نیوز سیتی!
20 شهریور 1402 - 01:17

آمادگی 60 تا 70 کشور برای کمک به زلزله زدگان مغرب

وزیر دادگستری مغرب از آمادگی دهها کشور برای کمک به زلزله زدگان این کشور و اعزام تیمهای امداد و نجات خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وزیر دادگستری مغرب در تازه ترین به روزرسانی درباره زلزله مرگبار اخیر در این کشور گفت: تا زمانیکه به طور کامل و قطعی مطمئن نباشیم که هیچ بازمانده یا حتی جسدی زیر آوار وجود ندارد، عملیات جستجو و نجات را متوقف نخواهیم کرد.

براساس گزارش الجزیره، وی همچنین از آمادگی 60 تا 70 کشور برای کمک به این کشور برای عملیات امداد و نجات و دیگر کمکهای مورد نیاز خبر داد. 

براساس گزارش تلویزیون دولتی مغرب، محمد ششم پادشاه این کشور از قطر، اسپانیا، بریتانیا و امارات برای ارسال کمکها بلافاصله پس از زلزله تشکر کرده است.

در خبر دیگری در ارتباط با زلزله مراکش، سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که یک تیم از این سازمان وارد مغرب شده است و تلاشهای امدادی برای کمک به زلزله زدگان را هماهنگی خواهد کرد. 

وی همچنین با بیان اینکه تیم سازمان ملل در حال ارزیابی دقیق نیازها است تاکید کرد که در حال حاضر نیاز به تیمهای جستجو و نجات و تیمهای پزشکی وجود دارد. 

معاون سخنگوی گوترش در ادامه افزود: وظیفه اصلی در حال حاضر فراهم کردن تیم‌های امدادی برای نجات افراد گرفتار در زلزله است.

مقامات مغربی می‌گویند که چالش اصلی تیمهای امدادی در حال حاضر قطع شدن جاده‌ها و عدم دسترسی به برخی مناطق زلزله زده است. سخنگوی دولت مغرب در این زمینه گفته: تیم‌های نجات از بالگرد برای غلبه بر مشکلات رسیدن به مکان‌های دور استفاده می‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد، در حال حاضر شمارش تعداد افراد زیر آوار دشوار است و تخمین می‌زنیم که به زودی این آمار تثبیت شود.

وزارت کشور مغرب روز یک شنبه اعلام کرد که تعداد قربانیان زمین‌لرزه شدید در این کشور به ۲۰۱۲ کشته و ۲۰۵۹ زخمی افزایش پیدا کرده است.

سازمان زمین شناسی آمریکا بامداد شنبه اعلام کرد که زمین‌لرزه‌ مرگبار و بی‌سابقه‌ای به قدرت ۶.۸ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین در نزدیکی منطقه تفریحی «اوکایمدن» رخ داد. این منطقه در کوه‌های اطلس واقع شده و حدود ۷۵ کیلومتر با شهر مراکش، چهارمین شهر بزرگ کشور مغرب فاصله داشت.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران ضمن ابراز تسلیت و همدردی با خانواده‌های قربانیان این زلزله مهیب، بر آمادگی ایران برای امداد‌رسانی به زلزله‌زدگان تاکید کرد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1493802

مهمترین اخبار ایران و جهان: