نیوز سیتی!
06 شهریور 1402 - 14:31

عضویت در بریکس برای ایران به چه معناست؟

خبرگزاری «آناتولی» در تحلیلی با عنوان «اقتصاد و سیاست: عضویت در بریکس برای ایران به چه معناست»، به بررسی منافع اقتصادی و سیاسی این عضویت برای ایران پرداخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه در تحلیلی با عنوان «اقتصاد و سیاست: عضویت در بریکس برای ایران به چه معناست»، به بررسی منافع اقتصادی و سیاسی این تحول برای ایران پرداخته است.

در مقدمه این گزارش آمده است: یک سال بعد از درخواست، ایران رسماً برای عضویت در بلوک تاثیرگذار بریکس دعوت شده است. در اجلاس اخیر بریکس در ژوهانسبورگ، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران، حضور این کشور در بلوک ژئوپولیتیکی اقتصادهای نوظهور را «فصل جدید» خواند. رئیس‌جمهور ایران همچنین تاکید کرد این کشور از حرکت این بلوک به سمت دلارزدایی و استفاده از ارزهای ملی حمایت می‌کند. 

او در بازگشت به تهران هم افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی را از مزایای عضویت در بریکس خواند و گفت باعث همگرایی و چندجانبه‌گرایی می‌شود. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم گفت عضویت ایران در بریکس چندجانبه‌گرایی را تقویت و زمینه را برای دنبال کردن اهداف دیپلماسی پویا ایجاد می‌کند. 

به نوشته این گزارش، برای ایرانِ تحت تحریم که در ژوئیه ۲۰۲۲ به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای درآمد، پیوستن به بریکس از دید کارشناسان نقطه عطف جدید و مهمی تلقی می‌شود. یک کارشناس در همین خصوص به آناتولی گفت: بریکس در سال‌های اخیر در مقابل بلوک‌های تحت هدایت آمریکا مثل گروه هفت به عنوان یک وزنه تعادل موفق ظاهر شد و برای کشوری مثل ایران که تحت تحریم‌های غرب است، این اعلام (عضویت در بریکس) مثل هوای تازه است. علاوه بر دستاوردهای اقتصادی که در اینجا تمرکز اصلی است، پیامی سیاسی هم به همراه دارد. 

بریکس رسماً از ایران، عربستان سعودی، مصر، آرژانتین، امارات و اتیوپی دعوت کرده تا به عضویت کامل درآیند که در نتیجه، اعضای این گروه از پنج کشور به ۱۱ کشور افزایش می‌یابند. 

در حال تکمیل ...

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1473490

مهمترین اخبار ایران و جهان: