نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 07:01

معاون پارلمانی رئیس جمهور: آیت الله نایینی مرجع مجاهد و پیشگام زمانه خود بود

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: آیت الله نایینی در جنبش تنباکو همراه با میرزای شیرازی بود در این جنبش فتوای تاریخی علیه استعمال تنباکو صادر شد و پادشاه وقت به ناچار قرارداد رژی را تغییر داد بنابراین شخص عالم باید ژرف‌اندیش و آینده‌نگر باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از نایین، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور شب گذشته در مراسم بزرگداشت آیت الله میرزای نایینی و هفته شهرستان نایین، اظهار کرد: وجود شخصیت‌ها و مفاخر همیشه مورد توجه رهبر انقلاب قرار داشته است و در کشور مفاخر و مشاهیری که می‌توانند برای نسل جوان مطرح باشند، وجود دراد و  رمز و راز موفقیت آن‌ها باید بیان شود.

وی افزود: توجه به مفاخر و شخصیت‌های معروف در جوانان حس غرور ایجاد می‌کند که سرزمین ایران می‌تواند شخصیت‌های وارسته تربیت کند و در شهرهای مختلف کشور نظیر اصفهان، تبریز، خوزستان، آمل و نظایر آن شخصیت‌های معروفی وجود دارند.

حسینی با بیان شخصیت آیت الله میرزای نایینی، خاطرنشان کرد: افکار و اندیشه بلند و سلوک رفتار این شخصیت‌ها همواره نصب العین نسل‌های دیگر قرار دارد همچنین این شخصیت‌ها مختص به یک مقطع زمانی خاص نیستند و آیت الله نایینی یک مرجع مجاهد و فرزند زمانه خویش بود، و در هر مسئله‌ای مانند جنبش و نهضت تنباکو جز طلایه‌داران و پیشگامان بوده است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور یادآور شد: آیت الله نایینی در جنبش تنباکو همراه با میرزای شیرازی بود در این جنبش فتوای تاریخی علیه استعمال تنباکو صادر شد و پادشاه وقت به ناچار قرارداد رژی را تغییر داد بنابراین شخص عالم باید ژرف‌اندیش و آینده‌نگر باشد.

وی تصریح کرد: در نهضت مشروطیت شخصیت‌های بزرگی همچون آخوند خراسانی در میدان بوده و علیه حکومت استبدادی قاجار فعالیت کردند که میرزای نایینی نیز در این نهضت همراه با آخوند خراسانی بود و عنوان یک مشاور امین و فرد مورد اعتماد را داشت.

حسینی با بیان اینکه نگاه ما فقط به مرزهای جغرافیایی نیست، اضافه کرد: بعد از آغاز جنگ جهانی اول، انگلیسی‌ها بخشی از خاک عراق را اشغال کردند، این موارد باید برای جوانان بیان شود تا آن‌هایی که غرب‌زده یا شیفته آمریکا می‌شوند سابقه غربی‌ها را بشناسند چرا که اینان هرگاه توانستند سلطه خود را توسعه دادند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور بیان کرد: هنگامی که انگلیسی‌ها بخشی از عراق را اشغال کردند علما و مراجع با حضور در صحنه فتوای جهاد علیه انگلیسی‌ صادر می‌کنند و یکی از این علما، میرزای نایینی است که برهه‌های حساس و سرنوشت‌ساز حضور دارد چرا که احساس مسؤولیت می‌کند.

وی ادامه داد: میرزای نایینی نظریه ولایت فقیه را مطرح کرد و بر این باور بود البته زمانه اقتضا نمی‌کرد که یک فقیه جامع الشرایط در رأس کار بیاید همچون دوران صفویه که سلاطین صفوی به علما علاقه داشتند اما علما فقط در کنار آن‌ها بودند.

حسینی خاطرنشان کرد: شاگردپروری میرزای نایینی حاوی نکات فراوانی است و توصیه‌های ایشان تنها مربوط به گذشته نبوده بلکه اکنون نیز می‌تواند در کلاس‌های درس حوزه علمیه و دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد و رعایت ادب را به شاگردان توصیه می‌کرد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تاکید کرد: یکی از امتیازات انقلاب اسلامی برغم اقدامات دشمن، جنگ تحمیلی و جنگ ترکیبی امروز، ایستادگی محکم امام راحل و مقام معظم رهبری و بصیرت و هوشیاری  مردم است.

وی یادآور شد: نزدیک چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم و مردم ایران همچنان در صحنه هستند ولی در برخی کشورهای دیگر نظیر مصر مردم در صحنه نبودند.

حسینی تاکید کرد: شهیدان رجایی و باهنر مدیران تراز انقلاب اسلامی بودند و اگر بخواهیم از اسوه‌ و الگو یاد کنیم باید امثال شهیدان رجایی و باهنر را به یاد آوریم، ساده‌زیستی، پرتلاش، فعال، دلسوز و خدمتگزار به مردم از جمله ویژگی‌های این شهداست.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور یادآور شد: امید می‌رود روحیه‌ای که در دولت مکتبی شهید رجایی وجود داشت اکنون نیز وجود داشته باشد که خوشبختانه این اخلاص، صمیمیت و تلاش را در شخصیت رئیس جمهور فعلی شاهد هستیم و خوب است که اقدامات دولت را برای مردم بیان کنیم.

پایان پیام/۶۳۱۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1463139

مهمترین اخبار ایران و جهان: