نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 11:30

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان مؤسسه تحقیقاتی «اقبال» ایران و «تحقیقات سیاستگذاری» پاکستان

تفاهم نامه همکاری بین موسسه تحقیقاتی و پژوهشی «اقبال» از ایران و موسسه «تحقیقات سیاستگذاری» اسلام‌آباد با حضور کارشناسان، دیپلمات‌ها و دانشجویان و اساتید دانشگاه امضاء شد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، محمد حسین باقری، رئیس موسسه «اقبال» و دکتر رضا محمد، رئیس موسسه «تحقیقات سیاسی» اسلام‌آباد این تفاهم نامه را در سالن همایش این موسسه امضاء کردند. احسان خزائی، رایزن فرهنگی و هادی گلریز، مسئول رسانه و روابط عمومی سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست حضور یافتند.

دو موسسه مطالعاتی در حوزه تحقیقات، سیاسی، دفاعی و آکادمیک همچنین تبادلات محققان و اساتید همکاری خواهند کرد.

محمد حسین باقری در سخنانی با بیان اینکه موسسه تحقیقاتی اقبال به صورت تخصصی تنها در حوزه روابط پاکستان و ایران فعالیت می‌کند، گفت: هر چند پاکستان و ایران دو کشور همسایه هستند اما به دلیل برخی چالش‌ها و مشکلات تحمیلی آن طور که باید و شاید این روابط نتوانسته به طور واقعی بر توسعه روابط دو جانبه تأثیرگذار باشد.

وی شناخت حقایق میدانی برای شکوفایی فرصت‌های طلایی در راستای توسعه روابط در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری را مهم دانست و گفت: در زمان کنونی فرصت برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها بین تهران و اسلام‌آباد بیش از پیش فراهم شده است و هر دو کشور می‌توانند از ظرفیت‌های همدیگر برای ارتقاء سطح زندگی دو ملت استفاده بهینه کنند.

دکتر رضا محمد؛ رئیس موسسه تحقیقات سیاستگذاری اسلام‌آباد متعلق به دولت و ارتش گفت: از اینکه یک موسسه مطالعاتی ایرانی نام اقبال را برای خود انتخاب کرده، بسیار باعث خوشحالی است و ما می‌دانیم که ایرانی‌ها به علامه اقبال علاقه زیادی دارند.

وی گفت: هدف از امضاء تفاهم‌نامه بین موسسه اقبال و موسسه تحقیقات سیاستگذاری اسلام آباد نقش آفرینی در توسعه روابط اقتصادی، تقویت تعاملات فرهنگی و هنری و دانشگاهی و فهم بهتر وضعیت سیاسی دو کشور توسط کارشناسان و پژوهشگران دو کشور است.

سفیر سابق پاکستان افزود: تلاش می‌کنیم تا نه به صورت سطحی بلکه به صورت عمیق چالش‌ها و فرصت‌ها بین دو کشور همسایه را شناسایی کرده از آن برای تقویت روابط بهره‌برداری کنیم.

رئیس موسسه تحقیقات سیاستگذاری اسلام‌آباد افزود: البته مردم پاکستان علاقه زیادی به مردم و فرهنگ زبان و هنر ایرانی دارند، بنابراین این یک ظرفیت بسیار خوب برای تقویت تعاملات در حوزه‌های مختلف به‌ویژه سیاسی و اقتصادی است.

اندیشکده اقبال یک موسسه پژوهشی و مطالعاتی بخش خصوصی ایران در تهران است که تنها در حوزه روابط ایران و پاکستان فعالیت می‌کند.

موسسه تحقیقات سیاست‌گذاری اسلام‌آباد نیز متعلق به دولت و ارتش پاکستان است و پژوهشگران و محققان آن سعی می‌کنند ضمن تعامل با دیگر موسسات تحقیقاتی کشورهای جهان با بهره‌گیری از مطالعات آکادمیک و پژوهشی، زمینه را برای رفع موانع و چالش‌ها با هدف تامین منافع مشترک هموار سازند.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1310502

مهمترین اخبار ایران و جهان: