نیوز سیتی!
27 اردیبهشت 1402 - 08:04

مراقب بیماری‌های شایع فصل بهار باشید

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به گرم‌شدن هوا، توزیع میوه‌های فصل بهار و ورود عشایر به استان، نسبت به افزایش احتمال ابتلا به بیماری اسهال و استفراغ و وبا هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، علی احمدی گفت: با توجه به گرم‌شدن هوا، توزیع میوه‌های فصل بهار و همچنین ورود عشایر به استان، رعایت بهداشت مواد غذایی، استفاده از آب سالم و مطمئن و لبنیات پاستوریزه ضروری است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: برای پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال از طریق آب و مواد غذایی، بیماری‌های مشترک انسان و حیوانات از جمله اسهال و تب مالت و حفظ سلامت خود و اطرافیان، در منزل، تفرجگاه‌ها و پارک‌ها باید از آب لوله‌کشی تصفیه‌شده استفاده شود.

احمدی توضیح داد: چنانچه از سلامت آب در دسترس مطمئن نیستید و از آب چاه، تانکر‌های غیرکلرزده، چشمه‌ها، قنات‌ها و... استفاده می‌کنید، ابتدا آن را به مدت ۳۰ دقیقه جوشانده و پس از سرد شدن بنوشید و یا از کلر مادر استفاده کنید.

وی اضافه کرد: کلر مادر و دستور مصرف آن از طریق مراکز بهداشتی قابل تهیه است.

رئیس مرکز بهداشت استان بیان داشت: از مصرف یخ‌های قالبی و کارخانه‌ای غیربهداشتی پرهیز کنید زیرا در آب مصرفی، مراحل تولید و عرضه این یخ‌ها احتمال آلودگی به میکروب وبا یا سایر میکروب‌ها وجود دارد.

نکاتی که باید هنگام سفر رعایت شود

احمدی با بیان اینکه هنگام سفر حتما آب و غذای سالم و مطمئن همراه داشته باشید، اظهار کرد: در طول سفر فقط از نوشیدنی‌ها و غذا‌های با بسته‌بندی مطمئن و بهداشتی استفاده کنید.

وی به ضرورت استفاده از لیوان، ظروف و قاشق و چنگال شخصی طی سفر اشاره کرد و توضیح داد: از مصرف مواد غذایی آماده، آب میوه به خصوص آب هویج و آب زرشک، معجون، فالوده، بستنی‌های غیرپاستوریزه و غیرکارخانه‌ای، بلال، ساندویچ، سالاد و دیگر مواد خوراکی و نوشیدنی‌هایی که توسط فروشندگان دوره‌گرد عرضه می‌شود جداً خودداری کنید.

رئیس مرکز بهداشت استان خاطرنشان کرد: در صورت استفاده از شیر محلی حتما ابتدا آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید.

احمدی با اشاره به اینکه سبزیجات و صیفی‌جات به ویژه کاهو، کلم، خیار و گوجه فرنگی قبل از مصرف حتما باید شسته و ضد عفونی شوند، بیان کرد: از مصرف سبزیجات محلی خام خودداری کرده و در صورت مصرف آن را به طور کامل ضد عفونی کنید.

وی مطرح کرد: هنگام خرید و حمل اقلام غذایی، مواد غذایی مانند نان که قابل شست‌وشو و پخت مجدد نیستند را کنار میوه و سبزیجات نشسته و گوشت خام قرار ندهید.

رئیس مرکز بهداشت استان اظهار داشت: حتی‌الامکان از غذا‌های طبخ‌شده در منزل استفاده کنید و مواد خوراکی که باید تازه مصرف شود را به اندازه نیاز خریداری کرده و در ظروف سربسته و دور از حشرات نگهداری کنید.

احمدی افزود: ضمن رعایت بهداشت فردی، از شناکردن در استخرها، رودخانه‌ها، نهر‌ها و یا جوی‌های آلوده خودداری کرده و حتی‌المقدور از سفرکردن هنگام بیماری اجتناب کنید.

وی تصریح کرد: افرادی که دچار ضعف و نقص سیستم ایمنی و عمومی بدن هستند از جمله مبتلایان به ایدز و هپاتیت، پیوند عضوی‌ها، مصرف‌کنندگان دارو‌های شیمی‌درمانی و رادیوتراپی، دیالیزی‌ها، دیابتی‌ها و مبتلایان به بیماری‌های قلبی بیشتر در معرض خطر هستند و بیش از دیگران باید اصول بهداشت فردی را رعایت کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان توصیه کرد: در صورت ضرورت سفر، توصیه‌های بهداشتی را کاملاً رعایت کنید چرا که در فصول گرم سال شیوع وبا، حصبه و بیماری‌های اسهالی افزایش می‌یابد.

چه کنیم وبا نگیریم؟

احمدی افزود: اسیدی نگهداشتن فضای معده با مصرف لیموترش تازه و دوغ پاستوریزه به همراه غذا، تا حد زیادی میکروب وبا را از بین می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب باید توسط پزشک صورت بگیرد، گفت: بیماری وبا به مدت یک تا سه هفته (یعنی از زمانی که میکروب در مدفوع یافت می‌شود) مسری و قابل انتقال است.

رئیس مرکز بهداشت استان اظهار داشت: در صورتی که فرد مبتلا به وبا به‌ موقع به پزشک مراجعه کند، درمان قطعی این بیماری امکان‌پذیر است.

احمدی مشکل اساسی در بیماری وبا را از دست دادن مایعات و الکترولیت‌های بدن دانست و افزود: خوراندن مایعات فراوان و محلول ORS به بیمار پیش از مراجعه به پزشک ضرورت دارد.

وی خاطرنشان کرد: بدون تجویز پزشک از مصرف قرص‌های ضداسهال خودداری کنید چرا که بسیاری از افراد به دلیل خوددرمانی دچار مشکلات حاد شده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت استان مطرح کرد: گزارش سریع موارد ابتلا به بیماری وبا و اسهال به مراکز مربوطه از مهمترین عوامل پیشگیری از شیوع این بیماری‌هاست چرا که نتیجه این امر بیماریابی زودرس در جامعه و درمان سریع خواهد بود.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1217446

مهمترین اخبار ایران و جهان: