نیوز سیتی!
09 شهریور 1402 - 07:04

دولت بایدن برنامه سالگرد خروج از افغانستان را برگزار نمی‌کند

«کارین ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید گفت: دولت بایدن به مناسبت دو سالگی خروج از افغانستان برنامه‌ خاصی برگزار نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، کاخ سفید امسال قرار نیست برنامه‌ای به مناسبت دو سالگی خروج آمریکا از افغانستان و کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی در جریان عملیات تخلیه نظامی کابل، برگزار کند. این موضوع را «کارین ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود اعلام کرد و افزود: «رئیس‌جمهور اخیراً در مورد سالگرد قربانیان فرودگاه کابل بیانیه‌ای صادر کرد، بنابراین من فقط می‌خواهم این را همانطور که در بیانیه رئیس‌جمهور آمده است، بیان کنم. یاد و خاطره ۱۳ نظامی را که خیلی زود از خانواده‌ها، عزیزان و برادران و خواهرانشان دور شدند، برای همیشه گرامی خواهیم داشت.»

در همین ارتباط نیز گفته شده که دولت بایدن هیچ برنامه حضوری به مناسبت سالگرد خروج از افغانستان برگزار نمی‌کند.

این در حالی است که خروج آمریکا از افغانستان با انتقادهای گسترده‌ای از نحوه مدیریت این روند همراه شده و این موضوع به محبوبیت جو بایدن آسیب جدی زده است.

همچنین «مایکل مک‌کال»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به فاکس‌نیوز گفته است که خانواده‌های قربانیان حمله فرودگاه کابل عصبانی و خشمگین‌اند و خواهان عدالتند. او افزود که خروج آمریکا از افغانستان یک شکست کامل بود و دولت بایدن باید به خانواده‌های قربانیان پاسخگو باشد.

پیش از این نیز، ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و از نامزدهای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این کشور اعلام کرده بود که آمریکا باید از افغانستان خارج می‌شد، اما نحوه خروج این کشور بسیار شرم‌آور بود.

وی دراین‌باره گفت: به نظرم نحوه خروج ما از افغانستان، شرمسارترین دوره بود و صادقانه بگویم فکر می‌کنم پوتین این صحنه را دید و احتمالاً جسارت و جاه‌طلبی‌اش بیشتر شد. حضور ما در افغانستان دیگر لازم نبود، اما ما با عزت و قدرت از این کشور خارج نشدیم.

ترامپ با بیان اینکه «موقعی من رفتم، آنها (دولت بایدن) نیروها را خارج کردند. به علت این شیوه خروج نیروها، دادگاه نظامی، باید مارک میلی (رئیس ستاد مشترک آمریکا) را محاکمه کند.» افزود: آنها اول سربازها را خارج کردند، درحالی‌که اگر از یک بچه ۵ ساله هم بپرسید می‌گوید سربازها و نیروهای نظامی باید آخر از همه خارج شوند.

همچنین هفته گذشته «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس به مناسبت دومین سالگرد عقب نشینی آمریکا از افغانستان، خروج آمریکایی‌ها در افغانستان را فاجعه بار خواند و گفت: «این دومین سالگرد خروج فاجعه بار دولت بایدن از افغانستان است که یکی از بداندیشانه‌ترین، فاجعه‌بارترین و شرم‌آورترین تصمیمات در تاریخ سیاست خارجی آمریکاست.»

گراهام با انتقاد از وضعیت فعلی افغانستان، افزود: «دو سال بعد، طالبان زنان را سرکوب می‌کنند و با سازمان‌های تروریستی گرم گرفته‌اند. افغانستان دوباره به عنوان سکوی پرتابی برای حملات علیه منافع آمریکا توسط نیروهای رادیکال تلقی می‌شود.»

به گفته لیندسی گراهام، این عقب نشینی فاجعه‌آمیز نیروهای رادیکال را بر سراسر جهان تحمیل کرد، سیگنالی از ضعف به کشورهایی مانند روسیه، چین و ایران فرستاد و به بی ثباتی و درد دل بزرگ در سراسر جهان منجر شد.

به گفته گراهام، همه وضعیت امروز افغانستان، غیر ضروری و قابل اجتناب بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1478102

مهمترین اخبار ایران و جهان: