نیوز سیتی!
27 اردیبهشت 1402 - 16:44

هدف‌گذاری تأمین 7500 ‌واگن‌ از محل‌ صرفه‌جویی سوخت/ قرارداد تولید ۵۰۰ هزار خودرو کم‌مصرف‌ منعقد می‌شود

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: از محل بهینه‌سازی مصرف سوخت، تولید ۵۰۰ هزار خودرو کم مصرف با ۲ لیتر مصرفِ کمتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در دست پیگیری است که قرارداد آن به زودی منعقد می‌شود.

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسین آب‌نیکی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی عنوان کرد: بهینه‌سازی یک موضوع فرادستگاهی است و همه مجموعه‌های دولت باید پای کار آن بیایند؛ شدت انرژی در ایران به شکل بی‌سابقه‌ای بالاست و اوضاع در حال بدتر شدن است.

وی افزود: طبق سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف باید تا پایان برنامه ششم توسعه شدت انرژی ایران به نصف می‌رسید اما این امر محقق نشد و روند فعلی به گونه‌ای است که ما در همه سال با ناترازی انرژی مواجه خواهیم شد.

آب‌نیکی گفت: تاکنون سیاست کشور برای حل مشکل ناترازی بر افزایش تولید تعریف شده بود اما در رقابت بین تولید و مصرف دیدیم که افسار مصرف بی‌رویه با افزایش تولید کشیده نمی‌شود بلکه نیاز به بهینه‌سازی مصرف هستیم.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: هم‌اکنون پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در 3 بخش صنعت، ساختمان و حمل‌ونقل تعریف شده است. خلا استاندارد مصرف یکی از چالش‌های جدی در حوزه صنعت است.

وی تاکید کرد: تاکنون ۴۰ استاندارد مصرف در صنعت را تدوین و بازنگری کرده‌ایم و ۲۴ استاندارد دیگر نیز تا پایان سال جاری تدوین، تصویب و ابلاغ می‌شود و همه صنایع موظف به رعایت آن هستند وگرنه با اجرای ماده ۲۶ جریمه خواهند شد.

آب‌نیکی ادامه داد: استقرار سیستم مدیریت انرژی از دیگر موضوعاتی است که پیگیری کردیم؛ هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد صنعت نفت تحت نظارت این سیستم‌ها هستند و به دنبال توسعه این کار در سایر صنایع نیز هستیم.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار داشت: اقدام دیگر، استقرار بازار انرژی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت بود که آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های آن تدوین شده است و دو طرح ذیل این موضوع آماده عقد قرارداد است.

وی توضیح داد: در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت در ساختمان، یکی از پروژه‌ها، تعویض بخاری‌های کم بازده است. هم‌اکنون ۲۰ میلیون بخاری غیراستاندارد در کشور وجود دارد که بیش از 2 برابر استاندارد مصرف گاز دارند.

آب‌نیکی گفت: دولت قبل یک مصوبه از شورای اقتصاد برای تعویض این بخاری‌ها اخذ کرده بود ولی به دلیل عدم توانایی مالی مردم در خرید بخاری‌های استاندارد در مرحله اجرا شکست خورد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: طبق طرح جدید، هزینه تعویض بخاری‌ها را حاکمیت می‌پردازد و در مرحله نخست ۴.۱ میلیون بخاری گرید A و B جایگزین می‌شود.

وی گفت: مجری این طرح شرکت ملی گاز است و پرداخت آن از منابع داخلی است. مدت اجرای طرح در ۵ سال تعریف شده و ۳۹۶ دلار به ازای هر بخاری گرید A و B هزینه می‌شود.

آب‌نیکی تاکید کرد: در حوزه حمل و نقل نیز به دنبال توسعه حمل و نقل ریلی هستیم و طی دو قرارداد به ترتیب ۳۶۰۰ و ۳۹۰۰ واگن باری به ناوگان کشور اضافه می‌شود که از یارانه صرفه‌جویی بهره‌مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: همچنین تولید ۵۰۰ هزار خودرو کم مصرف با ۲ لیتر مصرف کمتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در دست پیگیری است که قرارداد آن به زودی منعقد می‌شود.

وی ‌گفت: براساس طرح حمل و نقل پاک به دنبال تعویض ۱۶ هزار اتوبوس درون‌شهری، ۳۰ هزار دستگاه مینی‌بوس، ۱۶۰ هزار دستگاه تاکسی و ۱۲۰ هزار موتورسیکلت هستیم؛ تفاهم‌نامه ایجاد سامانه سپهتن نیز امضا شده و در مرحله اول به ۳۶۸ هزار دستگاه حمل برون‌شهری بر اساس پیمایش سوخت تحویل داده می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1219102

مهمترین اخبار ایران و جهان: