نیوز سیتی!
24 بهمن 1401 - 14:16

توضیح ماسک درباره دلیل محدود شدن دسترسی ارتش اوکراین به استارلینک

مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس، از دلیل خود برای محدود کردن استفاده ارتش اوکراین از اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس که به‌تازگی شرکت توییتر را نیز خریده، می‌گوید که برای جلوگیری از تبدیل شدن جنگ اوکراین به جنگ جهانی سوم، دسترسی ارتش اوکراین به اینترنت ماهواره‌ای موسوم به «استارلینک» را محدود کرده است.

ماسک در پاسخ به اسکات کِلی، فضانوردی که یکی از حامیان اوکراین و خواستار بازگشت کامل فعالیت استارلینک در اوکراین است، از دلیل خود برای این تصمیم پرده برداشت.

این محدودیت که هفته گذشته اعلام شد، دسترسی ارتش اوکراین به استارلینک برای هدایت پهپادها را ممنوع کرده است. گوئین شات‌ول، رئیس شرکت اسپیس‌ایکس، چنین استفاده‌ای از استارلینک را استفاده از این فناوری به عنوان «سلاح» توصیف کرده است.

به گفته ماسک، استارلینک برای مکاتبات و ارتباطات نظامی در اوکراین همچنان در دسترس است هرچند اسپیس‌ایکس حق قطع ترمینال‌های آن را دارد.

ماسک گفت: به شدت در تلاشیم تا کار درست را انجام دهیم؛ آن هم در جای که «کار درست»، یک پرسش اخلاقی و به شدت پیچیده است. ما اجازه تشدید تنش که ممکن است به جنگ جهانی سوم منجر شود را نمی‌دهیم.

مقامات آمریکایی فناوری استارلینک را به عنوان «برگرداننده ورق جنگ» مورد تمجید قرار داده بودند. این فناوری قادر به فراهم کردن خط ارتباطی امنی است که روسیه نمی‌تواند آن را هک و مختل کند.

میخائیل پودولیاک، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در واکنش به اعمال تغییر در استارلینک، گفت که ماسک و شات‌ول تنها دو راه دارند: یا اینکه طرف اوکراین بوده و به‌دنبال «ضرر رساندن نباشند»، یا اینکه در حلقه حامیان روسیه قرار بگیرند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1036002

مهمترین اخبار ایران و جهان: