نیوز سیتی!
06 اسفند 1401 - 13:36

همایش ملی «عرفان‌ اهل‌بیتی» در قم برگزار می‌شود

دبیرعلمی همایش عرفان اهل‌بیتی گفت: این همایش با پیام آیت‌الله جوادی آملی روز دهم اسفند‌ماه در قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر دبیر علمی همایش ملی عرفان اهل‌بیتی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: گروه عرفان اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از سال ۱۳۸۰ تشکیل شد و از همان ابتدا فلسفه وجودی خود را رفع کردن یکی از ضعف‌های پژوهش‌ اسلامی گذاشت.

وی افزود: هدف ما این بود که مسئولیت یک کار بر زمین مانده را به عهده بگیریم و کار‌های تکراری و موازی با سایر‌ گروه‌ها انجام نشود؛ بدین جهت از همان موقع بسیاری از علمای بزرگ به عنوان شورای علمی در جلسات این گروه شرکت کردند.

دبیر علمی همایش عرفان اهل‌بیتی تصریح کرد: طی این مدت فعالیت‌های بسیاری در قالب مقالات، کتب، نشست‌ها، همایش‌ها و... در این پژوهشگاه برگزار شد.

رودگر با بیان اینکه یکی از اهداف ما در فعالیت‌هایمان این بود که سلسله‌ همایش‌هایی را با موضوع کارمان در ذیل ماهیت و ضرورت برگزار کنیم، افزود: همایش‌‌ عرفان اهل‌بیتی یکی از این سلسله نشست‌ها خواهد بود، در این همایش حضور ۳ دسته افراد موافقان، منتقدان و مخالفان حضور پیدا خواهند کرد.

وی گفت: مراسم افتتاحیه این همایش روز دهم اسفندماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با سخنرانی آیت‌الله‌ علی‌اکبر رشاد، حجت‌الاسلام سید یدالله یزدان‌پناه و با پیام آیت‌الله جوادی‌آملی آغاز به کار خواهد کرد.

رودگر عنوان کرد: برای هرچه بهتر برگزار شدن این موضوع با عالمان و مراجع عظام تقلید مانند آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله مظاهری و سایر عزیزان جلساتی را برگزار و از رهنمود‌های آن‌ها استفاده کردیم.

دبیرعلمی همایش عرفان اهل‌بیتی بیان کرد: مقصود ما از عرفان اهل‌بیتی چیزی است که منبع آن کتاب قرآن، فرمایشات معصومین، ادعیه‌ها و در کنار آن‌ها سیره عملی و سبک زندگی معنوی معصومین باشد.

وی در ادامه اشاره کرد: عرفان اهل‌بیتی مد نظر ما در مقام تولید از منابع وحیانی استفاده می‌کند، اما در مقام تبیین از این عرفان مصطلح موجود کامل بهره‌برداری می‌کند.

رودگر مطرح کرد: گفت‌وگوهایی که در این همایش بین موافقان، مخالفان و منتقدان مطرح می‌شود در ۲ فصل‌نامه کتاب نقد منتشر خواهد شد؛ گفتمان‌سازی مسائل در این همایش یکی از مهم‌ترین اهداف ماست که دنبال آن خواهیم بود.

دبیر علمی همایش عرفان اهل‌بیتی در پایان گفت: ۸ نشست علمی، ۸ نشست کرسی ترویجی و ۵ پیش‌همایش‌ و ۲ جلسه هم‌اندیشی در راستای برگزاری همایش عرفان اهل‌بیتی با حضور طلاب، اساتید دانشگاه‌ها و حوزویان و دانشجویان برگزار کردیم.

پایان پیام/۷۸۰۳۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1055990

مهمترین اخبار ایران و جهان: