نیوز سیتی!
20 شهریور 1402 - 14:32

اردوغان 3 نوامبر به قزاقستان سفر می‌کند

در دیدار وزرای خارجه ترکیه و قزاقستان اعلام شد رئیس جمهور ترکیه 3 نوامبر به آستانه سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «مورات نورتلئو» وزیر امور خارجه قزاقستان در کنفرانس مطبوعاتی به مناسبت ورود «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه به این کشور اعلام کرد که سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در دهمین سالگرد اجلاس سران سازمان کشورهای ترک در قزاقستان در تاریخ ۳ نوامبر برنامه ریزی شده است.

وزیر امور خارجه قزاقستان در سخنرانی خود خاطرنشان کرد که در دیدار امروز وی و فیدان برای سازماندهی نشستی در سطح عالی به توافق رسیدند.

وی تاکید کرد که این راه دیگری برای توسعه مشارکت با روحیه استراتژیک است.

نورتلئو در عین حال خاطرنشان کرد که اساس همکاری‌های دوجانبه، همکاری‌های تجاری و اقتصادی است.

وی گفت: ترکیه چهارمین شریک تجاری بزرگ قزاقستان است. سال گذشته حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به ۶.۳ میلیارد دلار رسیده است که طی 7 ماه امسال نیز 3.6 میلیارد دلار برآورد شده است. هدف برای آینده افزایش گردش مالی بدون از دست دادن شتاب است.

نورتلئو خاطرنشان کرد: در حال حاضر ترکیه به طور مستقیم ۴.۷ میلیارد دلار در اقتصاد قزاقستان سرمایه گذاری کرده است. این کشور یکی از 10 سرمایه گذار بزرگ است. امروز ۳۱ پروژه سرمایه گذاری در حال اجرا است و ۵۰ پروژه دیگر در حال توسعه هستند.

وی همچنین تاکید کرد که دو طرف برای گسترش بیشتر فرصت‌ها در بخش حمل و نقل و ترانزیت توافق کردند. به ویژه به این نتیجه رسیدیم که باید با استفاده کامل از پتانسیل کریدور حمل و نقل بین المللی ترانس خزر («کریدور مرکزی») حمل و نقل را افزایش داد. همچنین طرف ترکیه‌ای از خط آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران نیز استفاده می‌کند.

همچنین در این دیدار مشخص شد که موضوع افتتاح شعبه دانشگاه‌های معتبر ترکیه در قزاقستان در حال بررسی است.

نورتلئو یادآور شد که تعداد دانشجویان قزاقستانی که در ترکیه در سه سال گذشته تحصیل می‌کنند از ۲۹۰۰ به ۸۲۰۰ نفر افزایش یافته است.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد که در دوره‌ای که پویایی‌های ژئوپلیتیکی به سرعت در حال تغییر است، اهمیت همکاری ترکیه و قزاقستان هر روز در حال افزایش است.

فیدان گفت: در سال ۲۰۲۲، گردش مالی ما تقریباً ۶۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و این رقم همچنان در حال رشد است. هدفی که روسای جمهور ما برای رساندن آن به 10 میلیارد دلار تعیین کرده‌اند، دیگر دور از دسترس نیست. ما بزرگترین سرمایه گذار در قزاقستان هستیم. ما می‌خواهیم کارآفرینان قزاق بیشتری را در کشورمان ببینیم.

وی همچنین شرکت اردوغان در نشست ماه نوامبر را تایید و آن را یک "جلسه خانوادگی" خواند.

فیدان تصریح کرد: امروز ما مقدمات را آغاز کردیم. در جریان اجلاس، ریاست سازمان کشورهای ترک به قزاقستان واگذار خواهد شد.

شایان ذکر است که ۱۶ مارس سال ۲۰۲۳، در جریان اجلاس فوق العاده سران سازمان کشورهای ترک در آنکارا، «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان همتای ترکیه‌ای خود را به اجلاس مذکور دعوت کرد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1494790

مهمترین اخبار ایران و جهان: