نیوز سیتی!
26 اسفند 1402 - 10:41

واکنش‌ها به انتخابات ریاست جمهوری در روسیه/ پوتین آنلاین رأی داد

در حالی‌که کاخ سفید اعلام کرده که با دقت روند برگزاری انتخابات در روسیه را زیر نظر دارد، رئیس شورای اروپا نتیجه انتخابات را قابل پیش بینی دانسته و پیشاپیش به پوتین تبریک گفت که این برخورد با انتقاد مسکو مواجه شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، انتخابات ریاست جمهوری در روسیه ادامه دارد، امروز، شنبه، دومین روز رای گیری است که تا عصر یکشنبه ادامه خواهد داشت.

اولین روز رای گیری با مشارکت بالای مردم روسیه همراه بود. بر اساس آخرین داده‌های کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، مشارکت کلی حضوری 36.12 درصد بود و در برخی از مناطق از جمله دونتسک، خرسون و چوکوتکا از 60 درصد هم گذشت.

طبق این اطلاعات، شهروندان روس در رای گیری الکترونیکی نیز بسیار فعال هستند. بطور کلی تا پایان روز جمعه بیش از 3.5 میلیون برگه رای با 4.76 میلیون شرکت کننده از طریق پلت فرم فدرال رای گیری الکترونیکی از راه دور رای دادند. در مجموع، تقریباً 5 میلیون نفر قصد دارند با استفاده از این روش رای خود را به صندوق بیندازند.

پوتین به صورت آنلاین رای داد

طبق اطلاعات دفتر مطبوعاتی کرملین، ولادیمیر پوتین، نامزد ریاست جمهوری روسیه و رئیس فعلی دولت شب گذشته در رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به صورت الکترونیکی شرکت کرد. سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو نیز به صورت آنلاین رأی داد و به آسان بودن روند آن اشاره کرد.

شرکت گسترده نظامیان روسیه و اعضای خانواده آنها در انتخابات 

وزارت دفاع روسیه با انتشار ویدئوهایی از مراکز رای گیری نظامی، یادآور شد که پرسنل نظامی نیروهای مسلح همچنان فعالانه به دادن رای در انتخابات ریاست جمهوری روسیه ادامه می‌دهند. طبق این اطلاعات، اعضای خانواده نیروهای نظامی نیز در رای گیری در مراکز رای گیری در مناطقی که واحدهای نظامی مستقر هستند، شرکت دارند.

آمریکا از نزدیک بر روند انتخابات در روسیه نظارت خواهد داشت

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد روند انتخابات ریاست جمهوری روسیه را از نزدیک زیر نظر داشته باشد. او گفت: «ما [انتخابات روسیه] را با دقت رصد کرده و خواهیم دید که نتیجه آن چه می شود و خواهیم دید در آخر هفته چه اتفاقی خواهد افتاد.»

کربی در عین حال استدلال کرد که صحبت از انتخابات آزاد و عادلانه در  روسیه اشتباه است و انتخابات ریاست جمهوری روسیه در مناطقی که واشنگتن آنها را متعلق به  اوکراین می‌داند، غیرقانونی است. وی تاکید کرد که ایالات متحده نتایج انتخابات در این مناطق را به رسمیت نمی شناسد.

سفیر روسیه: کشورهای غیردوست نمی توانند برای انتخابات تأثیر بگذارند

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن صبح امروز، شنبه، اعلام کرد که کشورهای غیردوست قادر نیستند در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روسیه و خارج از آن دخالت کنند.

وی گفت: تلاش‌های دشمنان نمی‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه که هم‌اکنون با موفقیت و فعالانه در سراسر کشور و همچنین خارج از کشور برگزار می‌شود، مداخله کند.»

سفیر یادآور شد که در روز یکشنبه، 17 مارس، دیپلمات‌های روس در واشنگتن، نیویورک و هیوستون نه تنها خودشان رای خواهند داد، بلکه هر کاری که ممکن است انجام خواهند داد تا شهروندان روسیه بتوانند در فضایی آرام به مراکز رای گیری بروند.

این دیپلمات همچنین در مورد حملات هکرها به منابع در نظر گرفته شده برای انجام رأی گیری الکترونیکی از راه دور صحبت کرد. سفیر گفت: «ما متوجه افزایش حملات هکرها به منابع رای گیری الکترونیکی از راه دور شده‌ایم و واضح است که این اقدامات بدون کمک کشورهای غربی قابل انجام نیستند.»

دیپلمات روس: انتقاد مقامات غربی تلاشی برای مداخله در انتخابات است

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد معتقد است  که انتقاد دیپلمات‌های غربی از انتخابات ریاست جمهوری در روسیه تلاشی برای مداخله در امور داخلی این کشور است.

او  شب گذشته در جلسه شورای امنیت گفت: «من در مورد تلاش‌های کاملاً بی شرمانه که در این نشست برای مداخله در امور داخلی کشورمان انجام می شود، اظهار نظر نمی کنم. سخنان این افراد خود گویای مقاصد آنهاست.»

چندین دیپلمات غربی در نشست شورای امنیت گفتند که انتخابات در مناطق تحت کنترل روسیه در خاک اوکراین "جعلی" و غیرقابل قبول است. پولیانسکی افزود: «انتخابات در روسیه، از جمله در مناطق جدید، صرف نظر از اینکه "کسی آن را دوست داشته باشد یا نه" برگزار خواهد شد و رأی گیری کاملاً مطابق با قانون اساسی انجام می‌شود.»

واکنش زاخارووا به جمع بندی زودهنگام رئیس شورای اروپا از نتایج انتخابات 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته به "تبریک زودهنگام" چارلز میشل، رئیس شورای اروپا که پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را تبریک گفته و نتیجه چنین انتخاباتی را کاملاً قابل پیش بینی دانسته، واکنش نشان داد.

زاخارووا یادآور شد: «رئیس شورای اروپا، روز جمعه با اشاره به قابل پیش بینی بودن نتیجه انتخابات، آن  را به پوتین تبریک گفت. مردم عادی منتظر می‌مانند  تا انتخابات به پایان برسد و سپس در مورد نتایج آن اظهار نظر کنند. اما اینها مردم عادی هستند، نه مقامات فعلی اروپایی و اعضای ناتو. مقامات اروپایی می خواهند وانمود کنند که بسیار آگاه هستند و پیش بینی دقیق خود را به رخ بکشند، اما قادر به تشخیص وحدت مردم روسیه نیستند.»

زاخارووا افزود، مقامات اروپایی در سال 2016 هم تصمیم گرفتند تا پیش از پایان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برای تبریک به هیلاری کلینتون هجوم بیاروند، ولی در نهایت دونالد ترامپ پیروز شد. 

 

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1687239

مهمترین اخبار ایران و جهان: