نیوز سیتی!
06 خرداد 1402 - 15:58

تابستان فرصت مناسبی برای تربیت و پرورش خلاقیت دانش‌آموزان است

زنجان-رئیس اداره برنامه‌ریزی تربیت اجتماعی و سیاسی وزارت آموزش وپرورش گفت: تابستان فرصت مناسبی برای تربیت وپرورش خلاقیت دانش‌آموزان است وباید در برنامه‌ها خصوصیات دانش‌آموزان امروز لحاظ شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی سبحانی، ظهر شنبه در نشست تشریحی - توجیهی برنامه‌ها و فعالیت‌های تابستانی کشور اظهار کرد: بهبود اوقات فراغت و فعالیت‌های تابستانی دانش‌آموزان، دغدغه مهم خانواده‌ها و نهادهای مربوطه است؛ چراکه برای نسلی سیاست‌گذاری می‌کنیم که به دلیل قرارگیری در سن خاص، کنشگران فعلی و آینده جامعه هستند.

وی با اشاره به اینکه غالب فعالیت‌های نوجوانان امروز در بستر فضای مجازی است، ابراز کرد: این نسل افرادی خلاق و نوآور هستند که با تکرار و رکود میانه خوبی ندارند و گاهاً قانون و عرف خاصی را نمی‌پذیرند، به راحتی همه را نقض می‌کنند و ابایی از چیزی ندارند.

رئیس اداره برنامه‌ریزی تربیت اجتماعی و سیاسی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نوجوانان امروز به شدت نیار دارند که باور شوند، زیست رسانه‌ای دارند، بیش از هر نسلی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، گاهی از ارزش‌های رسمی یک جامعه فاصله می‌گیرند و برنامه‌ریزی برای این نسل باید مبتنی بر این واقعیات باشد.

وی یادآرو شد: وزارت ورزش و جوانان در سال‌های گذشته یک نظرسنجی در خصوص بیشترین علاقه نوجوانان و جوانان برای گذراندن اوقات فراغت تابستان انجام داد که در آن مواردی مثل اردو و گردشگری، استفاده از فضای مجازی، فعالیت‌های ورزشی، مطالعه و کتابخوانی، فعالیت‌های دینی، مهارت‌های اجتماعی و آموزش زبان و رایانه بیشترین علاقه‌مندی این افراد بود.

سبحانی با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین خلاقیت و نوآوری‌ها در زمان فراغت دانش‌آموزان اتفاق افتاده است، بیان کرد: اگر برای این ایام برنامه‌ریزی مناسب نداشته باشیم بیشترین، بزهکاری‌ها و انحرافات در این دوران اتفاق می‌افتد و در برنامه‌ها باید تمرکززدایی در زمان و مکان داشته باشیم.

وی به سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اشاره کرد و گفت: قله‌های شخصیتی و منش امام خمینی (ره) هنوز برای این نسل شناخته شده نیست و ضرورت دارد در حد توان خصوصیاتی مثل شجاعت، ساده‌زیستی و مبارزه بی‌امان با تجمل‌گرایی ایشان تبیین شود.

رئیس اداره برنامه‌ریزی تربیت اجتماعی و سیاسی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تشکل‌های دانش‌اموزی می‌توانند در مدارس فعالیت کنند، عنوان کرد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان مطالبه‌گر، فعال و بالنده هستند، شوراهای دانش‌آموزی می‌توانند بستر خوبی را برای تمرین مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌جویی در آن‌ها تقویت کند و از آن‌ها مدیرانی برای آینده بسازد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1241890

مهمترین اخبار ایران و جهان: