نیوز سیتی!
24 دی 1401 - 15:17

اوضاع افغانستان محور دیدار مقامات ازبکستان و سازمان ملل

سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان و معاون اول دبیر کل سازمان ملل متحد در دیداری در شهر «تاشکند» اوضاع افغانستان را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرنگاز خبرگزاری فارس در تاشکند، «بختیار سعیداف» سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان و «امینه محمد» معاون اول دبیرکل سازمان ملل متحد در دیداری در شهر «تاشکند» اوضاع افغانستان را بررسی کردند.

در این دیدار در مورد همکاری‌های متقابل ازبکستان با سازمان ملل متحد و نهادهای تخصصی آن تبادل نظر شد.

محمد تاکید کرد که در سال‌های اخیر گفت وگو بین ازبکستان و سازمان ملل متحد به طور قابل توجهی توسعه یافته و به سطح کیفی جدیدی رسیده است.

در این دیدار همچنین مسائل سازمانی و برنامه مراسم‌های مشترک برنامه ریزی شده برای سال 2023 میلادی از جمله نشست همبستگی «سمرقند» برای امنیت و شکوفای مشترک، بیست و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری و دیگر موضوعات مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین بر اوضاع جاری افغانستان توجه خاص داشتند. طرف ازبکی گزارشی را در مورد اهمیت ابتکارات رئیس جمهور ازبکستان در مورد تشکیل یک گروه مذاکره کننده بین المللی در سطح بالا برای تمهیدات و هماهنگی با مقامات افغانستان برنامه اجرای مرحله‌ای تعهدات طرفین در اختیار نمایندگان سازمان ملل متحد قرار داد.

طرفین همچنین در مورد تداوم اقدامات مشترک برای حل و فصل مشکلات افغانستان، ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، از جمله از طریق استفاده گسترده از امکانات مرکز لجستیکی بین المللی در شهر «ترمذ» به توافق رسیدند.

در این دیدار دیگر موضوعات مورد علاقه طرفین نیز مورد بررسی قرار گرفت.

ازبکستان در تاریخ دوم مارس سال 1992 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد پیوسته و در تاریخ 24 اکتبر سال 1993 میلادی در تاشکند نمایندگی سازمان ملل متحد گشایش یافته است.       

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 976502

مهمترین اخبار ایران و جهان: