نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 15:36

اربعین و راهیان نور باید در اولویت دانشگاه ها قرار بگیرد

معاون فرهنگی وزارت علوم رویداد اربعین و اردوی راهیان نور را از اثرگذارترین برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها نام برد و گفت: این برنامه ها در دانشگاه ها باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس دبیران مناطق و کارگروه های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها در دانشگاه تبریز در پی اهانت به قرآن کریم در سوئد، ضمن محکوم کردن این حرکت زشت و ناپسند غربی ها اظهار داشت: اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم، ضلالت غربی ها را نشان می دهد و این عمل آنها بیانگر نفوذ و سیل عظیم اسلام گرایی در غرب است.

بهره مندی حداکثری از تابستان برای فعالیت های دانشجویی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به نحوه اجرا، چگونگی و تشریح برخی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها گفت: ایام تابستان فرصت خوبی برای برنامه ریزی برای انواع برنامه های فرهنگی و اجتماعی برای دانشگاهیان اعم از اساتید، کارکنان و دانشجویان است. امروزه بیشترین ارتباط و تعاملات دانشجویان با کارکنان است و باید از این ظرفیت دانشگاه ها برای پیشبرد اهداف و راهبردهای کلان توسعه فرهنگی استفاده کرد.

از فعالیت های دانشجویی با تمام توان حمایت می کنیم

کلانتری افزود: تقویت، حمایت و کمک به مجموعه های تشکل های دانشجویی، کانون ها، انجمن های علمی و بسیج کارکنان، دانشجویی و اساتید برای توسعه و گسترش فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ضروری است از این رو تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی با شیوه ها و ابزارهای مختلف سرمایه گذاری در این حوزه است.

وی تاکید کرد: روسا، معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها، باید از امروز برای ورودی های جدید برنامه فرهنگی داشته باشند و بهترین گزینه هم در این ارتباط استفاده از ظرفیتهای مجموعه های دانشجویی دانشگاه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید گسترش و توسعه فعالیت‌های دانشجویی تصریح کرد: دانشجویانی که در فعالیت های فرهنگی و گروهی مشارکت می کنند، بهترین و موفق ترین دانشجویان هستند. از این رو با جذب بیشتر دانشجویان جدید الورود جهت عضویت در تشکل ها، کانون ها و انجمن های علمی می توان در آینده از بسیاری از چالش ها و آسیب های اجتماعی و فرهنگی در جامعه و دانشگاه ها جلوگیری کرد.

کلانتری افزود: در ترم تحصیلی جدید، استراتژی موثر معاونان فرهنگی و اجتماعی باید تامل مبتنی بر رفتار محبت آمیز با دانشجویان باشد به عبارتی همانطوری که با فرزندان خود رفتار می کنند، باید با دانشجویان نیز رفتار و کنش داشته باشند.

رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس فعالیت های فرهنگی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه‌ها بر اساس توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی رتبه‌بندی می‌شوند، یادآور شد: امروزه برخی مشکلات از جمله مسائل مالی اجرای برخی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها را با کندی پیش می رود ولی با این وجود هم می توان کارهای ارزشمند، موثر و اثرگذاری انجام داد.

اربعین و راهیان نور باید در اولویت دانشگاه ها قرار بگیرد

کلانتری در بخش دیگر سخنان خود رویداد اربعین و اردوی راهیان نور را بهترین، موفق ترین و اثرگذارترین برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها بیان کرد و افزود: این برنامه ها در دانشگاه ها باید در اولویت قرار گرفته و برای مشارکت بالای دانشجویان نیز حمایت و پشتیبانی های لازم صورت گیرد.

وی در ادامه استفاده از ظرفیت نام و یاد و سبک زندگی شهدا را برای توسعه و تقویت برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها ضروری دانسته و گفت: دانشگاه ها باید سیاستگذاری ها و برنامه ریزی منظمی در حوزه توسعه ایثار و شهادت داشته باشند که با ایجاد کانون های شهدا یا رهپویان شهدا می توان به این اهداف رسید.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ضمن تشکر و قدردانی از تلاش ها و زحمات دبیران شورای هماهنگی و معاونان فرهنگی و اجتماعی مناطق ده‌گانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و به خصوص میزبانی خوب دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه تبریز با تیم مدیریتی جدید، پیشگام اجرای انواع برنامه های متنوع و مختلف فرهنگی و اجتماعی است که در همین راستا نشست کارگروه‌های فرهنگی و اجتماعی و دبیران شورای هماهنگی و معاونان فرهنگی و اجتماعی مناطق ده‌گانه به میزبانی این دانشگاه برگزار می شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1328146

مهمترین اخبار ایران و جهان: