نیوز سیتی!
20 اسفند 1401 - 12:30

۳.۷ میلیون هکتار درختکاری برای احیا جنگل ها

دبیر کمیته علمی طرح کاشت یک میلیارد درخت گفت: موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در سال‌های گذشته همه ابعاد طرح کاشت یک میلیارد درخت را بررسی و ظرفیت سنجی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‬ علیزاده‏، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، دبیر کمیته علمی طرح کاشت یک میلیارد درخت در برنامه تلویزیونی گفت: با توجه به مطالعات انجام شده در مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، ظرفیت‌های طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور احصا شد و مشخص شد که ظرفیت این موضوع وجود دارد به عنوان مثال اگر ما بخواهیم جنگل‌های مورد تخریب را احیا و بازسازی کنیم نزدیک به سه میلیون و ۷۰۰ یا ۸۰۰ هکتار از جنگل‌ها را باید درخت کاری کنیم اگر میانگین درخت را صد درخت در هکتار در نظر بگیریم نزدیک ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون اصل درخت را فقط در جنگل‌هایی که داریم و مورد تخریب واقع شدند باید بکاریم.

علیزاده با بیان اینکه در کشور ۱۲۶ نهالستان رسمی وجود دارد، گفت: بعد از تولید نهال که راحت‌ترین بخش این نهضت بزرگ است مکان‌های کاشت نهال از موضوعات مهم است.

وی گفت: ما نزدیک به ۸۰ یا ۹۰ هزار کیلومتر جاده داریم و ۵۰ هزار کیلومتر از آن‌ها جاده‌های مهم و اصلی هستند و اگر ما بخواهیم در حاشیه دو طرف درخت کاری کنیم حجم بسیار وسیعی می‌شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت مسکن‏، راه و شهرسازی به دلیل اینکه با توسعه جاده‌ها، مراتع و جنگل‌ها را از بین می‌برد موظف به توسعه فضای سبز در حاشیه جاده‌ها است و در این زمینه همکاری می‌کند.

علیزاده گفت: مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در سال‌های گذشته تقریباً همه ابعاد این طرح را بررسی کرده و درختان بومی هر منطقه شناسایی شده و کمیته علمی توصیه اکید به کاشت درختان بومی در مناطق مشخص شده است.

دبیر کمیته علمی طرح کاشت یک میلیارد درخت گفت: یکی از اقداماتی که در سال‌های گذشته برای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور انجام شده است مشخص شدن مکان‌های تهیه بذر برای تولید نهال است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1085902

مهمترین اخبار ایران و جهان: