نیوز سیتی!
15 مهر 1402 - 14:37

‌کاهش قیمت مسکن باواگذاری 320 هزار قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی‌

تاکنون 320 هزار قطعه زمین برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت به صورت انفرادی و گروهی واگذار شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، تاکنون 93 هزار 903 قطعه زمین به صورت انفرادی و 202 هزار 906 قطعه زمین به صورت گروهی به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن واگذار شده است.

بر اساس این آمار در مجموع، 296 هزار 809 قطعه زمین برای ساخت مسکن در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته است. همچنین بر اساس آمار، 14 هزار 868 قطعه زمینه به صورت انفرادی و 8 هزار 370 قطعه زمین به صورت گروهی نیز به متقاضیان طرح جوانی جمعیت واگذار شده است.

با توجه به آمار یاد شده، وزارت راه و شهرسازی در مجموع و در قالب دو طرح نهضت ملی مسکن و قانون جوانی جمعیت 319 هزار 865 قطعه زمین در اختیار مردم به دو صورت گروهی و انفرادی قرار داده است.

* 51 هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن

در همین راستا، ارسلان مالکی، رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اهمیت تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن گفت: در کل ۱۰ سال دهه ۹۰، تنها تعداد ۱۳۳ هزار خانواده زمین دریافت کردند.

وی افرود: دولت سیزدهم برای اجرای نهضت ملی مسکن و ایجاد شهرک‌های جدید ۵۱ هزار هکتار زمین تامین کرده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: امسال تمرکز تمام ادارات راه و شهرسازی استان‌ها و سازمان ملی زمین و مسکن، در راستای آماده‌سازی زمین، فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات زمین‌های خارج از محدوده حریم شهرها بوده و تلاش برای الحاق این زمین ها به شهر ادامه دارد.

مالکی با اشاره به طرح دولت برای تامین مسکن خانواده‌های کم درآمد گفت: تلاش داریم تا امسال دهک‌های اول تا سوم را هم تحت پوشش خدمات خود در حوزه تامین زمین مسکونی قرار دهیم.

*سهم واحدهای مسکونی از مساحت ایران، کمتر از یک درصد

به گزارش فارس، تاکنون فقط در یک درصد مساحت کشور ساخت‌وساز انجام شده است، حال آنکه 15 درصد وسعت کشور قابل سکونت است و با اختصاص 2 درصد از این میزان به ساخت مسکن، به راحتی می‌توان ساخت خانه‌های ویلایی و یک طبقه را اجرایی کرد.

در همین زمینه مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن اشاره به مسئله تامین زمین تأکید کرد: واقعیت این است که ما به لحاظ زمین در مضیقه نیستیم و دولت زمین زیادی دارد که بلااستفاده هستند و با تغییر کاربری می‌توان از آن‌ها برای ساخت مسکن استفاده کرد.

افقه بیان کرد: فروش این زمین‌ها برای دولت منبع درآمد ایجاد می‌کند در مرحله‌ی بعد بستری مهیا می‌شود که شهروندان بتوانند زمین را با قیمت مناسب‌تر در اختیار داشته باشند.

در همین ارتباط، اگر دولت بتواند زمینه‌ای برای فعالیت بخش خصوصی در ساخت خانه‌های حیاط دار ایجاد کند، حاشیه‌ سود سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد و برای حضور در این حوزه انگیزه‌ لازم را به دست می‌آورند.

* وزیر راه و شهرسازی: کمربند اطراف شهرها را برای عرضه زمین باز می‌کنیم

در حال حاضر سیاست بستن محدوده شهرها و تعیین خط حریم شهری، علاوه بر کلان‌شهرها، در بسیاری از شهرهای کشور نیز مشکلاتی را به وجود آورده و موجب شده نهضت ملی مسکن نیز با سد این سیاست برخورد کند و سرعت آن کند شود.

موضوعی که وزیر راه و شهرسازی اخیر به آن واکنش نشان داد و عنوان کرد: توسعه محدوده‌های شهری که بعضاً یک کمربند بسیار نامناسبی دور شهرها را بسته بود که منجر به اتفاقات بدی از جمله گرانی قیمت زمین و مسکن در سال‌های متوالی اتفاق بیافتد در صدد باز کردن آن هستیم.

با توجه به جهت گیری دولت و حرکت به سوی ساخت واحدهای مسکونی  با محوریت افزایش عرضه زمین باید منتظر ماند و دید این سیاست چه کمکی به بهبود وضعیت بازار مسکن می‌کند. هرچند نگاهی به موج کاهش قیمت مسکن می‌تواند برخی از آثار جهت‌گیری جدید دولت در این حوزه را هویدا سازد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1530390

مهمترین اخبار ایران و جهان: