نیوز سیتی!
14 مهر 1402 - 00:45

رویداد اردبیل 2023 سرآغاز تحولات گردشگری است

استاندار اردبیل گفت: رویداد مهم اردبیل 2023، سرآغاز تحولات و مهم گردشگری استان اردبیل است و باید تلاش کرد که در سال‌های آینده آثار این رویداد را در سطح استان اردبیل شاهد باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سیدحامد‌ عاملی در دیدار با خسرو ناظری دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، اظهار کرد: انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو در سال 2023 با تلاش‌های آقای خسرو ناظری به ثمر رسید و از جانب مردم شریف استان اردبیل از شما سپاسگزاری می‌کنم.

وی افزود: رویداد بین‌المللی مهم اردبیل 2023، آغاز تحولات و دگرگونی استان اردبیل در حوزه‌ گردشگری است و باید تلاش کرد که در سال‌های آینده آثار این رویداد را در سطح استان اردبیل شاهد باشیم و برای تدام این مسئله برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است.

استاندار اردبیل گفت: استان اردبیل آمادگی برگزاری اجلاسیه‌ها و نمایشگاه‌های حوزه اکو را در طی سال‌های آینده را دارد و درخواست داریم که سازمان همکاری‌های اکو در این زمینه برنامه ریزی‌های لازم را در دستور کار داشته باشد. 

خسرو ناظری، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو نیز همچنین تصریح کرد: اطمینان داریم که ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل در حوزه‌های مختلف منحصر به فرد بوده و با انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال 2023، قدم آغازی معرفی استان اردبیل به کشورهای منطقه و حتی فرا منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: انتخاب شهرهای مختلف از کشورهای عضو اکو به عنوان پایتخت گردشگری، با بررسی و توجه ویژه به ظرفیت‌های موجود انجام می‌شود که اردبیل در کلیه حوزه‌ها ظرفیت‌های بسیار قابل توجهی دارد.

ناظری گفت: در سال 2024 شهر سبز ازبکستان ، سال 2025 شهر ارزروم ترکیه و در سال 2026 شهر شوشا آذربایجان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب شدند و در سال 2023 اردبیل انتخاب شده بود.

اردبیل و ازبکستان پتانسیل همکاری گسترده دارند 

سیدحامد‌ عاملی همچنین در دیدار با بهادر عبدالله‌یف سفیر ازبکستان در ایران، اظهار کرد: استان اردبیل در حوزه‌های مختلفی اعم از گردشگری،صنعتی و کشاورزی پتانسیل‌های بسیار ویژه داشته و از ارتباطات بین اردبیل و کشور ازبکستان استقبال می‌کنیم.

وی افزود: اردبیل یک پتانسیل ویژه و منحصر به فردی دارد که کوه سبلان که سومین قله بلند کشور ایران محسوب می‌شود، وجود آب‌های گرم درمانی، جنگل‌های هیرکانی، طبیعت حیران، همه این جاذبه‌ها با فاصله حداقلی از یکدیگر در دسترس است.

استاندار اردبیل گفت: باتوجه به ارتفاع مناسب استان اردبیل از سطح دریا، تیم‌های ورزشی کشورمان از برگزاری اردوهای ورزشی در استان استقبال می‌کنند و در سطح استان اردبیل تولیدات با کیفیت بالای محصولات ورزشی و اسباب بازی و معدن مس مشکین شهر از ظرفیت‌های حوزه صنعت استان محسوب می‌شود.

بهادر عبدالله‌یف،سفیر ازبکستان در ایران نیز تشریح کرد: در رابطه با تاریخ اردبیل مطالعات بسیاری را انجام دادم و در زمان‌های گذشته بین شهرهای اردبیل ایران و سبز ازبکستان ارتباط بسیاری انجام شده است و باتوجه به این ارتباط عمیق و کهن، درخواست خواهرخواندگی بین اردبیل و یکی از شهرهای ازبکستان را داریم.

سفیر ازبکستان در ایران ادامه داد: از آغاز ارتباطات و تعاملات بین اردبیل و کشور ازبکستان استقبال می‌کنیم و از ظرفیت‌های گسترده گردشگری و کشاورزی استان اردبیل آگاهی داشته و باتوجه به اراده ویژه دو‌ رئیس جمهور محترم ایران و ازبکستان، قطعا در آینده نزدیک شاهد ارتباط کشور ازبکستان و اردبیل خواهیم بود.

وی گفت: مردم ازبکستان به شهرهای ایران همچون اردبیل علاقه بسیاری دارند و درخواست داریم که اقدامات و برنامه ریزی‌های لازم جهت برقراری خط پرواز بین ازبکستان و اردبیل انجام شود و ایجاد زنجیره‌‌های بین صنایع از تولیدات مشترک بین اردبیل و کشور ازبکستان بسیار مهم بوده و در آینده به صادرات مشترک تبدیل شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1528446

مهمترین اخبار ایران و جهان: