نیوز سیتی!
16 تیر 1402 - 22:44

لبخند یک شهر در روز عید غدیر/ بجنورد غرق در جشن و شادی

بجنورد- فضای شهر بجنورد مملو از شادی و سرور بود؛ لبخند بر لبان مردم موج می‌زد و همه از حضور در جشن بزرگ ولایت راضی و خوشحال بودند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: هجدهم ذی‌الحجه سال دهم قمری در تاریخ اسلام روز ویژه‌ای است؛ روزی که رسالت پیامبر عزیز و عظیم‌الشأن اسلام به اکمال رسید و سعادتمندی حق‌جویان و طالبان رحمت الهی تضمین شد و علی بن ابی‌طالب به‌عنوان جانشین و وصی بر حق و شایسته آخرین پیامبر الهی برگزیده شد.

از این روز به بعد هر که پیامبر ولی او بود، باید علی را به عنوان ولی خود می‌پذیرفت، همانگونه که پیامبر اعظم فرمود باید پیام غدیر به همگان برسد. حال ما نیز باید این پیام تاریخی عظیم را همانطور که از پیشینیان دریافت کردیم، به آیندگان برسانیم.

قربان تا غدیر، دهه‌ای است که سراسر جشن و شور و شعف است. خیابان به خیابان آذین بندی شده و در و دیوار شهر فرارسیدن عید غدیر را به مؤمنین تبریک می‌گویند.

برپایی جشن غدیر به جهت این است که این شخصیت والا و برتر به حکومت رسیده است و قرار است ولایت مؤمنین را به عهده بگیرد. بیهوده نگفتیم اگر بگوییم تاریخی‌ترین شادی بشریت عید غدیر است.

هر کس به اندازه وسع خود به عشق مولایش قدمی برمی‌دارد. برای دیدن تکاپو و شور مردم کافی است سری به خیابان‌ها بزنیم تا ببینیم عید غدیر، خاص ترین و بزرگترین عید شیعیان است.

با نزدیک شدن به روز جمعه، تعداد موکب‌های خیابانی بجنورد بیشتر شده و ایستگاه‌های صلواتی در اطراف میدان‌ها و پارک‌ها و… مستقر می‌شوند. برخی هیأت‌های مذهبی از چند روز قبل تر در مکان‌های مختلف مستقر شده و فضای شادی را برای مردم مهیا کرده اند.

از طرح‌های اطعام علوی بین نیازمندان گرفته تا پذیرایی در اطراف میدان شهید و طبخ و توزیع غذا و برگزاری جشن خودرویی و نور افشانی شب عید و…؛ از جمله برنامه‌های ویژه عید غدیر در بجنورد بود.

لبخند یک شهر در روز عید غدیر/ بجنورد غرق در جشن و شادی

صف‌های طولانی برای دریافت اطعام علوی در ایستگاه‌های صلواتی و حضور عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان در این ایستگاه‌ها نشان می‌دهد غدیر در رگ‌های همه نسل‌ها جاری و ساری است.

حب علی ابن ابیطالب حکم خون در شاهرگ‌های شیعیان را دارد و باعث افتخار پدران و نیاکان ما و باعث عزت و سربلندی نسل‌های آینده است. همه اقشار مختلف مردم در این جشن سهیم هستند. روحانیون معزز نیز لباس خادمی پوشیده و در موکب ها با شربت و شیرینی کام مردم را شیرین می‌کردند.

بانوان نیز همانند همیشه پای کار بوده و از هیچ تلاشی برای پرشور کردن این عید بزرگ دریغ نمی‌کردند.

ذکر یا علی یا علی در خیابان‌ها طنین انداز شده و پیام تبریک عید از همه جا به گوش می‌رسید. شنیدن «اشهد ان علی ولی الله» از مأذنه‌ها دلنشین‌تر شده چرا که افتخار می‌کنیم تحت لوای ولایت حیدر کراریم.

خانواده‌های بجنوردی ماشین‌های خود را مزین به پرچم نام مولا کرده و در قالب کاروان خودرویی مسیر امام زاده سید عباس تا مصلای امام خمینی را طی مسیر کردند. هنگام حرکت خودروها پرچم‌های سبز و زرد و قرمز به اهتزاز در می‌آمدند و زیبایی خاصی به شهر می‌بخشیدند.

مادران هیچگاه نقش مهم خود در ایجاد و تقویت محبت اهل بیت در دل فرزندان خود را فراموش نکرده و همواره فرزندان خود را پای سفره اهل بیت می‌نشانند. کودکان به همراه پدر و مادرهای شأن در این جشن خودرویی شرکت کرده و تا لذت این عید را با حضور خود دوچندان کنند.

اما عصر روز جمعه فضای بجنورد با هر روز دیگری متفاوت بود؛ در یک کلام؛ بجنورد تاکنون چنین روزی را به خود ندیده بود.

میدان شهید تا چهارراه مخابرات پر بود از غرفه‌های فرهنگی و ایستگاه‌های صلواتی که گروه‌های مختلف مردمی در آن حضور داشتند. نکته مثبت این غرفه‌ها و ایستگاه‌ها مردمی بودن آن است؛ این یعنی مردم به طور خودجوش خواهان برگزاری اعیاد و مراسم مذهبی هستند.

لبخند یک شهر در روز عید غدیر/ بجنورد غرق در جشن و شادی

روز عید از همه بیشتر به کودکان خوش گذشت. غرفه‌های فرهنگی مخصوص کودکان از همه غرفه‌ها شکیل تر و جذاب‌تر بود. کودکان در این غرفه‌ها مشغول بازی و نقاشی بودند. نقاشی‌هایی با موضوع دست برافراشته شده پیامبر (ص) که دست مولای متقیان را بالا آورده و او را جانشین خود معرفی می‌کند.

بانوان خلاق و باسلیقه بجنوردی در یک غرفه تعدادی شال و روسری و ملزومات حجاب گذاشته و به خواهران خود هدیه می‌دادند. اینگونه بود که برخی از خواهرانی که شاید پوشش‌شان خیلی محکم نبود، لذت ناب پوشش خوب را تجربه کرده و به مذاق‌شان خوش می‌آمد.

زیباترین غرفه اما مربوط می‌شد به غرفه‌ای که عکس علمدار حرم، سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی در آن نصب شده بود و با لبخندی بر لب عیدالله اکبر را به مردم تبریک و تهنیت می‌گفت. پیر و جوان، کوچک و بزرگ به عشق حاج قاسم در آن غرفه حاضر می‌شدند و با عکس زیبای او عکس می‌گرفتند.

لبخند یک شهر در روز عید غدیر/ بجنورد غرق در جشن و شادی

برخی خانواده‌ها نیز خانه‌های خود را به موکب تبدیل کرده و در ورودی منزل شأن، با دستپخت خانگی از قبیل بستنی، آش، شربت و… از مردم پذیرایی می‌کردند.

گروه‌های مردمی و جهادی زیادی از مدت‌ها قبل مشغول جمع آوری کمک برای اطعام علوی در عید غدیر بودند که هر کس به اندازه وسع خود در این اطعام شریک می‌شد.

حضور پررنگ جوانان در هیئات مذهبی برگزار کننده موکب ها جای شکر دارد چرا که نشان می‌دهد به چه اندازه جوانان ما دل در گرو محبت امیرالمؤمنین دارند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1340890

مهمترین اخبار ایران و جهان: