نیوز سیتی!
03 شهریور 1402 - 00:30

پرفروش‌ترین کتاب‌های الکترونیک، ترجمه‌هایی از روان‌شناسی و موفقیت‌اند

اگر سکوهای کتاب الکترونیک که بستری برای مطالعه اثر به صورت الکترونیکی و شنیدنش هستند سری بزنیم خواهیم دید که در بخش‌های صوتی قریب به ۱۰۰ درصد آثار پرفروش سکو آثاری هستند که در عنوان بندی‌ها ذیل روانشناسی و موفقیت جای می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اگر صفحه اصلی سکوهای کتاب الکترونیک را باز کنیم در بخش‌های پرفروش صوتی و متنی، عمده آثاری را که مشاهده می‌کنیم از چه طیفی است؟ بله، آثاری با موضوعات روان‌شناسی و روان‌شناسی موفقیت دیده می‌شود. آثاری چون «معجزه»، «اثر مرکب»، «قورباغه‌ات را قورت بده»، «باشگاه پنج صبحی‌ها» و ....

آثار روان‌شناسی موفق هستند!

این آثار گفته شده و امثالهم نه تنها در بخش فروش الکترونیک بلکه در بخش صوتی نیز پرفروش و به عبارت دیگر پرمخاطب هستند. کتاب‌هایی که ذکر شده و یا در عکس‌های میان گزارش دیده می‌شود، آثاری هستند که به شکلی مجوز اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد را دارند، اما به تبع، آثاری از ناشران به اصطلاح پخته‌خوار هم در این میان وجود دارد. به طور مثال اگر کتاب «کتابخانه نیمه شب» اثر میت هیگ را در سکوی طاقچه جستجو کنیم از ۶ نشر این کتاب دیده می‌شود. البته به صورت چاپی و در بخش صوتی، این عدد بیش‌تر است.

نزدیک به ۱۰۰ اثر پرفروش چه نوع آثاری هستند؟

اگر سکوهای کتاب الکترونیک که بستری برای مطالعه اثر به صورت الکترونیکی و شنیداری هستند، سری بزنیم، خواهیم دید که در بخش‌های صوتی نزدیک به ۱۰۰ درصد آثار پرفروش سکوها، آثاری هستند که در عنوان بندی‌ها ذیل روان‌شناسی و روان‌شناسی موفقیت جای می‌گیرند، اما در بخش کتاب پرفروش‌های متنی، این عدد به طور میانگین به ۶۰ درصد نزدیک‌تر است.

نکته قابل توجه این است که در آثار متنی و شنیداری، نزدیک به ۱۰۰ درصد آثار پرفروش، آثار ترجمه‌ای است. آمار خانه کتاب نیز این ادعا را تأئید می‌کند، چرا که از ابتدای فروردین ماه امسال ۲ هزار و ۶۸۶ اثر با موضوع روان‌شناسی و فسلفه تولید شده‌اند که از بین بیش‌ از یک هزار و ۴۰۰ اثر، ترجمه‌ای هستند.

آثار روان‌شناسی کوتاه مدت و زودبازده‌اند

در بخش تولید و تألیف آثار روان‌شناسی و آثاری با تِم موفقیت، ضعف وجود دارد و به همین دلیل مخاطب با آثار ترجمه‌ای ارتباط بیش‌تری برقرار می‌کند. چرا که این نوع آثار ترکیبی از امید به آینده و راهکارهای کوتاه مدت و زودبازده به مخاطب آموزش می‌دهد. همه‌فهم و عامه‌پسند تولید کردن هر محصول هنری و فرهنگی این قابلیت را دارد که تعداد مخاطبان آن اثر را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

 اغلب کتاب‌های موفقیت و روان‌شناسی که در بازار بین مردم دست به دست می‌شود، از این خصوصیت جدا نیست و هر فردی با هر میزان سواد می‌تواند بسیاری از این کتاب‌ها را بخواند، بفهمد و به دلیل القای انرژی مثبتی که در این گونه کتاب‌ها موج می زند، از خواندن آن لذت ببرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1467083

مهمترین اخبار ایران و جهان: