نیوز سیتی!
23 اسفند 1402 - 11:17

پوتین: روسیه در قبال دشمنان خط قرمزی ندارند و آماده جنگ هسته‌ای است

رئیس جمهور روسیه در مصاحبه‌ای با تهدید کسانی که در برخورد با روسیه خط قرمزی ندارند و هشدار درباره عواقب ورود نظامیان آمریکایی به اوکراین، گفت: روسیه در صورت لزوم آماده جنگ هسته‌ای است، درصدد ایجاد شکاف در غرب نیست و، در انتخابات آمریکا دخالت نمی‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مصاحبه‌ای برای شبکه اول تلویزیون این کشور و خبرگزاری «نووستی»، تاکید کرد: کشورهایی که می‌گویند هیچ خط قرمزی در رابطه با روسیه ندارند باید درک کنند که در این صورت در روسیه نیز هیچ خط قرمزی در رابطه با این کشورها وجود نخواهد داشت.

این مصاحبه ظهر امروز، چهارشنبه، منتشر خواهد شد.

زمانی که از پوتین در مورد کشورهای کوچک اروپایی پرسیده شد، پاسخ داد که مسکو با آنها در هر صورت با احترام برخورد می‌کند. در عین حال، رهبر روسیه به این واقعیت توجه کرد که چنین کشورهای کوچکی که خواستار «سخت‌تر کردن سیاست در قبال روسیه و اتخاذ برخی اقدامات افراطی» از جمله اعزام نیروی نظامی به اوکراین هستند، نمی‌توانند پیامدهای اظهارات تحریک آمیز خود را احساس کنند و این برخورد کاملاً درست است.

پوتین شروط استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای را نام برد

به گفته او، روسیه آماده استفاده از تسلیحات هسته‌ای خود در صورت تهدید موجودیت کشور یا آسیب به حاکمیت و استقلال کشور است. ولادیمیر پوتین یادآور شد: «سلاح  هسته‌ای برای استفاده وجود دارد. و روسیه در این زمینه بر اساس اصول خود هدایت می شود. آنها چه هستند: اینکه اگر موجودیت کشور روسیه مورد تهدید قرار بگیرد، به حاکمیت و استقلال کشور لطمه برسد، ما آماده استفاده از سلاح، از جمله هر نوع سلاحی، از جمله سلاح هایی که شما اشاره کردید، هستیم.»

وی افزود: روسیه از نقطه نظر نظامی-فنی، برای جنگ هسته ای آماده است، آنها وجود دارند و دائماً در حالت آمادگی رزمی قرار دارند. اما فکر نمی‌کنم همه چیز اینقدر سریع شتاب بگیرد.

رئیس جمهور روسیه یادآور شد که ایالات متحده اعلام کرده که قصد ندارد نیروهای خود را به اوکراین اعزام کند. واشنگتن آگاه است که مسکو چنین اقدامی را  مانند ورود نیروهای آمریکایی به خاک روسیه تلقی خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه حضور نیروهای آمریکایی در اوکراین مداخله محسوب می شود، افزود: «مقامات واشنگتن گفته‌اند که قصد اعزام نیرو ندارد. به عقیده ما در صورت حضور نیروهای آمریکایی در خاک روسیه، آنها مداخله گر تلقی شده و با این مسئله برخورد خواهیم کرد، حتی اگر آنها در خاک اوکراین ظاهر شوند و آنها این مسئله را به خوبی درک می کنند.»

پوتین یادآور شد که روسیه آماده مذاکره در مورد اوکراین است، اما نه مذاکرات مبتنی بر تمایلات پوچ آنها. به عقیده او، مذاکرات بین روسیه و اوکراین باید در یک محیطی سازنده انجام شود. نه بر اساس "میل خواستنی که پس از استفاده از داروهای روانگردان"، بلکه بر اساس واقعیت‌هایی است که به قول خودشان در چنین مواردی روی زمین شکل گرفته است.

او همچنین تاکید کرد که این مذاکرات نمی تواند به عنوان مکث مناسبی برای بهبود زرادخانه کی‌یف تلقی شود. آتش بس لحظه‌ای از زمان آزاد است، اما هر یک از طرفین باید مسیر حرکت بعدی خود را درک کنند.

آمادگی روسیه برای همکاری با هر رئیس جمهوری در آمریکا 

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که این کشور در برگزاری انتخابات در ایالات متحده دخالت نمی‌کند و آماده همکاری با هر رئیس جمهوری است. وی گفت: ما به هیچ وجه در هیچ انتخاباتی دخالت نمی‌کنیم. و همانطور که بارها گفته‌ام، ما با هر رهبری که مورد اعتماد مردم ایالات متحده و رای دهندگان آمریکایی باشد، کار خواهیم کرد.

پوتین در عین حال ابراز عقیده کرد که وضعیت انتخابات در ایالات متحده به طور فزاینده‌ای غیر متمدنانه شده است. به گفته وی، نظام سیاسی آمریکا نمی تواند ادعای دموکراتیک بودن داشته باشد.

ولادیمیر پوتین تاکید کرد که مسکو قصد ندارد کشورهای غربی را به دلیل افزایش تعداد تضادهای مختلف در داخل آنها تجزیه کند. وی توضیح داد: ما قرار نیست در آنجا درگیر ایجاد شکاف شویم؛ آنها خودشان این کار را عالی انجام خواهند داد. البته ما مطمئناً تلاش خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که منافع ما در نظر گرفته خواهد شد.

واکنش ماکرون به روسیه با اتفاقات آفریقا مرتبط است

ولادیمیر پوتین معتقد است که  واکنش تند امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در برخورد با روسیه ممکن است با آنچه در آفریقا اتفاق می افتد ارتباط داشته باشد. مجری برنامه از رئیس دولت پرسید که آیا اظهارات ضدروسی مقامات فرانسوی می تواند انتقام این واقعیت باشد که روسیه در قاره آفریقا "پا روی دم فرانسه" گذاشته است؟ و پوتین گفت: "بله، من فکر می‌کنم نوعی رنجش بوجود آمده است."

وی همچنین یادآور شد که پیش از این، زمانی که تماس‌های مستقیم با ماکرون همچنان برقرار بود، این موضوع مطرح شده و  آنها در این باره صحبت کردند.

رئیس جمهور روسیه همچنین گفت، اگر لهستان نیروهای خود را به اوکراین بفرستد، از آنجا که می‌خواهد زمین‌هایی را که متعلق به خود می‌داند، بازگرداند، آنجا را ترک نخواهد کرد.

پوتین با اشاره به اینکه روسیه و فنلاند در گذشته "روابط بسیار ایده آلی" داشتند،  تاکید کرد: ولی پس از پیوستن این کشور به ناتو، نیروهای روسی و سیستم‌های تهاجمی قطعاً در نزدیکی مرزهای فنلاند ظاهر خواهند شد.

تلاش برای مداخله در روند انتخابات در روسیه

به گفته پوتین، نیروهای مسلح اوکراین در تلاش برای حمله به مناطقی از خاک روسیه برای مداخله در انتخابات هستند. هدف اصلی اوکراین که به طور مرتب سعی در حمله به مناطق روسیه دارد، تلاش برای جلوگیری از برگزاری عادی انتخابات است.

رئیس جمهور روسیه افزود: با این حال، من در مورد آن تردیدی ندارم، هدف اصلی این است که اگر انتخابات ریاست جمهوری روسیه را مختل نکنند، حداقل به نحوی در روند عادی ابراز اراده شهروندان روسی دخالت کنند. دلیل دیگری که پوتین درباره تلاش‌های اوکراین برای حمله به مناطق روسیه نام برد، این است که آنها در جبهه بطور مرتب دچار شکست می‌شوند. او گفت: «توضیح بسیار ساده است. همه اینها در پس زمینه شکست در خط تماس و در خط مقدم رخ می دهد. آنها به هیچ یک از اهدافی که در سال گذشته برای خود تعیین کرده بودند، دست پیدا نکردند."

پوتین افزود: مزدوران خارجی در تلاش‌های ارتش اوکراین برای حمله به مناطق مرزی روسیه شرکت دارند و در اقدامات خرابکارانه که حدود 300 نفر در آن شرکت داشتند، مزدوران خارجی نیز بودند.

رئیس جمهور روسیه یادآور شد که پس از آغاز عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از دونباس، کشورهای غربی در برابر اتحاد مردم روسیه و همچنین توانایی‌های رو به رشد نیروهای مسلح روسیه با ناتوانی مواجه شدند. او گفت: (غربی‌ها) دریافتند که به جای تحمیل شکست استراتژیک، با ناتوانی مواجه هستند <...> علاوه بر این، علیرغم اینکه بر توان همه جانبه ایالات متحده تکیه کرده‌اند، ولی در برابر اتحاد مردم روسیه ناتوان شده‌اند.

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1686139

مهمترین اخبار ایران و جهان: