نیوز سیتی!
30 بهمن 1401 - 14:15

مشاور دانشگاه لبنان در امور چین: همکاری ایران و چین راه محاصره آمریکایی را می‌بندد

مشاور دانشگاه لبنان در امور همکاری با دانشگاههای چین، با اشاره به منافع مشترک چین و ایران در توسعه‌ همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد، این امر، راه را بر تمامی تلاش‌های آمریکا برای اعمال محاصره علیه پکن و تهران می‌بندد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «احمد محمد ملی» استاد روابط بین‌الملل و مشاور دانشگاه لبنان در امور همکاری با دانشگاه‌های چین، معتقد است که تعمیق همکاری‌های ایران و چین در زمینه‌های مختلف، عملا راه را بر تمامی تلاش‌های آمریکا برای محاصره تهران و پکن می‌بندد.

احمد ملی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری فارس در خصوص افق روابط میان ایران و چین، پس از سفر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به پکن، گفت: «سفر رئیس‌جمهور رئیسی به چین در چارچوب توسعه پایدار روابط میان پکن و تهران است. ما با یک رابطه چند بُعدی از جمله اقتصادی، سیاسی و نظامی به ویژه پس از امضای توافقنامه همکاری راهبردی بین دو کشور در بهار سال ۲۰۲۱ میلادی روبه‌رو هستیم. قطعا توسعه همکاری‌ها موجب ارتقای منافع دو کشور خواهد شد. شایان ذکر است "شی جین پینگ" رئیس جمهور چین دعوت رئیس‌جمهور رئیسی برای سفر به ایران را در شرایطی مناسب پذیرفت. این در حالی است که رئیس‌جمهور شی قبلاً در ژانویه ۲۰۱۶ به ایران سفر کرده و این سفر نقطه عطف مهمی در آغاز روابط چین و ایران تلقی شد». 

این استاد سیاست‌های بین‌المللی می‌گوید: «سفر رئیسی به پکن دارای پیام مهم و آشکاری بود؛ من باور دارم که یک پویایی ذاتی در همکاری میان چین و ایران با توجه به توسعه زمینه‌های همکاری میان آنها که دارای منافع مشترک برای مردم هر دو کشور وجود دارد. با این وجود، این امر، مانع از آن نمی‌شود که هر یک از طرفین از طریق این سفر پیام‌های مناسبی را برای طرف‌هایی که این موضوع به آنها ربط دارد، ارسال کنند.  طرف ایرانی که در دوران ترامپ تحت تحریم‌های حداکثری آمریکا قرار گرفت و اکنون نیز به نظر نمی‌رسد دولت بایدن بهتر از سلفش باشد و به تحریم‌های سابق، تهدیدات اتحادیه اروپا مبنی بر قرار دادن "سپاه پاسداران" در فهرست تحریم‌ها نیز افزوده شده، می‌تواند با سایر نیروهای موازنه قدرت در جهان، به سمت جایگزین‌های دیگر برود. اما پیام طرف چینی به طور خاص به ایران مربوط می شود، به ویژه پس از سردرگمی که در جریان سفر رئیس جمهور شی جین پینگ به ریاض در دسامبر گذشته در مورد تمایل پکن برای ایجاد تعادل بین کشورهای خلیج فارس رخ داد.

این استاد دانشگاه لبنان با اشاره به نگرانی آمریکا از این گفت: طبعا زمان تغییر کرده و دیگر ایالات متحده سرنوشت امت‌ها را رقم نمی‌زند. منطقه خلیج فارس برای آمریکا به شدن حیاتی بود. "دکترین کارتر" در سال ۱۹۸۰ صادر شد و در آن زمان رئیس جمهور آمریکا آمادگی ایالات متحده را برای توسل به زور برای دفاع از منافع خود در خلیج فارس اعلام کرد».

وی افزود: «امروز دیگر ایران از ردای آمریکا خارج شده و با مرزهای طولانی‌اش مشرف بر خلیج فارس به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای تبدیل شده است. از سوی دیگر، امروز حتی کشورهای عربی خلیج فارس وابسته به آمریکا نیز گسترده‌ترین روابط را با چین برقرار می‌کنند و گواه آن، سفر چند ماه پیش رئیس جمهور شی به ریاض و برگزاری سه اجلاس سعودی، خلیج فارسی و عربی است».

استاد مشاور در دانشگاه لبنان برای همکاری با دانشگاه‌های چین در خصوص همکاری ایرانی - چینی و تاثیر آن بر هر دو طرف تصریح کرد: تصمیم دو طرف چینی و ایرانی برای تعمیق شیوه‌های همکاری در زمینه‌های مختلف کاملا روشن است. بدون  ورود به اعداد و ارقام، چین دومین اقتصاد جهان است و به سرعت در حال پیشرفت است تا در جایگاه نخست اقتصاد جهان قرار گیرد در سالهایی که در سایه تزلزل و نوسان اقتصاد آمریکا و افزایش هولناک بدهی‌های این کشور، چندان دور به نظر نمی‌رسد. در مقابل، سهم قابل توجه ایران از نفت و گاز و مهمتر از آن، ارتباطش با بیش از یک منطقه راهبردی و اشراف آن بر خطوط دریایی بسیار مهم، موجب می‌شود که همکاری ایران و چین به ثمر بنشیند و از نظر عملی، راه را بر تمامی تلاش‌های آمریکا برای محاصره علیه چین و ایران ببندد.

وی در پایان در خصوص دستاوردهای سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به پکن افزود: سطح همبستگی و هم افزایی بین رهبری چین و ایران و سخنان صریح و طنین بالای صدای رئیس جمهور شی در حمایت از حقوق مشروع ایران در برنامه صلح آمیز هسته‌ای و تلاش برای از سرگیری مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته‌ای قابل توجه بود. از سوی دیگر مداخلات خارجی با هدف متزلزل کردن ثبات داخلی در ایران در اشاره آشکار به نقش ایالات متحده و تحریک آن علیه رهبری ایران را محکوم کرد.


گفت‌وگو از: معصومه فروزان


پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 1044690

مهمترین اخبار ایران و جهان: