نیوز سیتی!
26 خرداد 1402 - 15:29

عشایر عرب خوزستان دلدادگان فداکار انقلاب و ایران هستند

مشاور سیاسی مقام معظم رهبری گفت: در ۵۰ سال اخیر سه واقعه مهم نشان داد که عشایر عرب خوزستان مقید به اسلام و دلداده ولایت و امامت هستند و دشمن را به خوبی می‌شناسند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی شمخانی شب گذشته در مراسم گشایش نمایشگاه مستند جهاد عشایر عرب خوزستان در اهواز گفت: بیش از یک قرن از این جهاد بزرگ عشایر عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس سپری شده اما نسل جوان امروز با ابعاد و تأثیرات این حماسه ماندگار آشنا نیست.

او با تجلیل از شهدای حماسه جهاد عشایر عرب خوزستان علیه متجاوزان انگلیسی در جنگ جهانی اول گفت: روحیه بیگانه‌ستیزی عشایر عرب خوزستان که برخاسته از آموزه‌های دینی و قرآنی است در سال‌های دفاع مقدس نیز از سوی این مرزداران عاشق وطن، در عالی‌ترین شکل بروز و ظهور پیدا کرد.

شمخانی با بیان اینکه در ۵۰ سال اخیر سه واقعه مهم نشان داد که عشایر عرب خوزستان مقید به اسلام و دلداده ولایت و امامت هستند و دشمن را به خوبی می‌شناسند، اظهار کرد: واقعه اول مربوط به قبل از انقلاب است که اعراب خوزستان به تبعیت از امام راحل مقابل طاغوت ایستادند، واقعه دوم جنگ تحمیلی بود که مقابل ارتش بعثی صدام ایستادند و ۱۲ هزار شهید تقدیم کردند و واقعه سوم مقابله تمام عیار با گروه‌های تجزیه‌طلب و خلق عرب بود.
وی خاطرنشان کرد: پیش از آغاز جنگ و در شرایطی که هنوز دستگاه‌های امنیتی و نظامی در استان شکل نگرفته بود مردم خوزستان و به‌ویژه عشایر عرب مقابل تجزیه‌طلبان و ضدانقلاب ایستادند و با نثار خون خود مردانه از انقلاب و کیان و یکپارچگی ایران دفاع کردند.

مشاور مقام معظم رهبری گفت: صدام در آغاز جنگ با شعار «امروز بصره فردا اهواز» به ایران حمله کرد اما عشایر عرب خوزستان توهم او را به کابوس تبدیل کردند و به جای گل، از سربازانش با گلوله استقبال کردند.

شمخانی در پایان از تلاش‌های ماندگار حاج عبدالله طرفاوی در برپایی نمایشگاه و پژوهش‌های سی ساله او در موضوع واقعه جهاد مردم عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس و جمع‌آوری مستندات و آثار تاریخی تقدیر و تشکر کرد.

در این نمایشگاه ۱۰۰ تابلوی مستند از مبارزات و جهاد عشایر عرب خوزستان علیه متجاوزان انگلیسی در سال ۱۲۹۳ هجری شمسی مطابق با ۱۹۱۴ میلادی به همراه چند ماکت از وضعیت جغرافیایی این نبرد قهرمانانه در غرب خوزستان و در منطقه دشت آزادگان به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه به مدت پنج روز با هدف تبیین روایت ماندگار از حماسه، مقاومت و شجاعت و ایثار عشایر عرب خوزستان علیه استعمارگران انگلیسی از ساعت ۱۸ تا ۲۲ برپا خواهد بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1288590

مهمترین اخبار ایران و جهان: