نیوز سیتی!
03 بهمن 1402 - 17:09

قرارداد میلیاردی ناتو برای پر کردن ذخایر مهمات خالی شده بر اثر جنگ اوکراین

ائتلاف نظامی ناتو به منظور پر کردن مجدد ذخایر مهمات تخلیه شده‌اش به دلیل جنگ اوکراین قراردادهای میلیاردی با شرکت‌های فرانسوی و آلمانی برای تامین مهمات توپخانه‌ای به ارزش حدود ۱.۱ میلیارد یورو منعقد کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، حمله روسیه به اوکراین همچنان ذخایر مهمات ناتو را کاهش می دهد. برای پر کردن دوباره این ذخایر ائتلاف دفاعی ناتو اکنون گلوله های توپخانه‌ای به مبلغ 1.1 میلیارد یورو سفارش می دهد.

آژانس تدارکات ناتو (NSPA) برای این منظور قراردادهای چارچوبی با شرکت هایی از آلمان و فرانسه برای تامین مهمات توپخانه‌ای به ارزش حدود 1.1 میلیارد یورو منعقد کرده است. این آژانس اعلام کرد: این پرتابه های 155 میلی متری را می توان در سامانه‌های تسلیحاتی سزار و هویتزر خودکششی 2000 استفاده کرد. هر دو نیز توسط اوکراین در جنگ علیه روسیه استفاده می شود.

بر این اساس شرکت های دریافت کننده این قرارداد، شرکت فرانسوی Nexter Munitions (KNDS) و شرکت آلمانی Junghans Microtec هستند. شرکت آلمانی چاشنی هایی برای مهمات توپخانه ای در دانینگن در بادن-وورتمبرگ تولید می کند. بر اساس اطلاعات محافل این ائتلاف این توافقنامه باید امکان تهیه بیش از 220000 گلوله را فراهم کند. به گفته استیسی کامینگز، مدیر کل NSPA ، اولین تحویل تقریباً 24 ماه دیگر انجام خواهد شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در پایان این قرارداد گفت که پروژه هایی مانند این یک تقویت کننده برای صنعت دفاعی است و تضمین می کند که کشورهای عضو اتحادیه مهمات مناسب را در اختیار دارند. از زمان توافق بر روی یک برنامه اقدام مشترک برای تولید تسلیحات در ژوئیه گذشته، NSPA قراردادهایی به ارزش حدود ده میلیارد دلار آمریکا (9.2 میلیارد یورو) منعقد کرده است.

در جدیدترین مورد، NSPA اعلام کرد که این قرارداد را به ابتکار سه کشور این ائتلاف مورد مذاکره قرار داده است. از آنجایی که در مجموع نه کشور عضو ناتو از هویتزر خودکششی 2000 و سزار استفاده می کنند، آژانس تدارکاتی انتظار استفاده گسترده از این قراردادهای چارچوبی را دارد.

اخیراً در اوایل ژانویه، NSPA قراردادی را با شرکت آلمانی Comlog برای خرید حداکثر 1000 موشک ضد هوایی پاتریوت اعلام کرد. ارزش این قرارداد 5.5 میلیارد دلار آمریکا (5.0 میلیارد یورو) اعلام شد. این سفارش یکی از بزرگترین تدارکات NSPA در نظر گرفته می شود. این قراردادهای جدید به ویژه در خدمت پر کردن ذخایری است که به دلیل تحویل تسلیحات به اوکراین کوچکتر شده‌اند. علاوه بر این به این ترتیب باید مبنایی برای حمایت مستمر از اوکراین ایجاد شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1647339

مهمترین اخبار ایران و جهان: