نیوز سیتی!
09 بهمن 1400 - 17:53

زنان موفق زیادی در کشور ناشناخته باقی مانده‌اند/ حوزهٔ زنان توسط جریان فمنیسم به سمت مسائل بی‌ارزش رفته

کارگروه زنان انجمن اسلامی دانشجویان امیرکبیر، به مناسبت روز زن ، ویژه برنامه الفبای حضور را با موضوع بررسی ابعاد حضور اجتماعی زنان در ادوار مختلف، برگزار کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، نشست الفبای حضور با بررسی ابعاد حضور اجتماعی زنان در ادوار مختلف در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. فاطمه شجاعی، فعال حوزه زنان و خانواده و محمد مجیدپور، کارگردان و مستندساز به عنوان مهمان در این برنامه حضور داشتند. در ابتدای این نشست، مستند زنان جبههٔ شمالی، یکی از آثار برگزیده جشنواره عمار ۱۴۰۰، به نمایش درآمد. این مستند دربارهٔ زنان گیلانی و به خصوص خانم جنیدی است، که با آغاز جنگ و در انجمن فاطمیه به جمع‌آوری کمک‌های مردمی و بافتن لباس گرم و پختن مربا و... مشغول شدند. آن‌ها پس از مواجهه با پرسش «چرا زنان در جبهه حضور ندارند؟» شروع به فعالیت کرده و از رودسر به جبهه‌ها اعزام شدند و در آشپزخانهٔ گردان ۱۴ صاحب‌الزمان (عج) خدمت کردند. در ادامه محمد مجیدپور کارگردان مستند زنان جبههٔ شمالی با بیان نکاتی دربارهٔ هدف و خاطراتش از ساخت مستند، گفت: در تاریخ شفاهی ایران خیلی کم به حوزهٔ زنان پرداخته‌ شده است. مثلا همین خانم‌های فعال در جبهه، خیلی کم دیده شده‌اند. حتی وقتی یکی از این خانم‌ها ادعا می‌کرد که در جبهه حضور داشته‌است، همسایگان و آشنایان باور نمی‌کردند و گمان می‌کردند که ایشان خیال‌پردازی کرده‌است! وی افزود: هدف من از ساخت این مستند، معرفی این خانم‌ها و ایجاد حس خوب در آنها بود. مثلا همین خانم که کسی حرفشان را باور نمی‌کرد، پس از پخش مستند و مصاحبه‌ای که با ایشان انجام شد، شناخته‌شدند و بسیار از این موضوع خوشحال بودند. وی در ادامه گفت: خانم جنیدی همسر آقای جنیدی، امام‌ جمعهٔ رودسر، کارهای بزرگی در جریان حضور زنان در جامعه انجام داده است. معمولا مرکز هر استان مهم‌ترین شهر آن است و کارهای مهم در مرکز استان اتفاق می‌افتد. اما فعالیت‌های خانم جنیدی و انجمن فاطمیه به قدری مهم و بزرگ بودند که رودسر به مرکز اعزام به جبهه تبدیل شده‌بود. همچنین خانم‌هایی که به جبهه اعزام می‌شدند، از اولیای خود رضایت‌نامه می‌گرفتند. به طوری که در متن یکی از این رضایت‌‌نامه‌ها نوشته شده‌بود: «به فرمودهٔ اسلام و حاج‌خانم جنیدی، فرزندم را به جبهه می‌فرستم» محمدپور درباره جهاد عظیم زنان در جنگ تحمیلی گفت: معمولا بسیج‌کردن خانم‌ها و هماهنگی، کار خیلی سختی است؛ اما این خانم‌ها قهرمانانه، کارهای موثر و عجیبی انجام دادند. حتی هزینهٔ آشپزخانه نیز از گیلان و همین خانم‌ها و افراد مرتبط با آن‌ها تأمین می‌شد. فاطمه شجاعی،  فعال حوزه زنان و خانواده نیز در آغاز سخن خود بیان کرد: خانم‌ها به لحاظ اجتماعی هیچ منعی برای ورود به حوزه‌های مختلف ندارند و دین ما و تعلیمات امام و رهبری نیز همه نشان می‌دهند که زنان می‌توانند وارد همهٔ حوزه‌ها شوند. شجاعی در ادامه با بیان روایتی از امیرالمومنین (ع) و سخنانی از مرحوم کاشف‌الغطاء بیان داشت: مرحوم کاشف‌الغطاء جهاد فی‌ سبیل‌الله را به ۵ دسته تقسیم می‌کنند: ۱ـ جهاد برای حفظ هویت اسلام ۲ـ جهاد برای دفع تهاجم دشمن ۳ـ جهاد برای دفاع و پشتیبانی از مسلمانان ۴- جهاد برای دفع سلطهٔ کفار بر مسلمین ۵ـ جهاد برای دعوت کفار به اسلام مخاطب. می‌دانیم که مخاطب این حدیث آقایان نیستند، بلکه جامعهٔ مسلمین مخاطب قرار داده شده‌اند. به نظر من در جهاد نوع اول، پررنگ‌ترین نقش را خانم‌ها دارند. وی ادامه داد:‌ مرحوم کاشف‌الغطاء فرموده‌اند که اگر رزم جنبهٔ دفاعی به خود بگیرد، بر زنان هم مثل مردان واجب است که از جان و مال و ناموس و تفکر و اعتقاد مسلمانان دفاع کنند. در جهاد ابتدایی، جنگ با دشمن بر زنان واجب نیست اما به اشکال مختلف حضور آنها به عنوان پشتیبان از جهاد در راه‌ خدا خیلی مهم است. این فعال حوزهٔ زنان برای بیان نمونه‌ای از پشتیبانی خانم‌ها در جریان جهاد، تصریح کرد: نسیبه‌ از بنی خزرج، در جنگ‌های احد، خیبر و حنین شرکت کرده‌ است. در جنگ احد ایشان همراه پیامبر (ص) و مسئول آب رساندن به مجاهدین بودند. واضح است اگر رزمنده‌ها گرسنه و تشنه باشند و آب و غذای سالم به آن‌ها نرسد، توان جنگی بالایی نخواهند داشت. وی افزود: نسیبه‌ این‌گونه از جهاد پشتیبانی می‌کرد و در بحران‌های مختلف نیز از رهبر خود حمایت کرد. با این شرایط تنها ۱۰ تن کنار پیامبر مانده بودند که یکی از آنها نسیبه‌ بود. در این هنگام، ایشان شمشیر به دست می‌گیرند و گاهی تیراندازی می‌کنند تا از جان پیامبر محافظت کنند و در این راه ۱۳ ضربت می‌خورند و مجروح می‌شوند. ایشان قطعا از قبل آموزش دیده بودند که توانستند این‌ طور بجنگند. نه اینکه جنگیدن برای خانم‌ها واجب باشد؛ فقط در شرایط ضروری حضور آنها و اطلاع آنها از مسائل نظامی لازم است. شجاعی با اشاره به این که هیچ منعی برای حضور زنان در جبهه‌های جنگ وجود ندارد، گفت: در جنگ احد پسر نسیبه‌بانو نیز مجروح شد. ایشان به پرستاری از پسر و تشویق به دفاع از پیامبر(ص) نیز مشغول بودند. یعنی از همه لحاظ به جبهه کمک می‌کردند.پس از جنگ جمل که امیرالمومنین (ع) عایشه را با ۴۰ تن به مکه برگرداندند، عایشه شروع به گله و شکایت کرد که علی (ع) مرا با ۴۰ مرد نامحرم راهی کرده‌است. در این هنگام آن ۴۰ تن نقاب از چهره برداشتند و مشخص شد که همگی زن هستند و قطعا این زنان، آموزش‌دیده بودند. وی با اشاره به برخورد پیامبر (ص) با نسیبه‌ و جمعی از مسلمین، شرایط حضور زنان در همهٔ عرصه‌ها را این طور بیان کرد: پیامبر (ص) پس از ضربت خوردن نسیبه‌، پسرش را سراغ او فرستاد تا زخم مادر را ببندد و همچنین رو به آنها فرمودند: «بارک‌الله به شما خانواده، خداوند شما را مورد رحمت و مهر قرار دهد» پیامبر (ص) نگفتند که زن اینجا چه کار می‌کند! چون حضور نسیبه‌ به جا بوده است. بنابراین هیچ مانعی برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف وجود ندارد و تنها قید، رعایت حجاب و عدم اختلاط زن و مرد است. این فعال حوزه زنان در ادامه  به موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها پرداخت و بیان کرد: در بحث ورزشگاه‌ها نیز، هیچ مانعی برای حضور زنان وجود ندارد و باز تنها قید حجاب و عدم اختلاط زن و مرد است. اصلا این ورود زنان به عرصه‌های مختلف اجتماع حکم خداوند است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را نقض کند. اگر مراجع مخالفتی می‌کنند برای این است که بستر مناسب برای این موضوع فراهم نشده‌است. مسئولین باید پاسخگو باشند که چرا به این مساله عدم اختلاط زن و مرد رسیدگی نمی‌کنند و شرایط لازم را فراهم نمی‌کنند. اما مسئولین چهرهٔ حمایت از زنان به خود می‌گیرند و تقصیر را به گردن مراجع و اسلام و غیره می‌اندازند. ولی مشکل خود مسئولین هستند نه اسلام و مراجع. شجاعی درباره آماده سازی بسترها جهت حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: مسئولین باید شرایط را برای حضور خانم‌ها در هر حوزه‌ای آماده کنند تا یک خانم باعلاقه بتواند استعداد خود را شکوفا کند. یک خانم باید مطالبه کند که چرا فضای مناسب برای ورود او و فرزندش به عرصه‌های مختلف ورزشی و یا حتی یک تئاتر و غیره وجود ندارد و شرایط فراهم نشده‌است. وی ادامه داد: متاسفانه آن قدر فضای حوزهٔ زنان توسط جریان فمنیسم به مسائل پوچ و بی‌ارزش کشیده شده‌ که یک زن غیور مسلمان، باید برای مهم‌ترین و اصلی‌ترین مطالبات خودش بجنگد. شجاعی در ادامه  با بیان مثال دیگری از  حضور زنان در  جبهه‌های جنگ توضیح داد: ام‌سلمه پس از شهادت پیامبر اسلام از ولایت امیرالمومنین (ع) دفاع کرد و به عایشه دربارهٔ جنگ جمل هشدار داد. همچنین در جنگ صفین، همسر یکی از فرماندهان بلندپایه و مشاور نزدیک معاویه(لعنت‌ الله علیه)، که زنی شیعه و محب امام بودند، اخبار و اطلاعات لشکر را می‌نوشتند و آن را در پارچه‌ای می‌پیچیدند و در میان یال اسب پنهان می‌کردند و به سوی جبههٔ امام می‌فرستادند. این‌ها نمونه‌ای از کارهای زنان در صدر اسلام است. همچنین زنان با بصیرتی بودند که با خطبه‌های آتشین خود، سپاه امام را هشدار می‌دادند. محمد مجیدپور کارگردان مستند زنان جبههٔ شمالی، در بخش دوم صحبت‌های خود به سیاست‌زدگی مسائل حوزهٔ زنان اشاره کرد و گفت: مسئله زنان در کشور، سیاست‌زدگی بوده‌ است و به یک اهرم برای جمع‌آوری رأی تبدیل شده‌است. وی افزود: گاهی حضور زنان در یک منصب دولتی فقط برای این است که بگویند خانم‌ها در کشور حضور دارند. در حقیقت به دغدغه‌های واقعی خانم‌ها پرداخته نمی‌شود. مثلا شهر ما به تعدادی پارک و فضای ویژهٔ بانوان نیاز دارد؛ اما با حرف بنده پیگیری نمی‌شود و می‌گویند که یک خانم باید این‌ها را مطالبه کند. وی در ادامه تاکید کرد: زنان موفق زیادی در کشور ما ناشناخته باقی مانده‌اند. برای مثال بانوانی هستند که برای زنان آسیب‌دیده و گرفتار اعتیاد و غیره کمپ‌هایی دارند و تا کنون به بسیاری از خانم‌ها کمک کرده‌اند و باری از مشکلات جامعه را به دوش کشیده و در حل‌کردنشان کوشش کرده‌اند؛ اما چون سیاسی نیستند، کارهایشان در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های مختلف بازتاب ندارد و از آنها به عنوان زنان بزرگ و موفق یاد نمی‌شود. مجیدپور با اشاره به اقدامات آقای جنیدی در جنگ تحمیلی ایران و عراق گفت: آقای جنیدی، امام جمعهٔ رودسر و پدر ۴ شهید بودند. ایشان واقعا دغدغه‌ٔ بانوان را داشتند و در همان زمان‌ها سه حوزهٔ علمیه ویژهٔ خواهران تاسیس کردند. این طور نبود که فقط حوزه‌ای تاسیس کنند و سپس به کار خود بپردازند، واقعا دغدغه داشتند و بهترین اساتید را از تهران برای تدریس در حوزه‌ها می‌آوردند. وی در ادامه گفت: باید تلاش کنیم تا زنان موفق و شرح‌حال آنها شناخته شود. نباید دعوا سر این باشد که مریم میرزاخانی روسری داشت یا نه؛ بلکه باید به آن مسیری که او رشد کرد و مریم میرزاخانی شد بپردازیم. دانشجویان جامعه‌شناسی و غیره به عنوان پایان‌نامه روی زندگی این خانم‌ها پژوهش کنند تا این پایان‌نامه و مقاله‌ها به مرجعی برای شناخت این زنان و تولید محتوا از زندگی آنها تبدیل شوند. فاطمه شجاعی نیز در پایان گفت: در سایهٔ جمهوری اسلامی، زنان حق و حقوق بسیار زیادی دارند و باید از ظرفیت‌های موجود استفاده شود و این حقوق مطالبه شوند. انتهای پیام/
منبع: فارس
شناسه خبر: 8646

مهمترین اخبار ایران و جهان: