نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 00:26

سفر رئیس جمهور بلاروس به چین

رئیس جمهور بلاروس روز سه‌شنبه قرار است به چین سفر کند؛ این سفر در شرایطی انجام می‌شود که اختلافات چین و آمریکا بر سر اوکراین رو به افزایش است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ «آلکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس در حالی از روز سه شنبه سفر رسمی خود به پایتخت چین برای دیدار با «شی‌ جینپینگ» همتای چینی خود را شروع می کند که این سفر می‌تواند شکاف رو به افزایش بین آمریکا و چین بر سر جنگ در اوکراین را برجسته تر سازد.

بر اساس اعلام «هوآ چونیینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، سفر لوکاشنکو به چین از سه‌شنبه تا پنجشنبه هفته جاری (۹ تا ۱۱ اسفند ماه) انجام می‌شود.

از طرف دیگر گمانه‌زنی شده که رئیس جمهور چین در تدارک است تا در مقطعی در ماه‌های آینده به روسیه سفر کند.

در حالی که چین تلاش داشته خود را به عنوان یک میانجی‌گر صلح برای اوکراین جا انداخته و ادعا درباره احتمال ارسال تسلیحاتش برای مسکو را رد کند، مقام‌های آمریکایی در روز های گذشته همچنان اظهار نگرانی کرده‌اند که چین ارسال تسلیحات مرگبار برای روسیه را در نظر دارد.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه «ای.بی.سی نیوز» مدعی شد، آمریکا «از نزدیک در حال رصد» هر گونه ارسال محموله تسلیحات چین برای روسیه بوده و این کار «هنوز جزو احتمالات روی میز پکن محسوب می‌شود».

«ویلیام برنز»، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز در مصاحبه‌ای با «سی.بی.اس نیوز» در روز یکشنبه مدعی شد، آمریکا «به صورت جدی نگران ارسال تجهیزات مرگبار از سوی چین برای روسیه است.»

این در حالی است که چین روز جمعه از یک طرح 12 بندی خود برای پایان دادن به جنگ اوکراین رونمایی کرده و ضمن درخواست برای برقراری صلح در این کشور تلاش کرد خود را یک میانجی‌گر صلح بی طرف نشان دهد.

به نوشته نشریه «گلوبال تایمز»، رهبران چین و بلاروس در ماه سپتامبر گذشته در جریان اجلاس سازمان همکاری شانگهای در شهر سمرقند ازبکستان با برگزاری نشست دو جانبه‌ای، ارتقای روابط دو کشور به سطح یک شراکت جامع راهبردی در تمامی شرایط را اعلام کردند و سفر لوکاشنکو به چین می‌تواند به دو طرف در اجرای هر چه بیشتر اتفاق نظر مهم حاصل شده توسط رهبران دو کشور کمک کند.

بر اساس گزارش رسانه‌های بلاروسی، موضوعات اصلی مذاکرات دو طرف در این سفر شامل همکاری های سیاسی، اقتصادی، بشردوستانه و سرمایه‌گذاری و همینطور پاسخ مشترک به چالشهای شدید در اوضاع بین‌المللی فعلی می‌شود.

نشریه چینی گلوبال تایمز نوشت، بلاروس و چین در 31 سالی که از ایجاد روابط دیپلماتیکشان گذشته از یکدیگر در راستای نفع دوجانبه حمایت کرده و با یکدیگر همکاری داشته‌اند. چین جزو اولین کشورهایی است که استقلال بلاروس را به رسمیت شناخت و بلاروس نیز جزو اولین کشورهایی است که در ابتکار عمل پیشنهادی چین تحت عنوان «کمربند و جاده» مشارکت کرده است.

لوکاشنکو در آستانه سفرش به چین در اظهاراتی ضمن یادآوری اولین سفرش در چند دهه قبل به این کشور تاکید کرد که در آن سفر تحت تاثیر توسعه سریع چین در عرض چند سال قرار گرفت اما چین امروز در مقایسه با گذشته دستاوردهای بزرگی در حوزه توسعه کسب کرده و نقش مهمی در امور بین‌المللی ایفا می‌کند. به گفته لوکاشنکو در جهان امروز هیچ مشکلی بدون چین قابل حل نبوده و توسعه بلاروس نیز نمی‌تواند بدون بهره گرفتن از تجربه چین حاصل شود.

سفر لوکاشنکو به دلیل بحران اوکراین با توجه ویژه ای از سوی جامعه بین‌المللی روبرو خواهد شد. بلاروس صراحتا از سند مربوط به موضع چین در قبال حل‌وفصل سیاسی بحران اوکراین حمایت و آن را تایید کرده است و چین و بلاروس از پایان دادن به درگیری‌ها از طریق تدابیر دیپلماتیک حمایت می‌کنند.

نشریه گلوبال تایمز تصریح کرده است، در صورتی که دو کشور به تقویت روابط خود در زمینه مساله اوکراین بپردازند این به وضوح به حل بحران کمک خواهد کرد در حالی که برخی قدرتهای بزرگ به جای چنین کاری به آتش جنگ دامن زده‌اند.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1062190

مهمترین اخبار ایران و جهان: