نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 12:37

مدیریت بحران باید عهده‌دار بحران روز پنجشنبه می‌شد

شهردار زنجان با بیان اینکه درست نیست به خاطر برخی ملاحظات بخواهیم اطلاع‌رسانی درست انجام ندهیم، گفت: زنجان دچار سیل شد، چرا که آبگرفتگی معنای خاص خود را دارد و در واقع نیروهای شهرداری علاوه بر انجام وظیفه خود، وظایف دیگر ارگان‌ها را هم انجام دادند در حالیکه باید دیگر دستگاه‌ها به کمک شهرداری می‌آمدند، چرا که بحث بحران شهری در میان بود و باید مدیریت بحران این وظیفه را عهده‌دار می‌شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان در جلسه تحلیف عضو جدید شورای اسلامی شهر به مطالب مطرح شده در مورد بارندگی روز پنجشنبه گذشته در شهر اشاره و اظهار کرد: وجود مشکل در بحث هدایت آب‌های سطحی کاملا مشخص شود و در واقع در دو دهه گذشته با وجود این مشکلات هیچ کاری انجام نشده بود.

شهردار زنجان به وجود مستندات آبگرفتگی و بروز مشکل در سطح شهر با بارش‌های ساده در سال‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: شهرداری هم با توجه به امکانات نسبت به تخلیه آب و یا سنگربندی کیسه‌های شنی مانع ورود آب به مغازه‌ها می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه قرار بود شهر به صورت جهادی ولی کاملا به صورت علمی اداره شود، ادامه داد: به همین دلیل در بهار سال گذشته در دو جبهه انجام اقداماتی برای حل مشکل آب‌های سطحی به صورت بلندمدت و کوتاه مدت آغاز شد.

فیروزفر از شناسایی و دسته‌بندی 77 نقطه از شهر که مستندات ناشی از بروز مشکل به هنگام بارندگی وجود داشت خبر داد و گفت: سال‌های سال این نقاط به هنگام بارش با مشکل موجه شده و شهر منتظر فروکش آب می‌ماند که یکی از این نقاط میدان انقلاب بود که نیروهای شهرداری در اوج حوادث سال گذشته در وسط شهر شبانه‌روزی کار کرده و کانالی ایجاد شد که اگر نمی‌شد اوج بحران را در این نقطه شهر روی می‌داد.

شهردار زنجان بهارستان و اسلام آباد را از دیگر نقاط اصلاح شده برای آبگرفتگی طی یکسال گذشته اعلام کرد و افزود: با اقدامات انجام شده مشکلات مربوط به آبگرفتگی 63 نقطه از 77 نقطه شناسایی شده رفع و اقدامات لازم برای 14 نقطه هم در دست انجام است.

وی تاکید کرد: با اقدامات انجام شده، بسیاری از مشکلات پیش‌رو، از بارندگی اخیر رفع شد و در واقع شهر از آبگرفتگی معمول خود نجات پیدا کرد.

فیروزفر با تاکید بر ضرورت پیگیری نقطه گم شده شهر زنجان تاکید کرد و افزود: این نقطه گم شده، وجود طرح مطالعاتی برای هدایت آب‌های سطحی بود که در حال انجام است تا بتوان این طرح را بر اساس پایه‌های علمی عملیاتی کرد، چرا که لحاظ نشدن فقط یک نقطه، همه اقدامات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شهردار زنجان به مشکلات ایجاد شده برای شهر زنجان در بارندگی روز پنجشنبه اشاره و تصریح کرد: در واقع می‌توان گفت که زنجان در بحث توسعه بدون صاحب گسترش یافته است و در ساخت شهرک‌های بالادست به زیرساخت‌ها از جمله هدایت آب‌ بی‌توجهی شده است که نمونه آن خیابان ایثار 5 شهرک رجایی است که در ابتدا مشکلی در آب‌های سطحی نداشته و این مشکل نتیجه بارگزاری بسیار شهرک‌های بالادستی است.

وی با بیان اینکه درست نیست به خاطر برخی ملاحظات بخواهیم اطلاع‌رسانی درست انجام ندهیم، تاکید کرد: شهر دچار سیل شده بود که مستندات و مشاهدات عینی خود مردم هم همین را نشان می‌داد. چرا که آبگرفتگی معنای خاص خود را دارد، کجای آن اتفاقی که در ایثار 5 مرکز شهر روی داد آبگرفتگی بود، نیروها نمی‌توانستند برای نجات خانم، به خودرو نزدیک شوند چون سیل می‌برد، هر چند ما انرژی خود را صرف بازی رسانه‌ای نمی‌کنیم.

فیروزفر با تقدیر از نیروهای شهرداری برای ارائه خدمت به صورت میدانی به مردم شهر افزود: این نیروها علاوه بر انجام وظیفه خود، وظایف دیگر ارگان‌ها را هم انجام می‌دادند در حالیکه باید دیگر دستگاه‌ها به کمک شهرداری می‌آمدند، چرا که بحث بحران شهری در میان بود و باید مدیریت بحران باید این را عهده‌دار می‌شد.

شهردار زنجان با اعلام آمادگی شهرداری برای کمک به مردم برای حل مشکل بالازدگی فاضلاب منازل با وجود اینکه وظیفه این ارگان نیست، ادامه داد: بالازدگی فاضلاب در شهرک الهیه، کوی آزادگان، کوی انصاریه روی داده که احتمالا نقص سیستم شبکه است و چون شهرداری خانه ملت است و در این رابطه کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: مطالعات مدیریت آب‌های سطحی در یکسال انجام شده و از تابستان پیش رو، مشکلاتی ناشی از خراب کاری‌ها و عدم تدبیر گذشته به صورت نقطه‌ای حل خواهد شد، تا شهر در چند سال آینده از بزرگ ترین سیل‌ها هم در امان باشد که تحقق آن نیازمند اجرای پروژه‌های بزرگ است.

پایان پیام/73004

منبع: فارس
شناسه خبر: 1277283

مهمترین اخبار ایران و جهان: