نیوز سیتی!
04 خرداد 1402 - 20:34

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: 300 هزار میلیارد تومان تسهیلات تبصره 18 و ماده 16 برای امسال تصویب شده است

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در قانون بودجه امسال 300 هزار میلیارد تومان تسهیلات تبصره 18 و ماده 16 تصویب شده که 100 هزار میلیارد تومان آن مربوط به تبصره 18 و بخش عمده آن مربوط به حوزه کشاورزی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، پرویز اوسطی عصر امروز در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری توت‌فرنگی کردستان که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: همه کشورهای دنیا که در حوزه کشاورزی حرف برای گفتن دارند سهم ارزش‌افزوده در اقتصاد کشاورزی آنها بالاست و بخشی از آن صرف سرمایه‌گذاری در همین بخش می‌شود اما تولید در کشور ما به ویژه در حوزه کشاورزی مظلوم است.

وی خاطرنشان کرد: کلیدواژه رشد واقعی کشاورزی در کردستان سرمایه‌گذاری است و به دلیل حاکمیت نقدینگی در کشور، باید بروکراسی اداری به عنوان مانع اصلی سرمایه‌گذاری در این استان رفع شود.

وی اضافه کرد: آب و خاک دو چالش اساسی بخش کشاورزی در ایران است، عنوان کرد: در کل دنیا 60 درصد از تولیدات محصولات کشاورزی دیم و تنها 40 درصد وابسته به آب است اما در کشور ما 90 درصد از کشاورزی وابسته به آب است.

اوسطی افزود: 90 درصد از تولید توت فرنگی کشور در گذشته در کردستان تولید می‌شد اما الان به 65 درصد رسیده است لذا می‌طلبد فعالین این عرصه باید برای حفظ این جایگاه تلاش کنند.

وی گفت: در حال حاضر استان کردستان رتبه اول کشت توت‌فرنگی کشور را دارد، باید با ارتقای سطح زیرکشت و تولید ارقام جدید عملکرد را در واحد سطح بالا ببریم.

اوسطی گفت: خام فروشی توت فرنگی از آسیب‌های تولید محصول توت فرنگی در کردستان است باید به سمت صنعتی شدن تولید این محصول حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: میانگین درآمد سرانه هر خانوار کردستانی از نصف میانگین کشوری کمتر است که می‌توانیم با خوشه‌سازی محصولات کشاورزی به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان سرانه درآمد را افزایش دهیم.

نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: توسعه گلخانه‌های برپایه فرآوری توت‌فرنگی باید در دستور کار قرار گیرد و سرمایه‌گذاران در این حوزه ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه توسعه فضاهای گلخانه‌ای در کردستان با توجه به ظرفیت‌های مختلف در این بخش ضروری است، گفت: نهضت ساخت گلخانه باید در کردستان شروع شود و این استان به جایگاه رتبه نخست در ایجاد ظرفیت گلخانه تبدیل شود.

به گفته وی، بازار صادرات خارج کشور محصول توت فرنگی باید به صورت واقعی شکل بگیرد.

اوسطی توسعه گردشگری کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با توجه به اینکه کشت این محصول در اراضی شیبدار انجام می‌شود می‌تواند ظرفیت خوبی برای توسعه ورونق گردشگری طبیعی باشد.

وی افزود: صادرات هوایی برای محصولاتی مانند گل‌های زینتی و محصولات لوکس باید تحقق پیدا کند.

وی عنوان کرد: در قانون بودجه امسال 300 هزار میلیارد تومان تسهیلات تبصره 18 و ماده 16 تصویب شده که 100 هزار میلیارد تومان آن مربوط به تبصره 18 و بخش عمده آن مربوط به حوزه کشاورزی است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1238383

مهمترین اخبار ایران و جهان: