نیوز سیتی!
19 بهمن 1402 - 11:22

درسی که جام ملت‌های آسیا داد؛ دست‌فرمان فوتبال ایران را عوض کنید!

ناکامی دوباره تیم ملی در مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بار دیگر نشان داد مسیری که فوتبال ایران در پیش گرفته، درست و مناسب نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فوتبال ایران باز هم در همان جایی ایستاد که در 48 سال گذشته قرار گرفته؛ یعنی ناکامی در قهرمانی آسیا. چه با مربی داخلی و چه خارجی و چه با ستاره‌ها و چه با جوان‌ها؛ حذف  تنها دستاورد تیم ملی ایران از دوره‌های گذشته جام ملت‌ها بوده است.

 

تیم ملی در این دوره با ترکیبی از بازیکنان باتجربه که نیمی از آنها لژیونر هستند، گام به مسابقات گذاشت. از همان دور گروهی روند سینوسی تیم ملی همه را نگران کرده بود. مقابل فلسطین نمایشی خوب داشتیم، برابر هنگ‌کنگ پرانتقاد ظاهر شدیم، امارات را خوب بردیم، در بازی با سوریه بازهم دچار  مشکل شدیم، ژاپن را با نمایشی فوق‌العاده از پیش‌رو برداشتیم و در بازی با قطر روند «یک بازی در میان» را ادامه دادیم و نمایشی دور از انتظار نتیجه را واگذار کردیم و حذف شدیم.

اینکه چرا تیم ملی روند سینوسی داشت حتماً باید مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گیرد. تیمی که از بازیکنان باتجربه تشکیل شده و با میانگین سنی ٢٩ سال به عنوان دومین تیم مسن در این مسابقات حاضر شده قاعدتاً نباید تا این حد سینوسی بازی می‌کرد.

بعد از دیدار با ژاپن این انتظار وجود داشت که قطر را از پیش‌رو برداریم اما این اتفاق رخ نداد تا حسرت قهرمانی ایران در آسیا 5١ ساله شود. حتی اگر قطر را شکست می‌دادیم و فینالیست می‌شدیم باز هم دلیلی نبود که چشم‌‌مان را روی واقعیت‌ها ببنندیم.

فوتبال در آسیا به شدت پیشرفت کرده و تیم‌هایی که تا چند سال پیش حرفی برای گفتن نداشتند، برابر تیم‌های مدعی عرض اندام کردند و بعضاً برای آنها دردسرساز شدند.

تاجیکستان، فلسطین، ویتنام، اردن و ... حالا در آسیا عرض اندام می‌کنند و اگر فوتبال ایران بخواهد با همان دست فرمان گذشته به راهش ادامه قطعاً در آینده نزدیک با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

جام ملت‌های آسیا 2023 این پیام را به فوتبال ایران داد که بدون برنامه ریزی، توجه به زیرساخت‌ها و امکانات و پشتوانه‌سازی راه به جایی نخواهد برد.

بسیاری از بازیکنان تیم ملی سن بالایی دارند و کم کم باید جای خود را به جوان‌ترها بدهند. این کار باید انجام شود و برخی بازیکنان که سن بالایی دارند باید به فکر خداحافظی باشند و جای خود را به جوان‌های با انگیزه بدهند.

در کنار این موضوع باید زیرساخت‌ها، بستر و امکانات لازم فراهم شود و دست فرمان فوتبال ایران تغییر کند. دیگر آن دوران گذشته که بخواهیم بدون توجه به شرایط لازم و برنامه‌ریزی مناسب گام به مسابقات بگذاریم. بار دیگر تأکید می‌کنیم که بردن ژاپن و حتی قهرمانی در آسیا دلیلی بر راه درست فوتبال ایران نیست.

مسئولان فدراسیون فوتبال از هم‌اکنون باید نقشه راه آینده را به درستی و خوبی ترسیم کنند وگرنه با این شرایط حالا حالاها حسرت فوتبال ایران برای قهرمانی در آسیا و موفقیت در جام جهانی ادامه‌دار خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1665039

مهمترین اخبار ایران و جهان: