نیوز سیتی!
17 خرداد 1402 - 13:16

حجاب از منظر روح الله (ره) ترقی، آزادی و دفاع از منزلت زن مسلمان است

این روزها چرایی لزوم حجاب به مسئله اصلی بانوان کشورمان تبدیل شده، تبلیغات غرب و معاندین نظام و انفعال متولیان فرهنگی کشور آنقدر موثر بوده که باید متناسب با ایام رحلت امام(ره) مروری بر بیانات و نظریات معمار کبیر جمهوری اسلامی را در این خصوص داشته باشیم تا شاید موضوع چرایی لزوم حجاب تا حدی تببین و قابل دفاع گردد هر چند این موضوع بار مسئولیت را ازدوش متولیان فرهنگی کم نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، برای اینکه بدانیم  نظر امام رحمت الله علیه در خصوص مسئله حجاب چه بوده و یا اینکه از منظر ایشان حجاب به چه چیزی تعلق می گیرد باید ابتدا نوع نگاه امام و ریشه نظری و اعتقادی انقلاب خمینی (ره) را مورد بررسی قرار داد.

تا قبل از انقلاب با بررسی اسناد می توان به وضوح دید رژیم منحوس پهلوی با نگاه ابزاری به زنان در جهت استفاده از آنها در عیاشی ها و خوشگذرانی ها به نوعی به اشاعه  ابتذال فرهنگی در جامعه روی آورد و روز به روز وضعیت پوشش بانوان را به سمت پوشش جوامع غربی نزدیک می کرد و آنگونه در ذهنها جا انداخته بود که هر چه برهنه تر پس مترفی تر خواهیم بود.

اما با بررسی رویکرد امام خمینی (ره) به نقش و حضور زن در جامعه اسلامی به عنوان محور خانواده و انسان سازی  متوجه می شویم که امام ،قرآن و دین مبین اسلام را به عنوان محور انقلاب و خصوصا رویه پوششی زنان جامعه  قرار داد و پس از انقلاب توانست این موضوع را برای همگان تبیین نماید که حجاب ارزش است.

امام (ره) همانطور که در دوران مبارزاتی خود همه مسائل انقلاب را بر پایه قرآن و اسلام و شریت احمدی بنا نهاده بود به شدت معتقد بر آن بود که به ابتذال کشیدن زنان جامعه برنامه غربی ها جهت سیطره بر جامعه ایرانی است ، ایشان برهنگی را نه تنها مخالف نظر قرآن و اسلام می دانست بلکه مخالف سرسخت نظریه دوران پهلوی در سنجش ترقی جامعه و دین بر اساس آزادی زنان در نوع پوشش بود.

تا انجا که وقتی خانم نوشابه امیری خبرنگار کیهان که برای گفت‌وگو با امام خمینی به پاریس رفته بود، سؤال کرد: چون مرا به عنوان یک زن پذیرفته‌اید این نشان‌دهنده این است که نهضت ما یک نهضت مترقی است، اگرچه دیگران سعی کردند نشان دهند که عقب‌مانده است، فکر می‌کنید به نظر شما آیا زنان ما باید حتماً حجاب داشته باشند، مثلاً چیزی روی سر داشته باشند یا نه؟ امام خمینی پاسخ فرمودند:اینکه من شما را پذیرفته‌ام، من شما را نپذیرفته‌ام. شما آمده‌اید اینجا و من نمی‌دانستم که شما می‌خواهید بیایید اینجا و این هم دلیل بر این نیست که اسلام مترقی است که به مجرد اینکه شما آمدید اینجا، اسلام مترقی است.

مترقی هم به این معنی نیست که زن‌ها یا مردهای ما خیال کرده‌اند، مترقی به کمالات انسانی و نفسانی است و با اثر بودن افراد در ملت و مملکت است نه اینکه سینما بروند و دانس بروند و این‌ها ترقیاتی است که برای شما درست کرده‌اند و شما را به عقب رانده و باید بعداً جبران کنیم.

شماها آزادید در کارهای صحیح؛ در دانشگاه بروید و هر کاری را که صحیح است بکنید و هم ملت در این زمینه‌ها آزادند، اما اگر بخواهند کاری خلاف عفت بکنند و یا مضر به حال ملت و خلاف ملیت بکنند جلوگیری می‌شود و این دلیل بر مترقی بودن است .(صحیفه امام، جلد ۵، صفحه ۵۲۰-۵۲۱)

لذا با توجه به مطالب فوق به راحتی می توان نظر امام خمینی را در خصوص مسئله حجاب فهمید.

 امام رحمت الله علیه در خصوص حجاب همان نظری را داشته که قرآن کریم به آن اشاره می کند همانگونه که همگان شاهدند در ایام انقلاب عمده بانوانی که در مبارزات انقلابیون شرکت می کردند دارای پوشش مناسبی نبودند و این عدم پوشش مناسب شاید به نوعی به عدم شناخت از ارزش های دین مبین اسلام و ارزش های ذاتی زن بود و خفقانی که رژیم پهلوی در اطلاع رسانی این گونه موارد به زنان ایجاد کرده بود.

امام به محض پیروزی انقلاب  از بزرگترین اقداماتشان شناساندن و تبیین جایگاه واقعی زن در جامعه با شناساندن ارزش های زن و جایگاه والای بانوان در دین مبین اسلام و به نوعی هویت بخشی مثبتی به زنان جامعه بود  که تا قبل از آن توسط رژیم منحوس پهلوی صرفا بعنوان یک ابزار خوشگذرانی مورد استفاده و تاکید قرار می گرفت بود .امام به درستی بر نقش زن در جامعه و خانواده و انسانسازی واقف بود ولذا بسیار بر این قشر متمرکز بود.

امام رحمت الله علیه می خواست با هویت بخشی به زن و شناساندن چهره و ارزش واقعی زنان مسیر رشد و تعالی شخصیت و آزادی واقعی را در مقابل دید بانوان جامعه قرار دهد و رفتار امام خمینی به گونه ای شکل گرفت که در نهایت بانوان  ایران اسلامی با محور قرار دادن قران و دین اسلام آنچنان جایگاه و منزلت خود را ارتقا دادند اکنون بر خلاف دوران پهلوی اکثریت قریب به اتفاق زنان جامعه محجبه اند، تصمیم سازند و بنیان خانواده را محک و استوار پرورش می دهند و صد البته این حجاب را به اختیار انتخاب کرده‌اند و به آن افتخار می کنند و منافاتی نیز با فعالیتهای اجتماعیشان ندارد.

در ابتدای انقلاب عده ای با شیطنت و برای تحریک احساسات زنان جامعه اینگونه وانمود می کردند که امام (ره) با بیان کردن مسئله حجاب می خواهند از انجام فعالیتهای اجتماعی بانوان جلوگیری کند که امام (ره) با واکنش به این نوع نظرات به صراحت حجاب را مانع بر انجام فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی بانوان جامعه نمی دانند و آن را مطلبق نص صریح قرآن لازم می دانند و در خصوص حجاب و حفظ ارزش زن می فرمایند:

و البته باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزشهای شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است- چه برای زن و چه برای مرد- برای این است که، آن ارزشهای واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه‏ های شیطانی یا دستهای فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال می ‏شدند اینها، این ارزشها زنده بشود.» (صحیفه امام، ج‏۱۹، ص ۱۸۵)

پس تا کنون به راحتی می توان فهمید حجاب در منظر امام خمینی (ره) نه مانع ترقی بلکه مقدمه ترقی بانوان است، حجاب مانع فعالیتهای فرهنگی واجتماعی نیست، حجاب واجب شرعی است، حجاب جایگاه و ارزشهای زن را در جامعه بالا می برد.

و اما سئوالی که این روزها دوباره با مطرح کردن مسئله حجاب به عنوان مانع بزرگی بر سر راه آزادی زنان توسط غربی ها و برخی دوستادارنشان در داخل کشور و غبارآلود کردن فضا، مطرح شده و این موضوع را به چالش اساسی جامعه بانوان تبدیل کرده بهتر است نظر امام را در این خصوص هم بدانیم و از خود این سئوال را بپرسیم مگر نگاه امام خمینی (ره) در بیان کردن مسئله حجاب مبتنی بر نگاه اسلام و قرآن نبوده، پس چگونه ممکن است کاملترین دین الهی مسئله حجاب را بدون در نظر گرفتن آزادی بانوان مطرح کرده باشد و اساسا مفهوم آزادی از منظر قرآن و نگاه امام راحل چیست ؟

امام راحل در خصوص عدم تقابل مسئله حجاب و آزادی زن می فرماید: زنان در انتخاب فعالیت و سرنوشت و همچنین پوشش خود با رعایت موازین آزادند و تجربه کنونی فعالیتهای ضد رژیم شاه نشان داده است که زنان بیش از پیش آزادی خود را در پوششی که اسلام می‏ گوید یافته‏ اند. (صحیفه امام، ج‏۴، ص ۲۴۷)

در خصوص زنان، اسلام هیچ گاه مخالف آزادی آنان نبوده است. بر عکس اسلام با مفهوم زن به عنوان شیء مخالفت کرده است و شرافت و حیثیت او را به وی باز داده است. زن مساوی مرد است. زن مانند مرد آزاد است که سرنوشت و فعالیتهای خود را انتخاب کند … ما می‌خواهیم که زنان را از فساد – که آنان را تهدید می‌کند- آزاد سازیم.» (صحیفه امام، ج۳، ص ۳۷۰)

 و حتی امام (ره) در پاسخ به خبرنگار فرانسوی که می پرسد «برخی از رسوم اسلامی مانند حجاب اجباری رها شده است. آیا در جمهوری اسلامی از نو اجباری خواهد شد؟می فرمایند:
«حجاب به معنای متداول میان ما، که اسمش حجاب اسلامی است، با آزادی مخالفتی ندارد؛ اسلام با آنچه خلاف عفت است مخالفت دارد. و ما آنان را دعوت می‏ کنیم که به حجاب اسلامی روی آورند. و زنان شجاع ما دیگر از بلاهایی که غرب به عنوان تمدن به سرشان آورده است به ستوه آمده ‏اند و به اسلام پناهنده شده ‏اند.» (صحیفه امام، ج۵، ص۵۴۱)

پر واضح است که نظر و تفسیر امام (ره )در مورد حجاب یک نظر مترقی مباتی بر احکام اسلام و قرآن است و لذا از پشتوانه استدلالی ثوی و محکمی برخوردار می باشد و مبتنی بر آن جامعه اسلامی از مواهب آن بهره خواهد برد و آنچه امروز جوامع غربی  را پریشان حال و نگران کرده ارتقاء نقش جایگاه زن در ایران اسلامی به عنوان یک عنصر تاثیر گذار و تصمیم ساز در همه ابعاد اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و حتی نظامی است و بدیهی است که این موضوع به هیچ عنوان برای غربی که زن را ابزاری در دست استعمار جهانی برای پیشبرد اهداف کثیف و پلید خود می خواهد مطلوب نخواهد بود.

لذا با تمام توان با اندیشه امام خمینی که مبتنی بر اسلام و قرآن می باشد می ایستند و حجاب را که مقدمه رشد و بالندگی زن است به طوری وانمود میکنند که مانع ترقی و آزادی زن است.

امام (ره) در موضوع حجاب حتی پا را از دفاع و تبیین فراتر گذاشته و ازمردم میخواهد در مقابل نگاه دوگانه غرب به مسئله آزادی و حجاب سکوت نکنند به مبارزه برخیزند:

چگونه در دنیای به اصطلاح آزاد، الزام زنان و دختران مسلمان به رفع حجاب عین دموکراسی است و فقط ما که گفته ایم کسی که به پیغمبر اسلام – صلی الله علیه و آله و سلم – توهین کند و اجماع فقهای مسلمین فتوا به اعدام آن می دهند، خلاف آزادی است! راستی چرا دنیا در برابر کسی که اجازه ندهد تا دختران مسلمان به دلخواه خود با پوشش اسلامی در دانشگاهها درس بخوانند یا تدریس کنند، ساکت نشسته است؟ جز این است که تفسیر و تأویل آزادی و استفاده از آن در اختیار کسانی است که با اساس آزادی مقدس مخالفند؟ امروز خداوند ما را مسئول کرده است، نباید غفلت نمود. امروز با جمود و سکون و سکوت باید مبارزه کرد و شور و حال حرکت انقلاب را پا برجا داشت. ( صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۳۲۸)

آنچه امام راحل در اوایل انقلاب در مسئله حجاب پایه ریزی کرد امروز به درختی تناور تبدیل شده که شاید با وزش تندبادها اسیب های جزئی ببیند اما به هیچ عنوان ریشه محکم آن اجازه شکسته شدن و تخریب آن را نخواهد داد و امروز زنان عزتمند و شریف کشور عزیز اسلامی مان با حجاب زهرایی به نمادی برای عفت و شرافت و پاکدامنی و الگویی برای سایر زنان آزاده جهان تبدیل شده اند و در تمام شئونات تصمیم گیری و تصمیم سازی حاکمیت نیز صاحب نظرند و در حال صادر کردن این عزت و افتخار به سراسر دنیا نیز می باشند.

پایان پیام/ن

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1268302

مهمترین اخبار ایران و جهان: