نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 05:51

فوتبال بانوان کردستان در آفساید بی‌توجهی مسئولان

در استان محرومی مانند کردستان به حوزه ورزش چندان توجهی نمی شود. کمبود امکانات و نبود حمایت مالی از تیم برای حضور در مسابقات گاهی اوقات مانع پیشرفت تیم فوتبال در این استان بوده و نیاز است متولیان امر در این زمینه به فکر اسپانسر دائمی برای فوتبال بانوان باشند.

خبرگزاری فارس استان کردستان؛ شیرین مرادی/ زنان زیادی در سطح جهان به ورزش‌های مختلف اشتغال دارند. گروهی ورزشکار حرفه‌ای و تعداد دیگر ورزشکار آماتور هستند. گروهی به ورزش‌های سبک و برخی به ورزش‌های سنگین و خشن می‌پردازند.

گروهی از بانوان در سطح جهان و کشور ما برای رسیدن به مقامات و قهرمانی تلاش می‌کنند و برخی برای حفظ سلامتی و یا تناسب اندام.

زنان ایرانی و فوتبال

تاریخچه فوتبال بانوان در ایران عمری به درازای بیش از 7 دهه دارد، زنان ایرانی در اوایل دهه 50 بود که اجازه تمرین و بازی آن‌هم در محل‌های خصوصی را کسب کردند.

اولین تیم فوتبال بانوان توسط باشگاه تاج تشکیل شد و کلاس‌های تمرینی برای تیم در همان باشگاه برگزار شد، باشگاه‌های دیگر هم با توجه به استقبال خوب دختران از این رشته ورزشی و افزایش تیم‌ها یکی پس از دیگری تاسیس گشت تا اینکه با تصمیم فدراسیون فوتبال ایران نخستین تیم ملی فوتبال بانوان ایران تشکیل شد و چندین مربی برای آموزش حرفه‌ای به کلاس‌های فیفا فرستاده شدند.

اردیبهشت‌ماه 1350 تیم منتخب فوتبال بانوان ایتالیا به دیدار تیم فوتبال بانوان تاج در ایران آمد. به این ترتیب نخستین مسابقه بین‌المللی فوتبال بانوان ایران رقم خورد. دیداری که با نتیجه 2-0 به نفع تیم ایتالیایی به پایان رسید.

اگر چه بنا به دلایل مختلف فوتبال بانوان در ایران در مقطع زمانی بسیار کم‌رنگ شد، اما با تلاش و سرسختی بانوان ایرانی سرانجام بعد از دو دهه تیم‌های فوتبال بانوان ایران فعال شدند و در مدت کمی به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافتند.

تا آنجا که در رده‌بندی سال 1389 تیم ملی فوتبال بانوان ایران در جایگاه 55 جهان قرار گرفت و این جایگاه از رده تیم ملی فوتبال مردان ایران بالاتر بود.

امروز کم نیستند زنان و دختران ایرانی که به فوتبال به‌عنوان یکی از علایق ورزشی خود نگاه می‌کنند و حتی برخی از آن‌ها به ترقی‌های خوبی هم در این مسیر رسیده‌ و حرف برای گفتن دارند.

فوتبال بانوان در کردستان

فوتبال یکی از رشته‌هایی است که بانوان کردستانی توانستند با توان بومی ورزشکاران استان در مقاطع مختلف دوران طلایی را رقم بزنند و در مسابقات قهرمانی کشور در لیگ برتر شرکت داشته باشند.

به دعوت اسپانسر و مربی باشگاه جاودان ستاره پای دغدغه‌هایی از جنس فوتبال بانوان نشستیم گره‌هایی که اگر با تدبیر مسئولان و همراهی خیرین باز شود استعدادهای فوتبالی را در این استان رقم می‌زند که هر یک می‌تواند ستاره‌ای در عرصه ملی و بین‌المللی باشند.

سهیلا حقگو، مربی باشگاه جاودان ستاره از دغدغه‌هایی که بیش از 18 سال با آنها زندگی کرده، می‌گوید البته از اهالی رسانه می‌خواهد در رسانه‌ای کردن این مطالب به نحوی عمل کنند که چالشی برای سفر پیش روی تیم ایجاد نشود.

حرف برای گفتن از نامهربانی‌ها به فوتبال بانوان زیاد است اما در این سال‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم که حرف زدن فایده‌ای ندارد، تنها خودمان هستیم که آسیب‌ می‌بینیم، همه تمرکز خود را روی استعدادیابی و استعدادپروری جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به فوتبال گذاشته‌ام نمی‌خواهیم حاشیه‌هایی که همیشه برای ورزش آسیب بوده، فرصت پیش آمده را از ما بگیرد.

او که مدرک مربیگری آسیا و داوری فوتبال را دارد نخستین خشت باشگاه‌داری را در سنندج در سال 94 گذاشته است.

با داشتن سابقه ۹ ساله بازی در لیگ‌های برتر بانوان کشور در رده‌های پایه و نوجوان فوتبالیست تربیت می‌کند و می‌گوید: نخستین بانویی هستم که در کردستان مدرسه فوتبال راه‌اندازی کرده و بیش از 18 سال است در این حوزه فعالیت مستمر دارم.

علاقه شخصی به این رشته ورزشی موجب شده با وجود تمام مشکلات و بی‌مهری‌ها دست از تلاش برندارم، دغدغه‌های زیادی داریم که حس می‌کنیم اگر رسانه در کنار ما باشد می‌توانیم بخشی از این گره‌هایی را که در مسیر رشد فوتبال بانوان در استان وجود دارد باز کنیم.

اعضای تیم با وجود تمام مشکلات و محدودیت‌هایی که به لحاظ مالی دارند، به دلیل عشق و علاقه به فوتبال همه این سختی‌ها را قبول می‌کنند.

«ویان کمانگر» و «آریسا کوه‌گرد» دو استعداد فوتبالی استان هستند که به تیم ملی دعوت شده‌اند معرفی این عزیزان توسط اصحاب رسانه می‌تواند در الگوسازی دختران موفق و پیشرفت هرچه بیشتر آنان کمک کند.

تمرین در تایم مرده و اوج گرما

اختصاص بازی در تایم مرده در زمین ورزشی شرایط سختی را در زمان تمرین برای اعضای تیم ایجاد کرده و از سوی دیگر هزینه ۲۰۰ هزار تومانی که باید برای هر جلسه تمرین پرداخت کنیم که سه جلسه تمرین در هفته بار مالی زیادی را تحمیل می‌کند.

تنها حامی این تیم از سال 94 تاکنون «شرکت ون» سنندج بوده و هیچ کدام از دستگاه‌های متولی این بخش به ما کمک نکرده‌اند.

گاهی بازیکن‌ها مجبور هستند بلافاصله بعد از اتمام کلاس برای تمرین حضور پیدا کنند بازی در زمین در این تایم که اوج گرماست توان و ظرفیت بچه‌ها را پایین می‌آورد.

نبود اسپانسر

محمدنجیب شریفی هم در این نشست که با محور تقدیر شرکت ون از «ویان کمانگر» و «آریسا کوه‌گرد» برگزار شد، گفت: برخی‌ها با وجود اینکه خود به نوعی از پیشکسوتان عرصه ورزش هستند از اینکه از تیم بانوان حمایت می‌کنم مرا مورد انتقاد قرار داده‌اند و می‌گویند بهتر است به جای ورزش بانوان این حمایت را برای پیشکسوتان هزینه کنید.

از سوی دیگر مسئولان استان نیز هیچ حمایتی از ورزش به ویژه فوتبال بانوان نمی‌کنند و این جای گله‌مندی دارد.

اسپانسر یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در رشد ورزش است، هیچ وقت دنبال بُرد خبری نبوده‌ام و دوست نداشته‌ام اسمی از من و یا حتی برند ون در جایی مطرح شود.

وضعیت واحد تولیدی بوبوتو چندان مطلوب نیست و نبود مواد اولیه موجب شده که از ابتدای امسال تاکنون این واحد تولیدی تنها یک ماه فعال باشد به همین دلیل از سرمایه شخصی تیم را حمایت کرده‌ایم.

با وجود اینکه این تیم به لیگ برتر راه یافت، کوچکترین تقدیری از سوی مسئولان و هیات قوتبال از آنها انجام نشد.

افتخاری بزرگ برای کردستان است که چنین فرزندان توانمندی را پرورش داده که امروز جایگاهی در تیم ملی دارند اما نه تنها حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد بلکه اجازه تمرین در زمین هم به آنها داده نمی‌شود.

فرهنگ حمایت از ورزش در جامعه ما نهادینه نشده است بنده نیز در شرایط فعلی تولید کارخانه در بدترین شرایط ممکن قرار دارد و از ابتدای امسال تاکنون تنها یک مورد مواد اولیه دریافت کرده‌ایم.

شرکت توان مالی لازم برای حمایتی که باید از این تیم بشود،؛ ندارد، الان هم از سرمایه شخصی از آنها حمایت می‌کنم حتی مجبور شدم تسهیلات 50 میلیونی برای اعزام بازیکنان بگیرم.

واحدهای تولیدی مانند پتروشیمی که زیان‌آورترین شرایط را برای محیط زیست ما ایجاد کرده هیچ گونه حمایتی از بخش ورزش و باشگاه‌های ورزشی کردستان انجام نمی‌دهد و تنها رهاورد آن برای استان، آلودگی و آلایندگی محیط زیست برای این شهر است.

می‌طلبد استاندار کردستان بعنوان شخص اول اجرایی استان به این موضوع ورود کند و حق را به حقدار برساند.

بلاتکلیفی استادیوم 15 هزار نفری سنندج

عابد خورشیدی از پیشکسوتان فوتبال کردستان و عضو هیات مدیره باشگاه جاودان ستاره هم می‌گوید: مدیریت ورزش جدای از مدیریتی نیست که در سایر جاها وجود دارد، اگر ما توقع داشته باشیم مدیریت ورزش خوب ولی مدیریت جامعه درست نباشد خروجی نخواهیم داشت.

باشگاه فوتسال جاودان ستاره با تمام بی‌مهری‌ها و محدودیت‌هایی مالی به جایگاه خوبی رسیده است.

مهم‌ترین فاکتور این باشگاه این است که فضایی ایجاد کرده و توانسته نوجوانان و جوانان زیادی را به حوزه ورزش وارد کند.

اینکه جوانان به ویژه بانوان به سمت ورزش هدایت و استعدادهای درخشان پرورش و شناسایی شوند دستاورد بزرگی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی از بی‌مهری صنایع بزرگی مانند پتروشیمی، لاستیک بارز و معادن بزرگ و صنایع مادر کردستان به ورزش استان انتقاد کرد و گفت: رسیدن به این سهم عزم عمومی لازم دارد تا واحدهای صنعتی سهم خود را در حمایت از جامعه ورزشی ادا کنند.

اگر منافع ملی جامعه متعلق به همگان است تک تک مردم در هر گوشه‌ای از این کشور باید از این منابع و منافع ملی بهره‌مند شوند.

تاثیر و نقش رسانه‌ها در تنویر افکار عمومی و مطالبه‌گری در جامعه غیرقابل انکار است، اما زمانی یک محتوای رسانه‌ای ارزشمند خواهد بود که از سوی رسانه پیگیری و به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

داشتن اسپانسرهای قوی در کنار تیم‌های ورزشی به تقویت و توسعه هرچه بیشتر ورزش‌های قهرمانی و تیم های ورزشی کمک خواهد کرد.

استادیوم 15 هزار نفری سنندج حدود 20 سال است بلااستفاده افتاده و هیچ مسابقه‌ای در آن برگزار نشده است چرا باید 400 میلیارد تومان سرمایه بیهوده خاک بخورد.

ستاره‌های فردای دنیای فوتبال

ویان کمانگر ۱۴ سال دارد و از 4 سالگی با توپ زندگی کرده است، می‌گوید اولین کلمه‌ای که در بچه‌گی ادا کردم، توپ بود کلمه‌ای که به مهمترین علاقه‌مندی در زندگی‌ام تبدیل شد.

او که ۲ دوره به اردوی تیم ملی نوجوانان دعوت شده است و در ترکیب تیم ملی کشور قرار دارد فوتبال را از محله شروع کرده و بعدها با آشنا شدن با خانم حقگو به صورت حرفه‌ای کار را ادامه داده است.

خانم‌ حق‌گو واقعا جایگاه مادری برایم دارد مربی نقش مهمی در رسیدن به ویان به این نقطه دارد بازی در تیم‌های مطرح کشوری و جهانی و رسیدن به پله‌های برتر چشم‌انداز من است.

با تمام سختی‌ها و مشکلات عزم ما برای رسیدن به ستاره شدن در فوتبال جزم است، اما نباید این نکته را نادیده گرفت که حامی مالی و داشتن آسپانسر شرط مهمی برای رشد در فوتبال است انتظاری که تا این مقطع تنها از سوی شرکت ون پاسخ داده شده انتظار داریم دیگر واحدهای تولیدی و مسئولان نیز حمایت کنند.

و اما....

در استان محرومی مانند کردستان به حوزه ورزش چندان توجهی نمی‌شود. کمبود امکانات و نبود حمایت مالی از تیم برای حضور در مسابقات گاهی اوقات مانع پیشرفت تیم فوتبال در این استان بود و نیاز است متولیان امر در این زمینه به فکر اسپانسر دائمی برای فوتبال بانوان باشند.

ورزشکارانی مانند ویان‌ها و آریساها که با تحمل سختی و مشکلات فراوان توانسته‌اند در این عرصه رشد کنند باید دیده شوند و به آنان بها داده شود امروز تلاش‌های ورزشکاران به خصوص بانوان کمتر دیده می‌شود این موضوع باید در جامعه ما نهادینه شود،که موفقیت یک ورزشکار نها برای خودش نیست بلکه به شهرستان و استان و کشورش تعلق دارد پس چه بهتر که مسئولان با حمایت‌هایشان در این موفقیت‌ها سهیم باشند.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1304602

مهمترین اخبار ایران و جهان: