نیوز سیتی!
12 دی 1401 - 13:01

40 هزار مسکن روستایی خراسان جنوبی نیازمند مقاوم سازی هستند

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: از محل اجرای طرح‌های مختلف تاکنون ۴8 هزار و 961 واحد مسکونی در روستاهای استان مقاوم‌سازی شده و شاخص استان در این زمینه ۵5.1 درصد بوده که از میانگین کشوری بیشتر است.

 به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، قاسم تنها، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی در ۱۷۵۲ روستای دارای سکنه در سطح استان تاکنون ۴۸۹۶۱ واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات مسکن روستایی مقاوم سازی شده و تعداد ۳۹۸۷۴ واحد بصورت نیمه بادوام و بی دوام است.

تنها افزود: میانگین مقاوم سازی در سطح روستا‌های استان ۵۵.۱ درصد و میانگین مقاوم سازی کشوری حدود ۵۲ درصد است.

وی گفت: تسهیلات مسکن روستایی در سال جاری ۲۰۰ میلیون تومان ۵% با بازپرداخت ۲۰ ساله است که از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۷ متقاضی موفق به عقد قرارداد با بانک شده اند و پرداخت تسهیلات در مراحل اجرایی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با اشاره افزود: با توجه به عدم پرداخت تسهیلات ۱۰۰۰ میلیون ریالی توسط بانک‌ها در چند ماه گذشته و ابلاغ اخیر تسهیلات ۲۰۰۰ میلیون ریالی، از ابتدای سال تاکنون، بیش از ۱۰۰ واحد در استان مقاوم سازی شده اند.

تنها با بیان اینکه بیشترین واحد‌های نامقاوم در شهرستان‌های سربیشه و درمیان است که بیش از ۶۵% از واحد‌های آن‌ها هنوز نامقاوم هستند گفت: بیشترین بازسازی‌ها مربوط به شهرستان‌های زیرکوه و طبس بوده که در شهرستان زیرکوه بیش از ۹۰ درصد واحد‌های روستایی و در شهرستان طبس بیش از ۸۸ درصد واحد‌های روستایی مقاوم سازی شده اند.

وی گفت: مقاوم سازی به منزله حذف واحد قدیمی و احداث واحد جدید با رعایت ضوابط اصولی بوده و بنا به درخواست متقاضیان، نامبردگان می‌توانند ابتدا با ارائه درخواست استعلام صدور پروانه به بنیاد مسکن، ضمن کارشناسی ملک، نسبت به صدور پروانه ساختمانی و نهایتاً تشکیل پرونده وام در بنیاد مسکن شهرستان اقدام کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان افزود: تسهیلات موصوف بنا به پیشرفت کار و با تأیید ناظر نظام فنی واحد قابل پرداخت خواهد بود.

تنها با اشاره به اینکه امسال ۵۵۰۰ فقره تسهیلات ۲۰۰۰ میلیون ریالی طرح ویژه مسکن روستایی با اعتبار ۱۱۰۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافته گفت: تاکنون ۴۴۳۳ فقره به استان ابلاغ شده و در حال پرداخت است، اما اعتبارات بازسازی حوادث، به صورت مجزا و پس از تعیین مبالغ وام توسط دولت ابلاغ می‌شود.

پایان پیام/۳۶۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 949802

مهمترین اخبار ایران و جهان: