نیوز سیتی!
21 بهمن 1401 - 15:54

نهادهای علمی وتحقیقاتی با نظرات علمی به مدیریت بحران‌های کمک کنند

اهواز- معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: نهادهای علمی و تحقیقاتی کشور با ارائه نظرات علمی در ارزیابی و تصویب پروژه‌ها، به مدیریت بحران‌های کشور کمک کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد خانچی در بیست و یکمین نشست انجمن هیدرولیک ایران با اشاره به چالش‌های پیش رو در حوزه آب اظهار کرد: تغییر اقلیم و کاهش منابع آب تجدیدپذیر، نابودی و تخریب زیست‌بوم‌های آبی، بهره‌وری کم آب در بخش‌های مختلف و منازعات آبی محلی و منطقه‌ای واضح است که ادامه سیاست‌ها و روندهای پیشین در بخش آب، آینده این بخش را با چالش‌ها و بحران‌های بیشتری مواجه خواهد ساخت و ابعاد مختلفی از بحران آشکار خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان تاکید کرد: در نتیجه تغییر رویکرد اساسی در سیاست‌ها و راهبردهای این بخش ضروری است.

وی افزود: خشکسالی و سیلاب، دو روی سکه واقعیت اقلیمی کشور است. اگر کشور در منطقه گرم و خشک واقع است و این امر سازگاری با خشک‌سالی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند؛ سیلاب نیز روی دیگر سکه اقلیمی کشور است و سازگاری با سیلاب نیز همواره از پیش‌نیازهای زیستن در این سرزمین بوده است.

خانچی ادامه داد: در سراسر جهان، هر ساله وقوع سیل، خسارات مالی و تلفات جانی فراوانی به بار می‌آورد. کشور ما در زمره کشورهایی است که خسارات مالی سیلاب در اقتصاد ملی آن، تأثیر منفی مهمی بر جای می‌گذارد در حالی که تلفات جانی سیلاب در محاسبات اقتصادی نگنجیده و امکان جبران آن میسر نخواهد بود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان یادآور شد: از عواملی که در افزایش خسارات سیلاب موثرند، رعایت نکردن حریم بستر رودخانه، تغییرات کاربری اراضی، بی توجهی به اصول مهندسی رودخانه و آب‌خیزداری، رعایت نکردن ضوابط ساخت و ساز در سیلاب دشت‌ها و… است.

وی با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار نهادهای علمی و تحقیقاتی گفت: با توجه به شرایط کشور، نیاز به یک طرح جامع مطالعات و مدیریت سیلاب احساس می‌شود. مدیریت سیلاب، یک موضوع میان‌بخشی بوده و لازم است که ارگان‌ها و نهادهای مختلفی در این خصوص همکاری کنند.

خانچی گفت: در این میان، نقش نهادهای علمی و تحقیقاتی کشور به عنوان بازوی علمی دستگاه‌های اجرایی با ورود به موضوع و بهره‌گیری از دانش و تجربیات خود و ارائه نظرات علمی در ارزیابی و تصویب پروژه‌ها، به مدیریت بحران‌های موجود بر هیچکس پوشیده نیست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1031746

مهمترین اخبار ایران و جهان: