نیوز سیتی!
23 اسفند 1402 - 15:53

رای اصلاحی معاونت حقوقی درباره واردات کالاهای نیمه ساخته/ تشخیص "قاعده ۲ الف" بعد از ۶ سال به گمرک برگشت

در حالی که در ۶ سال گذشته بنا بر رای معاونت حقوقی اختیار تشخیص قاعده گمرکی به وزارت صمت واگذار شده بود با پیگیریهای صورت گرفته از سوی گمرک، در رای جدید معاونت حقوقی ریاست جمهوری، حوزه اقدام وزارت صمت تنها به ارائه نظر مشورتی محدود خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بعداز یک دوره 6 ساله معاونت حقوقی ریاست جمهوری با اصلاح تصمیم قبلی خود تشخیص و تعیین قاعده 2 الف را به گمرک جمهوری اسلامی بازگرداند و طبق ابلاغیه محمد هادی عبادی معاون هماهنگی و برنامه ریزی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، گمرک میتواند نسبت به اخذ نظر مشورتی از گمرک اقدام کند.

لازم به ذکر است، در شهریور ماه سال 1396 بود که معاون حقوقی رئیس جمهور در دولت یازدهم در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور تایید نحوه ورود کالا از مبادی کشور در سه حالت نیمه ساخته، منفصله و ساخت کامل و همچنین تعیین قاعده 2 الف گمرکی را به وزارت صنعت معدن تجارت محول کرده بود.

گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

در توضیح قاعده 2 الف در متون حقوقی و کارشناسی امده است، هر اشاره‌ای به یک شی در شماره ای معین شامل این شی می شود و لو بحالت غیرکامل یا تمام نشده به شرط اینکه به همان صورت مشخصات اساسی شی کامل یا تمام شده را داشته باشد. همچنین شامل شی کامل یا تمام شده یا اشیایی که طبق مقررات پیش گفته باید کامل یا تمام شده تلقی شوند وقتی که به صورت پیاده شده یا سوار نشده عرضه می گردند می‌شود. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1686339

مهمترین اخبار ایران و جهان: