نیوز سیتی!
29 اردیبهشت 1402 - 10:01

امضای 41 سند همکاری رهاورد سفر رئیس جمهور ازبکستان به چین

در چارچوب سفر رئیس جمهور ازبکستان به چین، 41 سند همکاری در زمینه های مختلف به تصویب سران دو کشور رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس ‌جمهور ازبکستان و «شی جین‌ پینگ» رئیس‌ جمهور چین در پایان مذاکرات در شهر «شیان» بیانیه مشترکی را امضا و برنامه توسعه شراکت راهبردی همه جانبه در دوره جدید بین دو کشور برای سال های 2023 و2027 را تصویب کردند.

همچنین با حضور روسای جمهور دو کشور اسناد زیر به امضا رسید.

قرارداد بین ازبکستان و چین در مورد همکاری فنی و اقتصادی، پروتکل ارایه تغییرات و متممات به قرارداد بین ازبکستان و چین در مورد ایجاد کمیته بین دولتی ازبکستان و چین در زمینه همکاری مختلف، قرارداد اجرای پروژه توسعه ظرفیت مدارس متوسطه بین ازبکستان و چین، پروتکل بین وزارت کشاورزی ازبکستان و اداره کل گمرک چین در مورد الزامات قرنطینه و دامپزشکی و بهداشتی در صادرات گوشت طیور،

قرارداد بین وزارت کشاورزی ازبکستان و اداره کل گمرک چین در مورد الزامات بهداشت گیاهی و کنترل صادرات انگور، توافقنامه بین کمیته گمرک وابسته به وزارت اقتصاد و دارایی ازبکستان و اداره کل گمرک چین در مورد به رسمیت شناختن متقابل برنامه اپراتورهای اقتصادی مامور، یادداشت تفاهم بین وزارت سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان و وزارت بازرگانی چین برای پیشبرد پروژه های سرمایه گذاری اولویت دار، یادداشت تفاهم بین آژانس اطلاعات و روابط عمومی وابسته به  دفتر ریاست جمهوری ازبکستان و دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین در همکاری در زمینه رسانه‌های گروهی به امضا طرفین رسید.

علاوه بر این، برنامه همکاری بین وزارت امور خارجه ازبکستان و وزارت امور خارجه چین برای سال‌های 2023 و 2024 میلادی، قرارداد برقراری روابط شراکتی بین شهر «تاشکند» و استان «سیچوان»، قرارداد برقراری روابط شراکتی بین استان «سیردریا» و استان «شانشی»، موافقتنامه برقراری روابط شراکتی بین استان «سمرقند» و استان «شانشی» امضا شد.

علاوه بر این، تعدادی قرارداد مهم اقتصادی نیز به امضا روسای جمهور چین و ازبکستان رسید. قراردادهای تأمین مالی پروژه ساخت خطوط انتقال برق و ایستگاه های فرعی، ایجاد یک مرکز لجستیک چندوجهی،  تجدید و نوسازی ناوگان لوکوموتیو بر پایه شرکت سهامی «راه آهن ازبکستان»،

ساخت پارک کشاورزی و صنعتی ازبکستان و چین، ایجاد پارک نوآوری کشاورزی، ایجاد خوشه بیوتکنولوژی ازبکستان-چین، توسعه زیرساخت های مخابراتی «اوزبیک تلوکوم»، تولید خودروهای مدرن با همکاری شرکت EXEED، تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی به طور مشترک با شرکت BYD Auto Industry،  جذب یک خط اعتباری بین بانک ملی ازبکستان و اکسیم بانک چین، جذب خط اعتباری بین بانک ملی ازبکستان و بانک دولتی توسعه چین، همکاری با شرکت بیمه صادرات و اعتبار چین، تهیه یک مطالعه امکان سنجی پروژه های «ساخت آبشار نیروگاه برق آبی نارین در استان نمنگان» و «ساخت آبشار نیروگاه برق آبی «آیگاین در ناحیه «بستان‌لیک» استان «تاشکند»، همکاری در زمینه توسعه شبکه های مخابراتی امضا شد.

در چارچوب این مراسم همچنین تفاهم نامه های در زمینه های مختلف نیز به امضا رسید:

تفاهم نامه های دوجانبه بین کمیته روابط بین ملت ها و روابط دوستانه با کشورهای خارجی وابسته به وزارت فرهنگ و گردشگری ازبکستان و انجمن مردمی شانگهای برای دوستی با کشورهای خارجی، تفاهم نامه بین شورای چین در ارایه کمک به تجارت بین المللی و اتاق بازرگانی و صنایع ازبکستان در مورد همکاری در زمینه حقوق تجاری، همکاری بین بورس کالا و مواد خام ازبکستان و بورس کالای «دالیان» از جمله آن می باشد.

تفاهم نامه بین انجمن طیور ازبکستان و انجمن دامپروری چین در زمینه همکاری در صنعت طیور؛ همکاری بین انجمن «اوزچرم صنعت» ازبکستان و انجمن چینی صنعت چرم ، تفاهم نامه ها بین دانشگاه دولتی خاورشناسی «تاشکند» و دانشگاه زبان و فرهنگ خارجی «پکن»، بین دانشگاه دولتی خاورشناسی «تاشکند» و دانشگاه آموزش معلمین «لیائونینگ»،  بین دانشگاه فنی بین المللی «سمرقند» و دانشگاه علم و فناوری «تیانجین»، بین دانشگاه فنی بین المللی «سمرقند» و دانشگاه برق شمال شرق،  بین دانشگاه اقتصاد و دیپلماسی جهانی و دانشگاه «شانگهای» به امضا رسیده است.

در مجموع در چارچوب این سفر 41 سند مبنی بر تحکیم بیش از پیش شراکت راهبیردی همه جانبه و تعمیق همکاری های عملی بین دو کشور به امضا رسید.

چین بزرگ ترین همکار اقتصادی و بازرگانی ازبکستان می باشد.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و چین در سال 2022 میلادی در سطح 9 میلیارد دلار قرار گرفته است. هم اکنون در ازبکستان بیش از 2140 شرکت با سرمایه سرمایه‌گذاران چینی در زمینه‌های مختلف اقتصاد این کشور فعالیت می‌کنند.

جمهوری خلق چین استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 27 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 2 ژانویه سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1222302

مهمترین اخبار ایران و جهان: