نیوز سیتی!
07 بهمن 1402 - 22:55

گذری بر تاریخ مبارزات مردم و اولین شهید انقلاب در خلخال

هفتم بهمن‌ ماه روز شمار تاریخ مبارزات مردم خلخال و تقدیم اولین شهید انقلاب، شهید مظفر عزیزی در مبارزه با رژیم ستم شاهی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سالروز هفتم بهمن ماه روز شمار تاریخ مبارزات مردم خلخال و تقدیم اولین شهید انقلاب شهید مظفر عزیزی در مبارزه با رژیم ستم شاهی است.

مهدی موسی‌زاده از انقلابیون شهر خلخال در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری فارس در خلخال می‌گوید: در شهرستان خلخال مبارزات علیه رژیم ستم شاهی بعد از تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه شکل جدیدی به خود گرفت و هر سال در تمامی ایام انقلابیون و پیروان امام خمینی (ره) به شکل مخفیانه در روستاها وشهرها به تبلیغ شعائر انقلابی امام و پیام‌های آن رهبر کبیر می‌پرداختند.

 

وی افزود: در سال ۱۳۵۷ در ۲۸ صفر که مصادف با ۷ بهمن ماه بود که با محوریت سخنان حضرت آیت الله هبت الله یکتایی از روحانیون برجسته شهرستان خلخال تظاهرات را از مقابل مسجد مهدیه خلخال آغاز کرده و  این مسجد محور اصلی سخنرانی‌های حضرت آیت الله یکتایی در ایام محرم و صفر بود آغاز کردند. 

به گفته موسی‌زاده از انقلابیون و رزمندگان خلخال رژیم ستم شاهی به هر نحو در مساجد، تکایا و حسینه‌ها و سایر جمع‌هایی که مردم برای عزاداری‌ها و سخنرانی‌ها حاضر می‌شدند مانع از تبلیغ سخنان امام خمینی (ره) شده و حتی در روستاها دست نشانده‌های ساواک به دنبال انقلابیون و تهدید آن‌ها بودند.

 

به هر حال صبح روز هفتم بهمن ماه تظاهرات از مقابل مسجد مهدیه آغاز شد و به سوی بازار ابوذر خلخال راهی شد و در ادامه پس از شعارهای مرگ بر شاه  به میدان آزادی سابق رسید.

مهم‌ترین بخش مبارزات مردم خلخال این بخش از تظاهرات بود که در این میدان سنگ نمای یادبود ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی به دست مردم تخریب شد و ماموران شاه قادر به کنترل مردم نبودند و دست به اسحله شده و مردم را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

اما در پی این مبارزات خلخال اولین شهید انقلاب را تقدیم وطن کرد، برای آگاهی بیشتر از نحوه شهادت شهید مظفر عزیزی با فرزند این شهید بزرگوار، عباس عزیزی گفت‌وگو کردیم.

 

علاقه خاص شهید عزیزی به امام راحل

عباس عزیزی به خبرنگار خبرگزاری فارس در خلخال گفت: پدرم کارگر بود و علاقه وافر به امام راحل داشت؛ آن روزها من کودکی ۴ ساله بودم و به گفته دوستان پدرم، عکسی از امام راحل به صورت نقاشی بزرگ شده در خلخال طراحی شده بود و پدرم وظیفه حمل این عکس را در راهپیمایی بر عهده داشت.

وی می‌گوید: روز شهادت پدرم، دقیقا دوستانش می‌گفتند که عکس امام خمینی (ره) بر روی دستان این شهدی والامقام در مقابل راهپیمایی حمل می‌شد که ماموران رژیم شاه به قصد انداختن عکس امام خمینی (ره) بر زمین مظفر عزیزی را هدف گلوله قرار می‌دهند و پدرم بر اثر تیم مستقیم به شهادت می‌رسد.

فرزند شهید عزیزی می گوید: مردم آن روزها بعد از شهادت پدرم شعری را زمزمه می‌کردند "فرزندان مظفر نصیبتان شد ظفر، به ۲۸ صفر شهید شد مظفر" 

 

هفتم روز قیام و مبارزات انقلابی مردم خلخال

سید جواد یحیی‌زاده، فرماندار شهرستات خلخال نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در خلخال از مصوبه شورای فرهنگ عمومی شهرستان خلخال در خصوص هفتم بهمن ماه سخن گفت: به لحاظ مدنیت مردم شهرستان خلخال و حضور گسترده آنان در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی در سال ۱۳۵۷ و قبل از آن و تقدیم اولین شهید انقلاب، روز هفتم بهمن ماه هر سال در تقویم مناسبتی شهرستان به عنوان روز قیام و مبارزات مردم خلخال بر علیه رژیم ستم شاهی انتخاب و مصوب شده است.

وی افزود: در این روز علاوه بر برنامه پاسداشت مقام این شهید، گلباران مزار این شهید و محل شهادتش در خلخال انجام می‌گیرد و یک خیابان نیز به نام مطهر این شهید انقلاب نامگذاری شده است.

داود مغیثی مورخ و نویسنده خلخالی گفت: مبارزه بر علیه رژیم ستم شاهی به همین سادگی‌ها نبود و در همه شهرها و در کنار آن در خلخال نیز مبارزات پررنگ بود.

وی گفت: مردم خلخال در ولایت‌مداری و تلاش در مسیر پیروی انقلاب همسو با شهر تهران و سایر شهرها سریعا اعلامیه‌ها و پیام‌های امام راحل در مساجد و بین جوانان توزیع و جوانان نیز با بصیرتی که از سخنان امام راحل می‌گرفتند آماده جانفشانی در راه انقلاب بودند که شهید مظفر عزیزی نمونه‌ای از این جوانان دلداده به رهبر کبیر انقلاب حضرت امام راحل بود.

هر چند این روزها شهید مظفر عزیزی در کنار ما نیست ولی یاد و خاطره این شهید و ایثار وی در راه انقلاب اسلامی و اطاعت از رهبری درسی عظیم برای مردم خلخال بوده و در ذهن آنان برای همیشه ماندگار است.

شهید مظفر عزیزی اهل روستای بورگهیم از توابع بخش خورش رستم خلخال است که اکنون نامش افتخار مردم خلخال و یادش یادآور امام خمینی(ره) است که پس از این شهید در شهرستان خلخال بیش از ۵۳۰ شهید دیگر نیز تقدیم انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس شده است.

پایان پیام/۳۸۸۶/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1651439

مهمترین اخبار ایران و جهان: