نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 13:36

چمران؛ مصطفای علم و ایمان

رییس دانشگاه رازی کرمانشاه از شهید مصطفی چمران به‌عنوان شخصیتی علمی و ایمانی یاد کرد و گفت: شهید چمران مصداق برجسته استاد تراز انقلاب اسلامی و اسوه بسیج اساتید و الگویی برجسته برای اساتید و دانشجویان است.

 به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محمدنبی احمدی رییس دانشگاه رازی کرمانشاه امروز در نشست خبری با خبرنگاران به منظور تشریح برنامه روز ملی بسیج اساتید و گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران، اظهار کرد: شهدای شاخص و شهدای تراز انقلاب اسلامی حق ویژه‌ای بر گردان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارند که بازخوانی مسیر آن‌ها سبب می‌شود که جوان ما مسیر انقلاب را گم نکند و در دام شبکه‌های معاند گرفتار نشود.

وی با اشاره به برنامه گرامیداشت و پاسداشت سالروز شهادت شهید چمران در ۳۱ خردادماه در سالن فرهنگ و ادب دانشکده ادبیات دانشگاه رازی با حضور اساتید و دانشجویان، افزود: این برنامه در دو بخش کشور و استانی برگزار خواهد شد که بخش کشوری آن به صورت ویدئو کنفراس با سخنرانی مقامات کشوری و بخش استانی با سخرانی مقامات استانی برگزار خواهد شد.

رییس دانشگاه رازی کرمانشاه از شهید چمران به‌عنوان شخصیتی علمی و ایمانی یاد کرد و گفت: شهید بزرگوار در دانشگاه تهران، تحصیلات خود را در رشته الکترومکانیک به پایان برد. سپس برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و درجه دکتری در فیزیک پلاسما کسب کرد. پس از گذراندن آموزش‌های نظامی در مصر، به لبنان رفت و به همراه موسی صدر، در تشکیل جنبش امل نقش مؤثری داشت و از فرماندهان آن بود.

وی خاطرنشان کرد: شهید چمران پس از پیروزی انقلاب ایران، با بازگشت به ایران، مدتی وزارت دفاع را بر عهده داشت و همچنین در دوره نخست مجلس شورای اسلامی از سوی مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد.

احمدی تصریح کرد: شهید چمران با شروع جنگ، به اهواز رفت و ستاد جنگ‌های نامنظم را بنیان‌گذاری کرد. از دیگر کارهای مهم وی ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند.

وی با بیان اینکه شهید چمران علم، دانش و اخلاق را در هم آمیخت، افزود: شهید چمران به عنوان یک نخبه در آمریکا به تمام امکانات رفاهی فراهم شده پشت‌پا زد که این نشان از ایمان و اعتقاد این شهید بزرگوار دارد.

وی با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری در شأن این شخصیت گرانقدر که می‌فرمایند:«شهید چمران در وجود خود همه تضادهای دروغین علم و ایمان، سنت و تجدد، علم و عمل را بی‌معنا کرده بود.»، گفت: شهید چمران که در حوزه‌های علم و دانش و همچنین در حوزه اخلاق و دین، مصداق برجسته استاد تراز انقلاب اسلامی و اسوه بسیج اساتید و الگویی برجسته برای اساتید و دانشجویان است.

گفتنی است، مصطفی چمران در ۳۱ خردادماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه-سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پشت سرش در ۴۹ سالگی به شهادت رسیدند.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1295546

مهمترین اخبار ایران و جهان: