نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 17:50

لزوم خلوص نیت در مقبول شدن اعمال حج

فاطمه سلیمانی، استاد حوزه و محقق قرآنی گفت: وقتی قصد می‌کنیم که به سفر حج مشرف شده و خانه خدا را زیارت کنیم، در وهله اول لازم است که قصد و غرض خود را از این سفر معنوی، پاک و الهی کنیم.

دکتر فاطمه سلیمانی، استاد حوزه و محقق قرآنی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اشاره به ضرورت‌ها و بایسته‌های اعمال حج و لزوم آشنایی با مفاهیم و معارف حج، اظهار داشت: شرط قبول حج تمتع و زیارت بیت‌الله آن است که نیت انسان پاک باشد. بنابراین تا زمانی که نیت حقیقی و الهی نباشد، حج مورد قبول نخواهد بود.

سلیمانی تصریح کرد: سایر اعمال و رفتار حاجی هم بر پایه همان قصد و غرض اولیه او نهاده شده و شکل می‌گیرد. همان طور که امام جعفر صادق علیه‌السلام درباره میزان تأثیرگذاری نیت و قصد انسان بر رفتارها و کارهای او می‌فرماید: «نیة المؤمن خیر من عمله و نیة الکافر شرّ من عمله و کل عامل یعمل علی نیته» به این معنا که نیت مؤمن از عملش بهتر است و نیت کافر از عملش بدتر، و هر عمل‌کننده‌ای بر اساس نیتش عمل می‌کند.

کارشناس مسائل اسلامی در ادامه به ناب بودن نیت حج اشاره کرد و گفت: وقتی قصد می‌کنیم که به سفر حج مشرف شده و خانه خدا را زیارت کنیم، در وهله اول لازم است که قصد و غرض خود را از این سفر معنوی، پاک و الهی کنیم.

او تصریح کرد: لازم است هر نوع شک و شبهه نسبت به زیارت را در ذهن خود از بین ببریم، ذهنمان را پاک کرده و آماده سفر شویم. در عین حال قصد و منظور خود را از این سفر، زیارت بدانیم نه گردش و تفریح و یا تجارت.

این محقق اسلامی بر ضرورت داشتن خلوص نیت در عبادات تأکید کرد و گفت: یادآوری این نکته ضروری به نظر می‌رسد که هر عبادتی در شرایطی مورد قبول درگاه خداوند متعال قرار می‌گیرد که انسان به قصد رضای خدا و رسیدن به قرب او انجام بدهد. در حقیقت خلوص نیت است که شرط قبولی عبادت و طاعت ما به حساب می‌آید و سایر اعمال ما را به طبع خود، ناب و خالصانه می‌کند.

او ادامه داد: در حالی که اگر این شرط مهم و اساسی مورد توجه قرار نگیرد و هر کسی با هر نیتی به سفر حج برود، به طور طبیعی اعمال او در حین این سفر معنوی بر طبق رفتارها و اعمالش خواهد بود.

سلمیانی یادآوری کرد: به این ترتیب است که می‌توان گفت برخی از سفرهای حج ممکن است فقط به معنی رنج و سختی سفر باشد و آنچه که باید از معنویت نصیب انسان شود، اتفاق نخواهد افتاد. درنتیجه حجی که به عنوان فریضه و واجب دینی باید ادا شده باشد، انجام نمی‌شود.

کارشناس اسلامی به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره کرد و ادامه داد: همان طور که خداوند در آیه 23 سوره مبارکه فرقان می‌فرماید: «قَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاء مَّنثُورًا؛ و به سوى آنچه (در حال کفر) انجام داده‏‌اند از عمل‏‌هاى خیر (مانند انفاقات و خدمات و اختراعات نافع و غیره) رو می‌‏آوریم، پس آن‌ها را غبارى پراکنده (در هوا) قرار می‌دهیم (زیرا پاداش خدا تفضّلى است نه استحقاقى علاوه آنکه نعمت‏‌هاى دنیوى خود پاداش است، ولى نعمت‏‌هاى آخرت مشروط به ایمان است).»

او همچنین تصریح کرد: کسی که به زیارت بیت‌الله الحرام مشرف می‌شود لازم است که نیت و مقصودش از این سفر را خالص برای خدا کند و تنها برای تقرب جستن به سوی او و تأسی کردن به سیره پیامبران خدا علیهم‌السلام و به خصوص پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و اهل بیت علیهم‌السلام به حج برود و قصد و منظور دیگری جز این نداشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1308802

مهمترین اخبار ایران و جهان: