نیوز سیتی!
22 اسفند 1401 - 14:27

خشکسالی در چهار محال و بختیاری تمام نشده است

شهرکرد_مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: با بارش‌های صورت گرفته نمی‌توان گفت از خشکسالی خارج شده‌ایم و مردم باید همچنان در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهران چراغ‌پور پیش از ظهر روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال با چند بارشی که در فصل تابستان اتفاق افتاد مواجه بودیم و با وجود پیش‌بینی‌های هواشناسی جلوی بسیاری از خسارات گرفته شد.

وی از پایش مداوم جو در طول ایام نوروز خبر داد و تصریح کرد: این کار با هدف کمک به آرامش خاطر مردم برای سفر صورت می‌گیرد.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: همچنین کشیک‌های پیش‌بینی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین مستقر هستند و به‌صورت روزانه پایش‌ها انجام و پیش‌بینی‌های ۱۰ روزه صورت می‌گیرد.

چراغ‌پور با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها در اختیاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز قرار می‌گیرد ادامه داد: با پلیس راهور نیز تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است که اطلاعات مانند گذشته ارائه می‌شود.

وی از انجام هماهنگی‌های لازم با راهداری و قسمت‌های مسافربری در ترمینال‌ها برای ارائه مداوم اطلاعات هواشناسی خبر داد و بیان داشت: گزارش‌های هواشناسی به‌صورت پی در پی از صدا و سیما در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری اذعان داشت: هوا نما در ترمینال آزادی شهرکرد در حال انجام است و پیگیر اجرای آن در فرودگاه شهرکرد نیز هستیم.

وی عنوان داشت: طبق پیش‌بینی‌ها روزهای باقیمانده اسفند همراه با بارش هستند و برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هم استان درگیر بارش خواهد بود.

چراغ‌پور گفت: طبق پیش‌بینی بلندمدت بارش‌ها در بهار مناسب است و تکمیل‌کننده بارش‌های پاییز و زمستان هستند.

وی یادآور شد: ایران دو دهه درگیر کم‌بارشی بود و بالغ‌بر سه سال زراعی اصلاً بارشی نداشتیم بنابراین سطح آب‌های زیرزمینی ۵۰ متر کاهش یافته است خاطرنشان کرد: امسال با بارش‌های رخ داده ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش بارش را در چهارمحال و بختیاری شاهد بودیم اما با یک سال بارندگی کم‌بارشی‌های سال‌های گذشته جبران نمی‌شود.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه جهان در سال‌های اخیر شاهد تغییر اقلیم بود و ایران نیز تأثیر بسزایی از این موضوع گرفت، هوای گرم نیز منجر به تغییر شکل بارش‌ها از برف به باران شد و بنابراین نمی‌توان گفت از خشکسالی خارج شده‌ایم ادامه داد: مردم همچنان صرفه‌جویی را در دستور کار خود داشته باشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1090590

مهمترین اخبار ایران و جهان: