نیوز سیتی!
17 دی 1401 - 12:11

دیدگاه رهبری نسبت به جایگاه زن باید سرلوحه عمل مسئولین باشد

نماینده تهران: اشاره رهبری به سابقه حضور زنان در دفاع مقدس و پیروزی انقلاب حکایت از اعتقاد قلبی ایشان به حضور و اثرگذاری زنان در حوزه‌های مختلف دارد و این نگاه باید سرلوحه عمل مسئولین باشد.

زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر با اشاره به دیدار روز چهارشنبه جمعی از زنان فرهیخته و فعال با رهبر معظم انقلاب گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری افق‌های جدیدی را پیش‌روی زنان ایران و چه بسا زنان جهان گشود. به جهت این‌که ایشان فارغ از الگوی شرق و غرب و ناکارآمدی‌های این الگوها، الگوی سومی را که مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی و تفکر اسلام است تبیین کردند، که این امر می‌تواند نمایی از نگاه نظام اسلامی به جایگاه زن باشد.

الهیان افزود: مقام معظم رهبری بر ضرورت حضور زنان در مناصب کلان نظام و جایگاه‌های سیاست‌گذاری تأکید کردند که برای این امر باید فکری شود.

وی تأکید کرد: از منظر رهبر انقلاب فعالیت‌های اجتماعی زنان تضادی با اولویت اصلی حضور زن در خانواده ندارد و زن می‌تواند در عین مدیریت خانواده و همسر و فرزندان در حوزه‌های اجتماعی هم فعال باشد و اتفاقاً برخی از این فعالیت‌ها ضروری و واجب نیز هست.

الهیان در خصوص موضع رهبری نسبت به تهاجمات غرب به جمهوری اسلامی تصریح کرد: موضع رهبری این است که با توجه به فجایعی که در حوزه زنان در غرب رخ داده، غرب بایستی در جایگاه پاسخ‌گویی باشد و نه پاسخ‌خواهی، و اتفاقاتی که نسبت به زنان در غرب رخ داده با حقوق بشر منافات دارد و این امر اصلاً قابل پذیرش نیست.

نماینده تهران با بیان اینکه اشاره رهبری به سابقه درخشان حضور زنان در دفاع مقدس و مراحل پیروزی انقلاب حکایت از اعتقاد قلبی ایشان به حضور و اثرگذاری زنان در حوزه‌های علمی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مدیریتی دارد تأکید کرد: این دیدگاه باید سرلوحه عمل مسئولین قرار گیرد و تحولی در نگاه آنان به ظرفیت‌های زنان رقم بزند.

الهیان همچنین در پاسخ به این سوال که مجلس به‌عنوان یک نهاد قانون‌گذار در راستای عملیاتی کردن فرمایشات رهبری به‌ویژه در خصوص وارد کردن زنان به حوزه‌های کلان مدیریتی چه اقدامی می‌تواند انجام دهد، گفت: در نظام جمهوری اسلامی منعی برای حضور زنان در سطوح کلان سیاست‌گذاری و مدیریتی نداریم، ولی این امر بایستی به لحاظ فرهنگی نهادینه شود. که مجلس و نمایندگان مجلس می‌توانند در این مسأله مطالبه‌گر باشند. به‌ویژه در خصوص اینکه انتصاب‌ها و حضور مدیران در جایگاه‌های کلان باید بر اساس اصل شایسته‌سالاری باشد.

وی اظهار داشت: رهبری در باب حقوق زنان هم مطالباتی داشتند و ضرورت تصویب قوانین برای احیا حقوق زنان را متذکر شدند که ان‌شاءالله نشستی را در فراکسیون زنان برای تبیین و بررسی دیدگاه‌ها و مطالبات ایشان خواهیم داشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 959946

مهمترین اخبار ایران و جهان: