراضی حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌های گرمی چای، قره قوچ، دیزج چای و ساری قمیش است.

وی گفت: بخش آب استان با تمام توان در منطقه سیل‌زده حضور دارد و در حال برنامه‌ریزی برای بازگشایی و پاکسازی مسیرهای سیل‌خیز است.

مهدی زاده از مسئولان دستگاه‌های متولی سازه‌های تقاطعی و پل‌ها نیز خواست؛ با اخذ مشاوره فنی از همکاران شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، سازه‌های تقاطعی ناایمن را ایمن‌سازی کرده و شهرداران و دهیاران ضمن برنامه‌ریزی برای بازگشایی مسیر رودخانه در محدوده شهرها و روستاها و پیشگیری از تخلیه و انباشت زباله و نخاله در مسیر جریان آب و سیلاب، از صدور هر نوع مجوز در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از شهروندان خواست؛ در روزهای پیش رو از تردد و اتراق در حاشیه رودها و مسیل‌ها خودداری کرده و به هشدارهای هواشناسی توجه کنند.

تخلیه ۶۵ باب خانه مسکونی سیل زده در مناطق مختلف

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در پی بارش شدید باران ۶۴ خانوار در شهرستان‌های گرمی، بیله سوار و مشگین شهر دچار آبگرفتگی شده بودند که توسط این جمعیت امدادرسانی شدند.

فاجعه مغان و استمدادطلبی دهقانان/سیل ویرانگر گرمی را در نوردید

مهدی خدمتی بیان کرد: از زمان آغاز بارش‌های شدید باران در مناطق مختلف استان اردبیل ۲۸۵ نفر در اثر این سیل دچار حادثه شده‌اند که ۱۲۲ نفر شهرستان گرمی، ۱۵۸ نفر شهرستان بیله سوار و ۵ نفر شهرستان مشگین شهر بودند.

وی خاطرنشان کرد: ۴۰۲ بطری آب معدنی، ۸۹۰ قرص نان، ۹۶ بسته بیسکویت، ۱۰۰ دست قاشق و چنگال، ۱۰۰ قوطی کنسروجات، ۳ دستگاه خودروی امدادی، ۱۰ تخته پتو، ۲ تخته موکت و… از اقلام توزیعی در این حادثه است

میزان خسارت وارده به روستاهای گرمی و بیله سوار در سیل اخیر به حدی بالاست که ضرورت ایجاب می‌کرد تا در اولین ساعات وقوع سیلاب مسئولان کشوری در محل وقوع خسارت حاضر شده و از مردم سیل زده دلجویی کنند اما نه تنها هیچ یک از مسئولان کشوری طبق عرف مرسوم در منطقه حاضر نشدند بلکه تا این لحظه هیچ واکنشی نیز از سوی وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی، مدیریت بحران کشور و … مشاهده نشده است.

مردم خسارت دیده و سیل زده گرمی و بیله سوار بیش از هر مساعدت دیگر مادی نیازمند حضور معنوی مسئولان کشوری در منطقه هستند تا پای درد دل مردمی بنشینند که شاید تمام دارایی و سرمایه زندگی شأن همان احشامی بود که امروز در غرش سیل از دست رفت و روستایی ماند و سفره‌ای خالی که آیا مسئولی آن را ببیند یا خیر.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1255102

مهمترین اخبار ایران و جهان: