نیوز سیتی!
27 شهریور 1402 - 10:26

جنگ شناختی چگونه مورد استفاده دشمن قرار می‌گیرد؟

از زمانی که مردم این سرزمین برای دین و استقلال خود به پاخواستند در هر مرحله، دشمنی و نقشه دشمن درقبال ایران پیچیده‌تر می‌شود و در فاز جدید دشمنی‌ها علیه ایران، جریان سلطه و معارض محوریت را «جنگ شناختی» قرار داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، گربه خاورمیانه در طول ۴۴ سال عمر انقلاب اسلامی به هرشکلی مورد تهاجم و کینه دشمن و متخاصمان بوده است. وقتی روح الهی با دمِ امام خمینی در این کشور پا گرفت و مردمش برای دین و استقلال خود به پاخواستند بذر کینه و دشمنی به شکل جدی‌تری در وجود دشمنان تاریخی ایران زمین کاشته شد تا در هر مقطع سایه این درختِ کینه به شکلی بر کشورما ما بیفتد.

44 سال تهدید و دشمنی

آشوب‌های داخلی، تهدید تجریه‌طلبی از گروه‌هایی نظیر کوموله، فعال شدن گروهک‌های تروریستی مثل منافقین، تحمیل ۸ سال جنگ، تحریم اقتصادی، تهاجم فرهنگی از دهه ۷۰ و در این دهه اخیر ایجاد فتنه و آشوب خیابانی، راهبردهایی است که دشمن در طول این ۴۴ سال از آنان بهره برد تا کار نظام جمهوری اسلامی را تمام کند؛ اما باوجود ضربات و هزینه‌هایی که برای کشور و مردم ایجاد کرد هیچگاه نتوانست به هدف خود یعنی براندازی برسد.

جنگ شناختی چیست؟

در هر مرحله، دشمنی و نقشه دشمن درقبال ایران پیچیده‌تر می‌شود. در فاز جدید دشمنی‌های علیه ایران، جریان سلطه و معارض محوریت را «جنگ شناختی» قرار داده است. جنگ شناختی (Cognitive warfare) به معنای هدف قرار دادن قوه شناخت عموم مردم و نخبگان جامعه هدف با تغییر هنجارها، ارزش‌ها، باورها، نگرش‌ها و رفتار‌ها از طریق مدیریت ادراک و برداشت است. این نوع جنگ شکل تکامل یافته تر، پیشرفته‌تر، عمیق‌تر و وسیع‌تر جنگ روانی است که مبتنی بر جامعه شبکه‌ای (با زیرساخت رسانه‌های نوین) بوده و با مدیریت ادراک و برداشت انجام می‌گیرد.

در جنگ شناختی برداشت از وقایع، از خود وقایع مهم‌تر هستند

اهمیت جنگ شناختی از آن جهت است که برداشت از وقایع، از خود وقایع مهم‌تر هستند و زمین اصلی این جنگ پلتفرم رسانه‌ای است. متأسفانه بلوای 1401 نشان داد بخش بزرگی از مردم ما بالاخص جوانان، زیستی پلتفرمی دارند و حیات مجازی و البته هوادار مسلک آنان موجب شده تا دشمن در جنگ شناختی خود به راحتی این طیف را تحت تأثیر قرار دهد. اغتشاشات «زن، زندگی، آزادی» دقیقاً نقطه تولدش از یک جنگ شناختی است. وقتی که هیچ دلیل متقن و درستی درباب یک «فوت» وجود نداشت، رسانه به عنوان بازوی اجرایی جنگ شناختی وارد عمل شد تا به هر شکلی به مخاطب خود چنین القا کند که «جمهوری اسلامی یک دختر مظلوم را بی‌رحمانه کشته است!»

اثر جنگ شناختی در موضوع مخالفت‌های سیاسی

نسل جوان، نسل پلتفرمی است. یعنی تمام شناخت و اطلاعات را از پلتفرم رسانه اخذ می‌کند و نکته مهم اینجاست که پلتفرم‌ها و صاحبان آن‌ها هیچگاه موضع برابر در این فضا را حفظ نمی‌کنند، بلکه آنان سعی دارند رویکرد و فهم مورد نظر و مطلوب خودشان ضریب پیدا کند. طبیعی است در چنین فضایی صاحبان رسانه‌هایی چون توییتر و اینستاگرام فضای مهندسی پلتفرم را جایی ببرند که بگویند ایران یک جهنمی است که در آن دختران مظلومانه کشته می‌شوند! جنگ شناختی افراد را به سمت آگاهی و اطلاعات کسب کردن نمی‌برد بلکه از آنان موجوداتی می‌سازد که یک کار را به نحو احسن انجام دهند و آن «مخالفت با نظام است». مهم نیست موضوع چیست، باید مخالفت صورت بگیرد. ماشین وسط راه خراب شد باید به نحوی به حکومت ربطش داد، حتی پله‌برقی مترو هم اگر کار نمی‌کرد باید آن را سیاسی دانست!

هدف جنگ شناختی، ایجاد تحول در نحوه نگرش شما به محیط پیرامون و زمینه‌سازی برای انجام کاری خاص از جانب شماست. مخاطب جنگ شناختی همه هستند، از عوام تاخواص؛ دانشجو، استاد دانشگاه، کسبه، کارمند، دانش‌آموز، زنان و... همگی مخاطبان جنگ شناختی هستند و از ظرفیت هر یک از این اقشار و اصناف بهره‌ای می‌برد. برای همین است که در اغتشاشات پارسال، جنگ شناختی به قشر نخبه جامعه هم رحم نکرد و آنان را چنان درگیر خود ساخت که نوعی بلاهت و فرومایگی را از سوی برخی از اساتید دانشگاه و طیف اهل باصطلاح فکر و اندیشه شاهد بودیم.

جهاد تبیین در برابر جنگ شناختی

حُسن ختام این نوشتار را هم در پایان تأکیدات رهبری قرار بر موضوع جنگ شناختی قرار می‌دهیم، به این امید که دگرباره این کشور در آتش التهاب جنگ شناختی نیفتد: این را من همیشه گفته‌ام، باز هم تکرار می‌کنم: قدرت دفاعی باید تقویت بشود. بخشی از سوی بیرون نیروهای مسلّح، بخشی از سوی درون نیروهای مسلّح؛‌ من به این دوّمی می‌پردازم. مسئولان نیروهای مسلّح باید راهکارهای نو و روزآمد را برای تقویت نیروهای مسلّح در پیش بگیرند که از جمله‌ آنها هوشمندسازی در آموزش‌ها و در ابزارهای نظامی است که بحمدالله در نیروهای مسلّح ما شروع شده، لکن میدان کار هنوز خیلی باز است. امروز هوشمندسازیِ تمامِ حرکاتِ نیروهای مسلّح از جمله ابزارهای نظامی، سلاح و حتّی مهمّات یکی از مسائل مهم است. یا پیشرفت‌های پژوهشی و علمی در نیروهای مسلّح که این، تقویت نیروهای مسلّح است. یا طرّاحی بازی‌های پیچیده‌ی جنگ ترکیبی. امروز جنگهای دنیا جنگ‌های ترکیبی است. می‌دانید؛ جنگ سخت و جنگ نرم و جنگ فکری و جنگ فرهنگی و جنگ با سلاح‌های گوناگون و جنگ شناختی و امثال اینها با همدیگر مایه‌ی تهاجم به یک ملّت یا یک کشور است. بازی‌های جنگ بایستی بتواند همه‌ی این لایه‌ها را با شیوه‌های نو، با شیوه‌های روزآمد، ان‌شاء‌الله تأمین کند. ۱۴۰۱/۰۷/۱۱

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1502002

مهمترین اخبار ایران و جهان: