نیوز سیتی!
01 اسفند 1402 - 13:47

افزایش تولید "خشکاله" در کشور منجر به کاهش خروج ارز می‌شود

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سالانه نزدیک به ۲۵ میلیون تن نهاده دامی در کشور استفاده می‌شود که ۷۵ درصد آن وارداتی است، این درحالی است که خشکاله می‌تواند این نیاز را برآورده کرده و به کاهش خروج ارز از کشور کمک کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، "خشکاله"(همان پوست میوه و سبزی خشک شده که رطوبت اولیه آنها از بین است) یکی از روش‌های مدیریت پسماند به شمار می‌رود که می‌تواند در کاهش حجم زباله و کاهش شیرابه نقش مؤثری داشته باشد.

در کشور ما حدود 70 درصد پسماندهای خانگی را پسماند تر شامل پوست میوه، سبزی و سیفی‌جات و ضایعات تره بار تشکیل می‌دهد که حجم زیادی شیرابه تولید می‌کند. این در حالی است که اگر پسماندهای تر تبدیل به خشکاله شود باعث سلامت محیط زیست و صرفه‌جویی اقتصادی برای کشور می‌شود.

در رابطه با اینا موضوع، مهدی خادم ثامنی؛ مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست به تسنیم گفت: سالانه نزدیک به 25 میلیون تن نهاده دامی در کشور ما استفاده می‌شود که 75 درصد آن وارداتی است. این درحالی است که خشکاله می‌تواند به صورت بهداشتی و مطابق ضوابط، بخش زیادی از این نیاز را برآورده کند و به کاهش واردات و در نتیجه خروج ارز از کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه به تعریف ساده خشکاله همان پوست میوه و سبزی خشک شده است که رطوبت اولیه آنها از بین است، گفت: سالانه 20 میلیون تن پسماند عادی در کشور تولید می‌شود که نزدیک به 65 درصد آن زباله‌های تر است که یکی از عوامل اصلی تولید شیرابه‌های خطرناک هستند و اگر بخشی از این پسماند تر برای تولید خشکاله استفاده شود، می‌تواند به کاهش پسماند عادی تر در کشور کمک کرده و هزینه‌های مدیریت پسماند و آسیب آنها به محیط زیست را کاهش دهد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1673639

مهمترین اخبار ایران و جهان: