نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 15:48

حملات خمپاره‌ای نیروهای جمهوری آذربایجان به مواضع ارمنستان

وزارت دفاع ارمنستان مدعی حملات خمپاره‌ای نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به مواضع مرزی خود شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع ارمنستان بعد ازظهر دوشنبه مدعی حملات خمپاره‌ای نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به مواضع مرزی خود شد.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» وزارت فاع ارمنسنتان اعلام کرد که ساعت ۲:۱۵ دقیقه به وقت محلی یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان با خمپاره و سلاح‌های سبک دیگر به مواضع نیروهای این کشور نزدیک  دهکده «ساتک» آتش گشودند. این وزارتخانه در بیانه خود مدعی شده که نیروهای این کشور متحمل هیچگونه خسارتی نشدند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشتار بیانیه‌ای این ادعا را رد کرده است.

 به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» وزارت دفاع جمهوری آذربایجان  اعلام کرد که ادعای ایروان کذب است.

این دو کشور همسایه واقع در منطقه قفقاز طی ۲ هفته گذشته بارها به سمت مواضع همدیگر آتش گشوده‌اند. در عرصه نظامی نیز دولت باکو در حال تجهیز ارتش خود به انواع سلاح و تجهیزات است به طوری‌که وبگاه «دیفنس نیوز» گزارش کرده که جمهوری آذربایجان برای خرید هواپیمای «سی-۲۷ جی» ویژه عملیات جنگال قراردادی با شرکت ایتالیایی «لئوناردو» امضا کرده است(جزئیات بیشتر).

چندی قبل، «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان اظهار داشته بود: «در بحث ارتش‌ ما همیشه به صورت نظام‌مند کار کرده‌ایم و این کار را ادامه می‌دهیم، بعد از جنگ دوم قره باغ نیز متوقف نشدیم و در حال حرکت هستیم.»

در عرصه دیپلماتیک نیز باجود تحرکات صورت گرفته هنوز گشایش جدی  جهت برقراری «صلح دائمی و پایدار» بین باکو و ایروان صورت نگرفته است.

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در روزهای اخیر در دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه وضعیت «کریدور لاچین» و منطقه قره‌باغ کوهستانی را بحرانی خواند.

پاشینیان گفت: «فکر می‌کنم اکنون وضعیت محدوده مسئولیت صلح‌بانان روس در قره‌باغ کوهستانی مورد بحث قرار خواهیم داد. متاسفانه، وضعیت انسانی همچنان در آنجا حاد است و چند ماه است که گاز و برق ندارد. تاکید می‌کنم صلحبانان روس مواد غذایی در مقادیر محدود به این منطقه می‌رسانند. در کل، بحرانی انسانی در آنجا ادامه دارد.»

روسیه، از کشورهای مهم حاضر در مذاکرات باکو و ایروان بارها تاکید کرده اجرای توافقات سه‌جانبه بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امکان دستیابی به توافق در قفقاز جنوبی را فراهم می‌کند.

این دو کشور تاکنون ۲ بارباهم جنگیده‌اند و طی آن باکو بخش‌هایی از اراضی خود را مجددا به دست آورده است. این جنگ‌ها به ویژه نبرد دوم قره باغ بر منطقه قفقاز اثرات نامطلوبی برجای گذاشته است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1280802

مهمترین اخبار ایران و جهان: