نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 11:43

زلنسکی: نبرد با روسیه بسیار شدید است

رئیس‌جمهور اوکراین با تأکید بر اینکه شرایط نامساعد جوی، عملیات نظامی اوکراین را دشوار کرده، گفت که نبرد با روسیه بسیار شدید است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی ویدئویی شب گذشته (دوشنبه) تصریح کرد که شرایط نامساعد جوی، عملیات نظامی اوکراین را با مشکل مواجه کرده و نبرد با روسیه را شدید توصیف کرد.

علی‌رغم آن‌که مقام‌های روسیه، گزارش ارتش اوکراین درخصوص بازپس‌گیری قلمروها در نبرد با ارتش روسیه را رد کرده‌اند، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شده است که نیروهای کشورش در حال پیشروی و بازپس‌گیری قلمروها هستند.

بنا بر گزارش شبکه «سی ان ان»، زلنسکی در یک پیام ویدئویی خود که شب گذشته (دوشنبه) منتشر کرد، گفت: «نبردها بسیار شدید است اما ما در حال پیشروی هستیم و این بسیار مهم است. خسارات دشمن دقیقاً چیز است که ما به آن نیاز داریم. گرچه هوا این روزها چندان مناسب نیست و باران وظیفه ما را دشوارتر کرده است، قدرت جنگجویان ما همچنان نتیجه می‌دهد و من از تمامی آن‌هایی که هم‌اکنون در نبرد هستند و همه آن‌هایی که از تیپ های رزمی در مناطق مربوطه حمایت می‌کنند، قدردانی می‌کنم».

رئیس‌جمهور اوکراین که ۲۰ درصد از خاک کشورش را دردوران زمامداری خود در نبرد با نیروهای روسیه از دست داده، در حالی از موفقیت نیروهای خود در بازپس‌گیری قلمرو اوکراین سخن به میان آورده که ویدئوها و تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، حاکی از آن است که مسکو با موفقیت در حال دفع ضدحملات اوکراین و منهدم کردن تجهیزاتی است که غرب در اختیار کی‌یف قرار داده است.

بر اساس گزارش سی ان ان، زلنسکی در سخنرانی ویدئویی خود همچنین تصریح کرد: «مهم‌ترین و جدی‌ترین مناطق عملیاتی» درحال حاضر در «تاوریا» و «خورتیسیا» در جنوب اوکراین است و روز گذشته (دوشنبه) در جریان دیدار با کارکنان دولت خود، گزارش‌هایی را از فرماندهان اوکراینی در این مناطق مذکور دریافت کرده است.

زلنسکی ادامه داد که فرمانده نیروهای زمینی اوکراین و فرمانده گروه عملیاتی-راهبردی  تاوریا «در خصوص موفقیت‌هایی که کسب کرده‌ایم، در خصوص مناطق خط مقدم که نیاز به تقویت داریم و درباره اقداماتی که می‌توانیم برای از بین بردن بیشتر مواضع روسیه گزارش داده است».

رئیس‌جمهور اوکراین که علی‌رغم دریافت میلیاردها دلار تجهیزات نظامی از کشورهای غربی نتوانسته، پیشرفت‌های چشمگیری در مقابل روسیه به دست آورد، گفت: «ما در حال حفظ و تقویت تسلط عملیاتی خود هستیم. من به ویژه برای باخموت که در حال افزایش کنترل خود بر این منطقه هستیم، قدردان هستم».

اوایل روز دوشنبه، «هانا مالیار» معاون وزیر دفاع اوکراین مدعی شده بود که ظرف هفته گذشته، نیروهای اوکراینی در باخموت، 16 کیلومتر مربع را بازپس گرفتند. در جناح چپ در باخموت، نیروهای اوکراینی 1.5 کیلومتر و در جناح راست 3.5 کیلومتر پیشروی کردند.

زلنسکی در بخش پایانی سخنان خود گفت: «این هفته مثل همیشه بسیار هدفمند خواهیم بود. اول آن‌که ما در حال آماده سازی پشتیبانی تسلیحاتی جدید از سوی شرکای خود برای جنگجویان خود هستیم. دوم آن‌که ما در حال آماده شدن برای مشارکت بیشتر بازیگران جهانی در اجرای قاعده صلح هستیم و سوم در تلاش هستیم تا نشست ویلنیوس [ناتو] را واقعاً‌ هدفمند و معنادار کنیم».

دولت زلنسکی با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تاکنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی جلب کرده است. کمک‌های آمریکا به اوکراین به‌تنهایی از رقم صد میلیارد دلار فراتر رفته و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو راهی میادین نبرد با روسیه شده‌اند اما با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، بسیاری از کارشناسان احتمال پیروزی این کشور در نبرد با روس‌ها را ناچیز ارزیابی می‌کنند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1282502

مهمترین اخبار ایران و جهان: