نیوز سیتی!
26 دی 1402 - 16:23

کولبا در آرزوی مشت زدن به صورت لاوروف!

وزیر خارجه اوکراین در اظهاراتی که مسکو نشان از بی‌کفایتی مقامات این کشور خوانده، گفت در جریان یکی از مذاکرات در مراحل اولیه جنگ، بارها به این فکر کرد که به بینی لاوروف مشت بکوبد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه اوکراین دیمیترو کولبا در مصاحبه‌ای که دوشنبه منتشر شد، گفت در جریان یکی از مذاکرات با روسیه تمایل شدیدی برای مشت زدن به صورت همتای روس خود سرگئی لاوروف داشته است! 

او در بخشی از یک مصاحبه یک ساعته غیررسمی با یک ویدئو بلاگر اوکراینی درباره سخت‌ترین دور مذاکراتش گفت «سخت‌ترین مذاکرات آنهایی است که به سادگی احساس می‌کنید می‌خواهید بروید و به بینی همتای مقابلتان مشت بکوبید، اما در واقع نمی‌توانید این کار را بکنید». 

وی افزود «و می‌توانم بگویم دو یا سه بار اتفاق افتاد. یک مورد با لاوروف در (تفرجگاه ترکیه‌ای) آنتالیا در بهار ۲۰۲۲ بود». 

روس‌ها و اوکراینی‌ها در اولین هفته‌های بعد از آغاز درگیری‌ها در فوریه ۲۰۲۲، ابتدا نزدیک مرز اوکراین با بلاروس و بعد در ترکیه گفت‌وگو کردند.

کولبا در آن زمان گفته بود مذاکرات در ترکیه دشوار و درباره آتش‌بس و کریدورهای بشردوستانه بود. از آن زمان دیگر دو کشور مذاکره نکرده‌اند و رئیس‌جمهور اوکراین هر گونه مذاکره با دولت پوتین را طی فرمانی ممنوع کرده است. 

روسیه می‌گوید برای مذاکره بر اساس اهداف و منافعش آماده است، در غیر این صورت از طریق عملیات نظامی به آن‌ها دست خواهد یافت. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ماریا زاخارووا در واکنش به اظهارات جدید وزیر خارجه اوکراین گفت که این اظهارات تاییدی بر بی‌کفایتی رهبری اوکراین است. زاخارووا به روزنامه ایزوستیا گفت «و مشکل اینجاست: افراد بی‌سواد و متجاوز تحت پوشش وزیر استخدام شدند تا به خاطر پول آمریکا، اوکراین را ویران کنند». 

پوتین در نشست ژوئن سال گذشته در جریان دیدار با گروهی از رهبران آفریقایی در سن پترزبورگ برای اولین بار پیش‌نویس توافقات به دست آمده در نتیجه مذاکرات هیأت‌های روسیه و اوکراین در مارس ۲۰۲۲ در ترکیه درباره ضمانت‌های امنیتی و شرایط کلی بی‌طرفی اوکراین را به نمایش گذاشت که نشان می‌داد جنگی که ماه‌هاست به درازا کشیده، در چند هفته اول امکان صلح داشت.

بعد از آن مسئول هیات اوکراینی در مذاکرات با روسیه دیوید آراخامیا در مصاحبه‌ای اذعان کرد مسکو آماده بود حدود یک ماه بعد از آغاز جنگ، آن را متوقف کند اما کی‌یف به توصیه غرب به جنگ ادامه داد. 

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1639983

مهمترین اخبار ایران و جهان: