نیوز سیتی!
20 خرداد 1402 - 11:53

ضعف زیرساخت های عمران شهری در جوار شاخص ترین بقعه ایلام

امامزاده علی صالح (ع) واقع در شهر صالح آباد از گذشته های بسیار دور تاکنون ملجا و کعبه آمال مردم استان ایلام بوده است و در طول سال این مکان مقدس پذیرای خیل زیادی از دوستداران اهل بیت (ع) است اما با این وجود کمبود برخی زیرساخت های عمران شهری مشکلات عدیده ای را در این منطقه ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، اطراف حرم امامزاده علی صالح در بخش صالح آباد از لحاظ وضعیت فضای سبز و امکانات شرایط خوبی ندارد، همچنین پروژه پیاده رو حرم انجام نشده است.

بی توجهی‌ها موجب شده تا این منطقه زائرپذیر از نعمت رفاه بی بهره باشد.

استان ایلام شریان اصلی ورود زائران برای زیارت حرم معصومین (ع) بوده که سالیانه مهمان جمع کثیری از مشتاقان اهل بیت است و طی ماه‌های آتی بار دیگر شاهد حضور زائرین در این راه هستیم.

علاوه بر میهمانان خارج از استان، طی ایام هفته زائرین از سایر نقاط استان برای زیارت بقاع متبرکه به سمت مناطق مذهبی سفر می‌کنند و ضمن تزکیه نفس و روح خود از فضای اطراف این اماکن مذهبی استفاده کنند.

بخش صالح آباد بواسطه امامزاده علی صالح شهر فرهنگی و مذهبی استان شناخته می‌شود که همه ساله میهمان زائران درون و برون استانی بوده است.

علیرغم ظرفیت این منطقه اطراف حرم از یک فضای سبز جهت رفاه حال مسافران بی بهره مانده ضمن اینکه قرار بود که پروژه پیاده رو حرم اجرایی شود اما هنوز اقداماتی صورت نگرفته است.

اداره حج و اوقاف بعنوان دستگاه متولی جهت ساماندهی وضعیت اماکن مذهبی و اطراف آن ناتوان بوده و این شرایط قابل توجیه نبوده است و باید نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.

نبود فضای سبز مناسب 

رحیمی یکی از زائران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: صالح آباد به دلیل وجود امامزاده علی صالح دارای منطقه مهمانپذیر بوده و در ایام تعطیل خانواده‌ها کنار هم به زیارت این مزار پاک می‌آیند.

وی افزود: با این تفاسیر هنوز  از وجود یک فضای سبز در اطراف حرم جهت رفاه حال زائران محروم بوده و در شأن و شخصیت مردم استان نیست که هنگام استراحت از یک زمین خشک و بدون فضای سبز استفاده کنند.

گلایه مندی مردم 

چراغی یکی از شهروندان صالح آباد به خبرنگار فارس گفت: بخش صالح آباد در مسیر راه اصلی اربعین قرار گرفته و در ایام سال مردم برای برپایی مراسمات مذهبی محرم یا شب‌های قدر به این منطقه سفر می‌کنند تا بتوانند کنار این حرم امن الهی روح و جان خود را ملکوتی کنند و از معنویات آن بهره بگیرند.

وی ادامه داد: طی سالهای اخیر از طرف مسئولان دستگاه‌های مربوطه نسبت به ساماندهی اطراف حرم اقداماتی در خور شأنی صورت نگرفته به طوری که با طرح پروژه پیاده رو حرم مخالفت هایی انجام شده است.

این شهروند گفت: این شرایط باعث گلایه مندی مردم و زائرین شده، امیدواریم مسئولان اداره حج و اوقاف در این زمینه اقداماتی انجام دهند.

عدم همکاری اوقاف 

مسعود حاتمی شهردار صالح آباد در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: با توجه به‌ اینکه زمین ضلع شمالی حرم امامزاده علی صالح در تملک اداره کل اوقاف و امور خیریه است عملا شهرداری نمی‌تواند هیچگونه دخل و تصرف در این ملک داشته باشد و کار عمرانی انجام دهد.

وی افزود: بر این اساس چندین بار با اداره اوقاف تماس گرفته که در صورت تمایل با همکاری شهرداری جهت تامین آب برای آبیاری چمن محل مورد نظر اقدام کنند اما پاسخی دریافت نکردیم.

حاتمی با اشاره به اینکه قسمتی از زمین گلکاری شده گفت: این مقدار عملیات عمرانی جهت استفاده‌ زائران عزیز کافی نیست و امیدواریم ادراه کل اوقاف در این زمینه همکاری لازم را با شهرداری داشته باشد.

قبادی مدیر روابط‌عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام نیز در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: در سال‌های گذشته با توجه به مشکل کمبود آب شهر صالح آباد و نبود نیروی کاری برای آباد کردن زمین های اطراف حرم جهت استفاده‌ زائران با مشکلات فراوانی روبرو بودیم.

وی افزود: امسال با توجه به تفاهمی که با شهرداری صالح آباد در خصوص تامین آب مورد نیاز بخشی از این پارک انجام شد مقرر شده با اختصاص یک نفر نیروی کار از طرف هیات امنای امامزاده علی الصالح ( ع) برای این فضا مشکل کمبود نیرو را جهت احیا این منطقه‌ حل کنیم.

مدیر روابط‌ عمومی اداره کل اوقاف ایلام ادامه داد: در این راستا تعداد ۱۷۰ اصله درختچه گل محمدی در زمین مورد نظر کاشت شده است.

قبادی با اشاره به اینکه در جهت زیبا سازی فضای اطراف حرم مطهر امامزاده علی صالح نیاز است دستگاه‌های متولی چون شهرداری با اداره کل اوقاف همکاری بیشتری داشته باشند، گفت: در صورت تأمین آب مناسب و کافی برای احیای کل پارک هیات امنای امامزاده علی الصالح (ع) نیز آمادگی کامل خود را جهت آباد کردن کل این فضا اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، امامزاده علی صالح (ع) در ۲۵ کیلومتری شهر ایلام و در بخش صالح آباد از توابع شهرستان مهران قرار دارد و آرامستان عمومی و گلزار شهدای ایلام نیز در جوار این بقعه متبرکه است.

امامزاده علی صالح (ع) یکی از بقاع شاخص کشور محسوب می شود. 

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1274783

مهمترین اخبار ایران و جهان: