نیوز سیتی!
21 شهریور 1402 - 02:11

روند تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا ادامه دارد

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از ادامه مذاکرات در خصوص تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن و انتقال دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری رویترز مدعی شد که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با صدور دستوری از آغاز انتقال ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در نزد بانک کرده جنوبی ایران که برای چند سال به طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود به دوحه قطر در چارچوب مبادله زندانیان میان تهران و واشنگتن موافقت کرده است.

در همین ارتباط، «تیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران درباره توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن گفت: روند آزادی شهروندان آمریکایی از ایران ادامه دارد. ما به کار برای آزادی کامل آمریکایی‌های زندانی در ایران ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

در همین راستا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا بر اساس توافق صورت گرفته میان دو طرف تصریح کرد: ما خوش بین هستیم که موضوع تبادل زندانیان در آینده‌ای نزدیک صورت بگیرد.

بیش از یک سال مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، دولت دموکرات جو بایدن که محبوبیتش براساس نظرسنجی‌ها همچنان در حال کاهش است، در جستجوی راه‌هایی برای خروج از بن‌بست‌های خودساخته در عرصه سیاست خارجی واشنگتن است تا شانس پیروزی حزب خود را افرایش دهد.

دولت دموکرات کنونی آمریکا برای خروج از بن‌بست‌ها در عرصه سیاست خارجی، رویکرد "دیپلماسی، فشار و بازدارندگی" را در دستور کار قرار داده تا تنش‌های موجود و احتمالی را در منطقه و در قبال جمهوری اسلامی ایران تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نوامبر ۲۰۲۴ به زعم خودش"کنترل" کند.

فرایند آغاز آزادسازی دارایی‌های توقیف شده ایران و تبادل زندانیان میان تهران - واشنگتن پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم طرفین، ۱۹ مردادماه (۱۰ اوت) اعلام شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1495402

مهمترین اخبار ایران و جهان: